Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Łazarskiego
w Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy




Trudne pytania i odpowiedzi - FAQ





Jak zalogować się na konto biblioteczne przy pomocy innej karty niż biblioteczna z kodem kreskowym?

W przypadku zarejestrowania jako kartę biblioteczną:

  • • Warszawskiej Karty Miejskiej
  • • Elektronicznej Legitymacji Studenckiej
  • • Elektronicznej Legitymacji Uczniowskiej

należy inaczej niż w przypadku karty z kodem postępować podczas logowania na swoje konto biblioteczne.


Powyższe karty mają tylko jeden niepowtarzalny numer formatu: XXX-XXXXXXXX.
Grupy cyfr widoczne na karcie rozdzielamy myślnikiem. Podczas logowania w okienko Nr karty wprowadzamy 6 pierwszych cyfr numeru PESEL, a do okienka PIN numer z karty.






Akceptowalne sposoby identyfikacji czytelnika kartą biblioteczną to:

  • • zielona karta biblioteczna
  • • karta miejska (mifare)
  • • legitymacja studencka
  • • karta biblioteczna QR pobrana z konta czytelnika w katalogu online
  • • karta biblioteczna z aplikacji na telefonie





Mam kartę biblioteczną ale nie otrzymałem PIN-u jak można go uzyskać ?



Na karcie bibliotecznej znajdują się dwie liczby. Pierwsza sześciocyfrowa jest numerem karty, druga dziewięciocyfrowa właśnie PIN-em. Przykładowo na karcie mamy nadrukowane:
NR 000011 --- 222233334. Numer karty to 11, PIN - 222233334.
W przypadku logowania na stronie internetowej nie jest konieczne wpisywanie zer poprzedzających właściwy numer karty.






Jak aktywować powiadomienie o rezerwacji na email lub telefon?



Aktywację powiadomień na email dokonuje się na koncie czytelnika online w zakładce Inne.

Aktywacji powiadomień na telefon dokonuje na nasze życzenie pracownik biblioteki.






Czy można aktywować na jeden telefon komórkowy trzy konta biblioteczne ?



Niestety taka operacja nie jest możliwa. System powiązuje numer telefonu tylko z jedną kartą biblioteczną.






Ile czasu od chwili powiadomienia oczekuje pozycja w bibliotece ?



Czytelnik po otrzymaniu powiadomienia (sms/email) będzie miał 3 dni na wypożyczenie zarezerwowanej pozycji. Jeżeli w tym terminie nie zgłosi się do biblioteki, rezerwacja ulegnie automatycznie skasowaniu.



Placówki biblioteczne nie będą telefonicznie informowały o rezerwacjach - czytelnicy którzy nie dokonali aktywacji sms/email bedą zobowiązani dowiadywać się (osobiście lub telefonicznie) czy zamówiona pozycja jest do odbioru.






Kiedy następuje zablokowanie karty bibliotecznej ?



Blokada programowa zostaje nałożona automatycznie w przypadku przetrzymania jednej pozycji powyżej 7 dniu, lub w przypadku przetrzymania powyżej 2 pozycji. Blokada WEB (można wypożyczać książki, filmy czasopisma, nie można korzystać z darmowego dostępu do internetu) zostaje nałozona w przypadku wykrycia działania niezgodnego z regulaminem np. instalację programów komputerowych.






Zgubiłem kartę co muszę zrobić ?



Należy bezzwłocznie skontaktować się (osobiście lub telefonicznie) z najbliższą placówką biblioteczną. Zablokowanie zgubionej karty zapobiegnie wypożyczeniu przez inną osobę (znalazcę!) na Państwa konto książek, płyt DVD itp. Otrzymanie nowej karty wiąże się z poniesieniem opłaty w wysokości 10zł. (W przypadku uczniów szkół podstawowych, emerytów, rencistów i bezrobotnych opłata wynosi 5 zł).






Ile można maksymalnie zrobić rezerwacji ?



Każdy czytelnik jest indywidualnie oceniany - system sprawdza ile rezerwacji zostało do tej pory odebranych w terminie, ile zamówień zostało zrobionych dla zabawy, ile pozycji oczekujących na nas w bibliotece nie odebraliśmy w terminie. Widełki zostały ustawione w przedziale 3 - 50 pozycji. Ponieważ każdemu może się zdarzyć nie odebrać rezerwacji z różnych ważnych powodów ustaliliśmy, że algorytm zignoruje:

  • • trzy nie odebrane zamówienia,
  • • trzy skasowane rezerwacje po otrzymaniu powiadomienia,
  • • pięć nie odebranych rezerwacji.

Nowy czytelnik będzie mógł zarezerwować 10 pozycji.






Czy można oddaną książkę pożyczyć ponownie tego samego dnia ?



Nie ma problemu - można taką pozycje powtórnie wypożyczyć (pod warunkiem, że nie ma na nią rezerwacji).






W jakim przypadku nie można przedłużyć terminu zwrotu książki ?



Zmiana terminu zwrotu książki (prolongata) jest możliwa jeżeli nie został już przekroczony termin i jeżeli na daną pozycje nie ma rezerwacji.






Czy można oddać książki bez karty bibliotecznej ?



Tak. W przypadku zwracania pozycji karta nie jest niezbędna.






Czy można ten sam tytuł zarezerwować we wszystkich wypożyczalniach ?



Nie stosujemy tego rodzaju ograniczeń.






Czy aby korzystać z komputera z dostępem do Internetu znajdującym się w wypożyczalni trzeba posiadać kartę biblioteczną ?



Dostęp do bezpłatnego Internetu jest uwarunkowany posiadaniem karty bibliotecznej (bez nałożonych blokad!).






Jaka jest wysokość kary za przetrzymanie książki ?



Program automatycznie nalicza kary za takie pozycje. Wyniesie ona 10 groszy za każdy dzień (soboty i niedziele również). Kara zaokrąglana jest do pełnych złotych.