Lektury w ręku nauczyciela : perspektywa polska i zagraniczna
Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna - opis wydawcyCzy i jak nauczyciel może przezwyciężyć uczniowską obojętność wobec książek? Autorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie zakładają, że książka w ręku polonisty potrafi wpłynąć na postrzeganie literatury przez młodego człowieka albo w kategorii przymusu, albo ‒ świata odkryć i
przyjemności.Przybliżają zatem te utwory, które mogą mieć siłę wzbudzania emocji i pobudzania myślenia o sobie, o "swoich" i "innych", jeśli tylko nie pozwoli im się pokryć się patyną "szkolnej lektury". Upominają się o niespieszną, wnikliwą lekturę, o nowe odczytania kanonicznych tekstów.Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagranicznato zbiór interesujących artykułów wybitnych badaczy i nauczycieli języka polskiego oraz kandydatów do tego zawodu. Wszyscy oni przyglądają się, jak uczą literatury inni, poszukują inspiracji do podejmowania nowych strategii czytania w rodzimych i zagranicznych pracach literaturoznawców i dydaktyków literatury. Uważnie śledzą wyniki najnowszych polskich i światowych badań, rozpoznających potrzeby i preferencje czytelnicze młodych ludzi."Jakie utwory warto czytać na lekcjach literatury, aby rozbudzały emocje nastolatków i otwierały ich na myślenie o sobie i Innym? Jak je czytać? W jaki sposób zmieniać uczniowską niechęć do literatury? Skąd czerpać inspiracje w tym zakresie? Oto jedynie nieliczne pytania z wielu, na które czytelnik znajdzie odpowiedź (.). Jestem przekonana, że (.) tom będzie dobrze przyjęty przez szerokie grono odbiorców". - dr hab. Danuta Łazarska, prof. UP
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | redakcja Anna Janus-Sitarz ; współpraca redakcyjna Marianna Szumal. | ||||||||||||||||||
Seria: | Edukacja Nauczycielska Polonisty : seria Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego | ||||||||||||||||||
Hasła: | Język polski (przedmiot szkolny) Nauczanie Literatura Lektura szkolna Praca zbiorowa | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2019. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 315, [5] stron, [3] strony tablic kolorowych : ilustracje ; 21 cm. Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje fachowe. Publikacje dydaktyczne. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Literaturoznawstwo Powstanie dzieła: | 2019 r. | Twórcy: | Janus-Sitarz, Anna. Redakcja | Szumal, Marianna. Redakcja Odbiorcy: | Nauczyciele języka polskiego. | Powiązane zestawienia: | Język polski | Nauczanie Literatura Język polski (przedmiot szkolny) Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.123
Numer inw.: 58123
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Edukacja Nauczycielska Polonisty należy czytać w określonej kolejności:
Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze : o praktykach czytania literatury w szkole : konstatacje, oceny, propozycjeJak - w stanie kryzysu czytelnictwa, atrofii wartości, upadku autorytetu intelektualisty i wielu przeobrażeń społeczno-kulturowych obniżających rangę lektury - uczyć czytania? Jak temu czytaniu przywrócić dwa zanikające, a niezbędne elementy: przyjemność i odpowiedzialność. Książka, przeplatając dyskurs naukowy i dydaktyczny, [...] |
Polonista w szkole : podstawy kształcenia nauczyciela polonistyKsiążka ma służyć zarówno studentom polonistyki, przygotowującym się do praktyk pedagogicznych, egzaminu z metodyki i przyszłej pracy w szkole, jak i nauczycielom praktykom, szukającym informacji i inspiracji, podpowiedzi, co w dydaktyce jest konieczną zmianą, a co przemijającą modą, starającym się sprostać wyzwaniom edukacyjnym w [...] |
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kulturyDruga z kolei książka wydana w serii "Edukacja nauczycielska polonisty" poświęcona jest w całości przygotowaniu ucznia do odbioru różńych tekstów kultury, poczynając od sztuki słowa przez teatr, film, malarstwo, fotografię, muzykę, aż po budzące kontrowersje awangardowe instalacje we współczesnych galeriach i teksty kultury [...] |
Doskonalenie warsztatu nauczuciela polonisty |
Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonistyKsiążka ta omawia wielowymiarowość pojęcia "terapii" w edukacji. W sposób ciekawy przedstawione zostały analizy i interpretacje autentycznych zdarzeń szkolnych na lekcjach języka polskiego, a także ćwiczenia i projekty, pozwalające na budowanie refleksyjnej postawy nauczyciela w świadomym procesie nauczania. Celem tych zabiegów jest [...] |
Od dzieciństwa ku młodości : psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty |
Szkolne spotkania z literaturąKolejny tom z serii "Edukacja nauczycielska polonisty" stawia pytania o to, jak pracować z lekturą szkolną, by praca ta zachęcała młodych ludzi do sięgania po lektury pozaszkolne, by uczyła dokonywania wyborów i czerpania przyjemności ze spotkania z literacka przygodą. Autorzy włączają się w ważne aktualnie dyskusje o potrzebie [...] |
Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesnościJakie szanse ma edukacja polonistyczna wobec twardych praw globalnego rynku, rewolucji informatycznej i dyktatu kultury masowej? Autorzy artykułów zawartych w niniejszym tomie rozważają, jakie możliwości sprostania wymogom współczesności daje nowa Podstawa programowa, jak można przygotować nauczycieli do odpowiedzialnego wyboru lektur i [...] |
Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistycznaHistoria najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna - opis wydawcyW budowaniu tożsamości młodych ludzi i określaniu przez nich celów życiowych ogromnie ważne jest poczucie zakorzenienia w przeszłości, czerpanie z niej tego, co wartościowe, a zarazem krytyczne podejście do historycznych grzechów, wypaczeń i [...] |
Lektury w ręku nauczyciela : perspektywa polska i zagranicznaLektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna - opis wydawcyCzy i jak nauczyciel może przezwyciężyć uczniowską obojętność wobec książek? Autorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie zakładają, że książka w ręku polonisty potrafi wpłynąć na postrzeganie literatury przez młodego człowieka albo w kategorii [...] |
Tom 29 Facebook w szkolnej ławce : media społecznościowe a edukacja polonistycznaFacebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna - opis wydawcy"Niniejsza książka stanowi próbę rozpoznania oraz interdyscyplinarnego, wolnego od stereotypów opisania dydaktycznego potencjału mediów społecznościowych. Znalazły się tu głosy zarówno cenionych badaczy polskich i zagranicznych (dydaktyków [...] |