Opis nieszczęścia : eseje o literaturze
Wybór z: "Beschreibung des Unglücks : zur österreichischen Literatur von Stifter bis Handke,".
Wybór z: "Unheimliche Heimat : essays zur österreichischen Literatur,".
Wybór z: "Logis in einem Landhaus : über Gottfried Keller, Johann Peter Hebel, Robert Walser und andere,".
Autor: Sebald, Winfried Georg
pis nieszczęścia. Eseje o literaturze - opis wydawcyZamieszczone w niniejszym tomie eseje pochodzą z trzech książek W.G. Sebalda: Die Beschreibung des Unglücks (1985), Unheimliche Heimat (1991) i Logis in einem Landhaus (1998). Obiektami dociekań i interpretacji albo bohaterami esejów niemieckiego autora są m.in. Arthur Schnitzler, Franz Kafka, Elias Canetti, Thomas Bernhard, Joseph Roth, Jean Améry, Jean-Jacques Rousseau, Gottfried Keller, Robert Walser, a
do grona pisarzy dołącza Jan Peter Tripp, malarz i szkolny kolega Sebalda; osobny szkic został poświęcony fenomenowi pierwszych autorów żydowskich tworzących w języku niemieckim, takich jak Leopold Kompert i Karl Emil Franzos. W pierwszej części tomu Sebald przygląda się głównie literaturze austriackiej, potem przechodzi do omawiania literackich indywidualności Szwajcarii. W swojej pracy korzysta na równi z kompetencji filologa i z licencji eseisty. Jako badacz, jako krytyk i jako pisarz jest bowiem przede wszystkim namiętnym czytelnikiem. Czyta uważnie, z bliska - wybiera z potoku narracji pojedynczą frazę i skupia się na jej szczególnym i złożonym znaczeniu. Porusza się po mapie literatury własnym szlakiem. Opis nieszczęścia to tytuł zapożyczony od pierwszego zbioru esejów pisarza. Formuła celnie uwydatnia to, co autora najbardziej interesuje w literaturze. W przedmowie do książki z 1985 roku Sebald pisał: "Ci, którzy obierają zawód pisarza, z reguły nie zaliczają się do ludzi najbardziej niefrasobliwych. Jakże inaczej gotowi byliby wdawać się w niemożliwe zajęcie, polegające na poszukiwaniu prawdy? [.] Opis nieszczęścia zawiera w sobie możliwość jego przezwyciężenia". "Synchroniczna lektura trzech zbiorów eseistycznych Sebalda pozwala nie tylko wniknąć wobszar jego literackich fascynacji, lecz także wyraźniej dostrzec nowatorskie elementy indywidualnej poetyki autora oraz prześledzić, jak stopniowo zmienia się wektor jego pisarstwa krytycznoliterackiego - jak od celnej akademickiej rzetelności przechodzi ono zwolna do swobodnej eseistycznej celności" - z posłowia Arkadiusza Żychlińskiego. W.G. Sebald (1944-2001) - niemiecki prozaik, eseista, poeta, krytyk literacki i literaturoznawca; jeden z najwybitniejszych pisarzy europejskich drugiej połowy XX wieku. Urodził się w Wertach w Bawarii, studiował literaturę niemiecką i angielską na uniwersytecie we Freiburgu i w szwajcarskim Fryburgu. Od roku 1966, z krótkimi przerwami, studiował i pracował w Anglii, najpierw na Uniwersytecie Manchesterskim, potem na Uniwersytecie Anglii Wschodniej w Norwich (był m.in. założycielem i pierwszym dyrektorem działającego przy tamtejszej uczelni British Centre for Literary Translation). Do najważniejszych dzieł Sebalda należą tomy prozatorskie Czuję. Zawrót głowy (1990, wyd. polskie 1998), Wyjechali (1992, wyd. polskie 2005), Pierścienie Saturna (1995, wyd. polskie 2009) i Austerlitz (2001, wyd. polskie 2007); w Polsce ukazały się także wykłady Wojna powietrzna i literatura (1999, wyd. polskie 2012) oraz książka z pogranicza eseju i prozy Campo santo (2003, wyd. polskie 2014). W.G. Sebald był laureatem wielu prestiżowych nagród literackich; w ostatnich latach życia wymieniano go jako kandydata do Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Zginął w wypadku samochodowym w okolicach Norwich.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | W. G. Sebald ; przekład Małgorzata Łukasiewicz ; posłowie Arkadiusz Żychliński. | ||||||||||||||||||||
Seria: | Sztuka Czytania | ||||||||||||||||||||
Hasła: | Literatura austriacka Literatury niemieckojęzyczne Antologia Esej Literatura niemiecka | ||||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Ossolineum, 2019. | ||||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie pierwsze. | ||||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 283, [5] stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 22 cm. Uwagi: | Wybór z: Die Beschreibung des Unglücks : zur österreichischen Literatur von Stifter bis Handke, Unheimliche Heimat : essays zur österreichischen Literatur, Logis in einem Landhaus : über Gottfried Keller, Johann Peter Hebel, Robert Walser und andere. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Literatura faktu, eseje, publicystyka. | Dziedzina: | Literaturoznawstwo | Zakres czasowy: | 1801-1998 r. | Powstanie dzieła: | 2019 r. | Twórcy: | Łukasiewicz, Małgorzata. (1948- ). Tłumaczenie | Żychliński, Arkadiusz. (1976- ). Posłowie Powiązane zestawienia: | Literatura austriacka | Literatura niemiecka Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Sebald, Winfried Georg
Winfried Georg Sebald - niemiecki prozaik. Od 1966 roku mieszkał Wielkiej Brytanii. Początkowo studiował w Manchesterze, a następnie zamieszkał w Norwich, gdzie pracował jako wykładowca akademicki na University of East Anglia. Uznawany za jednego z największych niemieckich pisarzy XX wieku.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Sztuka Czytania należy czytać w określonej kolejności:
Język poetycki Mirona BiałoszewskiegoJęzyk poetycki Mirona Białoszewskiego. Wydanie drugie, rozszerzone - opis wydawcyKsiążka autorstwa Stanisława Barańczaka Język poetycki Mirona Białoszewskiego ukazała się nakładem Ossolineum w roku 1974. Niniejsza edycja rozszerzona została o pozostałe teksty Barańczaka o Białoszewskim. Są wśród nich recenzje i eseje, jest [...] |
Odbiorca ubezwłasnowolniony : teksty o kulturze masowej i popularnejOdbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej - opis wydawcyPoza pisaniem wierszy, esejów, recenzji i rozpraw naukowych, poza tłumaczeniem poezji i wykładaniem Stanisław Barańczak czytał kryminały, oglądał telewizję, słuchał piosenek, interesował się sportem. "Odbiorca ubezwłasnowolniony" pokazuje, jak istotna [...] |
Tłumacz między innymi : szkice o przekładach, językach i literaturzeTłumacz między innymi. Szkice o przekładach, językach i literaturze - opis wydawcyPunktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu.Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w [...] |
Blizny : esejeBlizny. Eseje - opis wydawcyRany ducha goją się, nie pozostawiając blizn - pisał Hegel. Duch wyczerpuje swoje kolejne formy i porzuca je, konsekwentnie przybliżając się do momentu absolutnego. Wywyższony, zapomina o przeszłych trudach i boleściach.Gdy przyjmiemy ludzką, arcyludzką perspektywę, okaże się jednak, że rany wcale tak [...] |
Opis nieszczęścia : eseje o literaturzepis nieszczęścia. Eseje o literaturze - opis wydawcyZamieszczone w niniejszym tomie eseje pochodzą z trzech książek W.G. Sebalda: Die Beschreibung des UnglĂĽcks (1985), Unheimliche Heimat (1991) i Logis in einem Landhaus (1998). Obiektami dociekań i interpretacji albo bohaterami esejów niemieckiego autora są m.in. Arthur Schnitzler, Franz [...] |
Zwrot przez współczesną : pryzmatyZwrot przez współczesną. Pryzmaty - opis wydawcyBolaño, Bernhard, Coetzee, Kafka, KnausgĂĄrd, Sebald i wielu, wielu innych - bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic.Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic [...] |
Kafka idzie do kinaKafka idzie do kina - opis wydawcyFranz Kafka kinomanem? W rzeczy samej. Autor Procesu był namiętnym bywalcem praskich kin - to od opisu sceny filmowej zaczynają się jego Dzienniki. W filmach Kafka szukał przede wszystkim rozrywki. Być może dlatego przez kilka dekad badacze literatury lekceważyli wpływ, jaki na życie i twórczość [...] |
Jedynie jako krytykJedynie jako krytyk - opis wydawcyWykłady Erica Griffithsa to popis błyskotliwości, a zarazem lekcja drobiazgowej, wręcz pedantycznej lektury.Krytyk z uwagą przygląda się pozornie mało istotnym szczegółom, by nagle wyczarować z nich całe literackie światy; nie unika żadnych tematów: opowiada o wielkich ideach i o miłości, o [...] |