Spadkobiercy Flâneura : spacer jako twórczość kulturowa - współczesne reprezentacje
Autor: Brzozowska, Blanka.
Podejmując ten temat, pragnęłam znaleźć odpowiedzi na pytania, z których główne brzmiało: co stało się z flâneurem? Problem ów powraca w licznych, współczesnych analizach kwestii przestrzeni miejskiej (także tych, które sporo miejsca poświęcają problemowi "zniknięcia" flâneura). Skłoniło mnie to do ponownego przyjrzenia się tej figurze ze szczególnym uwzględnieniem jej ambiwalentnego
charakteru, który w dominującym nurcie interpretacyjnym, wiążącym ją z postacią konsumenta, ulega zatarciu. Charakter ów jest w moim przekonaniu tym, co decyduje o "wywrotowym", subwersywnym potencjale flânerie. Ów potencjał wydaje mi się również wyjątkowo ważny w obliczu przemian współczesnej kultury. Pracę rozpoczynałam nie znając odpowiedzi na zasadnicze pytanie. Stąd też proces poszukiwania sam w sobie stał się rodzajem intelektualnej flânerie w gąszczu tropów i wskazówek.źródło opisu: wydawnictwo.uni.lodz.pl
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Blanka Brzozowska. | ||||||||||
Seria: | Sztuka, Media, Kultura | ||||||||||
Hasła: | Filozofia kultury Miasta - antropologia społeczna Przestrzeń publiczna (urban.) - antropologia społeczna Spacer Turystyka - antropologia społeczna Turystyka - filozofia | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 227 s. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 217-222, filmogr. s. 223. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Spacer | Filozofia kultury Miasta - antropologia społeczna Przestrzeń publiczna (urban.) Turystyka - antropologia społeczna Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.629
Numer inw.: 49629
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Brzozowska, Blanka
Blanka Brzozowska – kulturoznawczyni.
Pracuje jako adiunkt w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Zakładu Teorii Kultury.
W 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych specjalność: kulturoznawstwo na podstawie pracy habilitacyjnej Miejskie tłumy. Miasto i wspólnotowość w dobie sieciowej współpracy.
Publikowała w kwartalniku literackim Akcent, Kulturze Współczesnej, Sztuce i filozofii, Tekstach drugich oraz Czasie kultury.
Źródło: https://pl.wikipedia.org
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Sztuka, Media, Kultura należy czytać w określonej kolejności:
Spadkobiercy Flâneura : spacer jako twórczość kulturowa - współczesne reprezentacjePodejmując ten temat, pragnęłam znaleźć odpowiedzi na pytania, z których główne brzmiało: co stało się z flâneurem? Problem ów powraca w licznych, współczesnych analizach kwestii przestrzeni miejskiej (także tych, które sporo miejsca poświęcają problemowi "zniknięcia" flâneura). Skłoniło mnie to do ponownego przyjrzenia [...] |
Tekst jako świat i gra : modele narracyjności w kulturze współczesnejNiniejsza publikacja prezentuje sposoby organizowania informacji w bardziej lub mniej klasycznych narracyjnych schematach. Zostaną tu omówione na przykładach tekstów kultury, funkcjonujących w postaci książek, filmów i gier komputerowych, zaś refleksja nad przedmiotem badania ma na celu uchwycenie relacji między medium a tekstem, który [...] |
Interaktywne fantasy : gatunek w grach cyfrowychCzym różnią się gatunki gier cyfrowych od gatunków znanych nam z filmu czy literatury, takich jak western bądź kryminał? Czy znane gry, takie jak rodzimy Wiedźmin, jedynie czerpią z repertuarów gatunkowych swoich książkowych lub ekranowych źródeł, czy też może oferują osobne i unikatowe wzorce gatunkowe? Autorka omawia [...] |
Estetyka sprawczości w grach wideoEstetyka sprawczości w grach wideo - opis wydawcyDlaczego gramy w gry wideo? Bez wątpienia jednym z potencjalnych powodów jest towarzyszące nam wówczas satysfakcjonujące poczucie sprawczości. To właśnie temu, silnie związanemu z uczestnictwem w rozgrywce fenomenowi poświęcono niniejszą publikację. Jej zadaniem jest przybliżenie, za [...] |
Czytanie interaktywnych obrazów : gry komputerowe w perspektywie dynamicznej tekstualnościCzytanie interaktywnych obrazów - opis wydawcyGry komputerowe są obecnie jednymi z najgwałtowniej i najciekawiej rozwijających się mediów. Książka łączy perspektywy badawcze teorii gier, filmu i literatury, groznawstwa, aby ukazywać, czym gry komputerowe są, w jaki sposób tworzą się relacje między nimi a graczami, a przede wszystkim [...] |