Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20221022103159030195 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Jedynie jako krytyk / Eric Griffiths ; opracowanie Freya Johnston, przekład Barbara Kopeć-Umiastowska, posłowie Jacek Gutorow.
Okładka pozycji Jedynie jako krytyk

Jedynie jako krytyk

Tytuł oryginału: "If not critical, ".

Autor: Griffiths, Eric




Jedynie jako krytyk - opis wydawcyWykłady Erica Griffithsa to popis błyskotliwości, a zarazem lekcja drobiazgowej, wręcz pedantycznej lektury.Krytyk z uwagą przygląda się pozornie mało istotnym szczegółom, by nagle wyczarować z nich całe literackie światy; nie unika żadnych tematów: opowiada o wielkich ideach i o miłości, o śmierci i cierpieniu, o związkach śmiechu z lękiem.Jedynie jako krytyk to

książka pełna sugestywnych reinterpretacji kanonicznych dzieł literatury. Trzeba niebywałego charakteru i erudycji, by rzucić wyzwanie tradycyjnym odczytaniom Boskiej komedii, Hamleta czy próz Kafki, by ganić Bachtina, polemizować z Nietzschem, wytykać rzeszom czytelniczek i czytelników nieuważność. Griffiths nie tylko podsuwa odpowiedzi, ale też prowokuje do krytycznego myślenia, stawiania pytań i zaangażowania w lekturę.Jako mówca Griffiths słynął z elokwencji i dowcipu nawet na akademii, gdzie elokwencja jest walutą codzienną: Olśniewał setki słuchaczy potokiem swobodnych i przenikliwych analiz. Czego? Ano, właściwie wszystkiego, robienie notatek było niemożliwe, ale skupiał się na kanonie literatury (.). Nie tolerował kretynizmów, przekuwając nasze mętne sentymenty i rozlazły podziw w coś bardziej wyrazistego, muskularnego i użytecznego - wspominał były uczeń Griffithsa, pisarz i krytyk Nicholas Lezard. W jednym z esejów Griffiths wyraża przekonanie, że pismo nie daje pojęcia o głosie, a jednak hipnotyzująca obecność autora jest wyczuwalna od pierwszej do ostatniej strony książki.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Eric Griffiths ; opracowanie Freya Johnston, przekład Barbara Kopeć-Umiastowska, posłowie Jacek Gutorow.
Seria:Sztuka Czytania
Hasła:Pisarze
Esej
Opracowanie
Literatura angielska
Adres wydawniczy:Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2021.
Wydanie:Wydanie pierwsze.
Opis fizyczny:379, [5] stron ; 22 cm.
Uwagi:Tekst na skrzydełkach. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka.
Dziedzina:Literaturoznawstwo
Powstanie dzieła:2018 r.
Twórcy:Gutorow, Jacek. (1970- ). Posłowie

Johnston, Freya. Opracowanie

Kopeć-Umiastowska, Barbara. (1950-) Tłumaczenie

Powiązane zestawienia:Literatura angielska
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 60.783
Numer inw.: 60783
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Sztuka Czytania należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
Język poetycki Mirona Białoszewskiego Tom 1.9

Język poetycki Mirona Białoszewskiego


Język poetycki Mirona Białoszewskiego. Wydanie drugie, rozszerzone - opis wydawcyKsiążka autorstwa Stanisława Barańczaka Język poetycki Mirona Białoszewskiego ukazała się nakładem Ossolineum w roku 1974. Niniejsza edycja rozszerzona została o pozostałe teksty Barańczaka o Białoszewskim. Są wśród nich recenzje i eseje, jest [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Odbiorca ubezwłasnowolniony : teksty o kulturze masowej i popularnej Tom 2.9

Odbiorca ubezwłasnowolniony : teksty o kulturze masowej i popularnej


Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej - opis wydawcyPoza pisaniem wierszy, esejów, recenzji i rozpraw naukowych, poza tłumaczeniem poezji i wykładaniem Stanisław Barańczak czytał kryminały, oglądał telewizję, słuchał piosenek, interesował się sportem. "Odbiorca ubezwłasnowolniony" pokazuje, jak istotna [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Tłumacz między innymi : szkice o przekładach, językach i literaturze Tom 3.9

Tłumacz między innymi : szkice o przekładach, językach i literaturze


Tłumacz między innymi. Szkice o przekładach, językach i literaturze - opis wydawcyPunktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu.Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Blizny : eseje Tom 5.9

Blizny : eseje


Blizny. Eseje - opis wydawcyRany ducha goją się, nie pozostawiając blizn - pisał Hegel. Duch wyczerpuje swoje kolejne formy i porzuca je, konsekwentnie przybliżając się do momentu absolutnego. Wywyższony, zapomina o przeszłych trudach i boleściach.Gdy przyjmiemy ludzką, arcyludzką perspektywę, okaże się jednak, że rany wcale tak [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Opis nieszczęścia : eseje o literaturze Tom 6.9

Opis nieszczęścia : eseje o literaturze


pis nieszczęścia. Eseje o literaturze - opis wydawcyZamieszczone w niniejszym tomie eseje pochodzą z trzech książek W.G. Sebalda: Die Beschreibung des UnglĂĽcks (1985), Unheimliche Heimat (1991) i Logis in einem Landhaus (1998). Obiektami dociekań i interpretacji albo bohaterami esejów niemieckiego autora są m.in. Arthur Schnitzler, Franz [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Zwrot przez współczesną : pryzmaty Tom 7.9

Zwrot przez współczesną : pryzmaty


Zwrot przez współczesną. Pryzmaty - opis wydawcyBolaño, Bernhard, Coetzee, Kafka, KnausgĂĄrd, Sebald i wielu, wielu innych - bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic.Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Kafka idzie do kina Tom 8.9

Kafka idzie do kina


Kafka idzie do kina - opis wydawcyFranz Kafka kinomanem? W rzeczy samej. Autor Procesu był namiętnym bywalcem praskich kin - to od opisu sceny filmowej zaczynają się jego Dzienniki. W filmach Kafka szukał przede wszystkim rozrywki. Być może dlatego przez kilka dekad badacze literatury lekceważyli wpływ, jaki na życie i twórczość [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Jedynie jako krytyk Tom 9.9

Jedynie jako krytyk


Jedynie jako krytyk - opis wydawcyWykłady Erica Griffithsa to popis błyskotliwości, a zarazem lekcja drobiazgowej, wręcz pedantycznej lektury.Krytyk z uwagą przygląda się pozornie mało istotnym szczegółom, by nagle wyczarować z nich całe literackie światy; nie unika żadnych tematów: opowiada o wielkich ideach i o miłości, o [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy