Od dzieciństwa ku młodości : psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty
Autor: Huget, Patrycja.
Odpowiedzialność: | Patrycja Huget. | ||||||||
Seria: | Edukacja Nauczycielska Polonisty | ||||||||
Hasła: | Psychologia rozwojowa Podręczniki akademickie | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2007. | ||||||||
Opis fizyczny: | 271, [1] s. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 263-271. | PowiÄ…zane zestawienia: | Psychologia rozwojowa | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
- Anna Janus-Sitarz, Każde dziecko jest inne*Wprowadzenie*
- Rozdział I*Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka*Pojęcie rozwoju*Rodzaje zmian rozwojowych*
- Wybrane podziały rozwoju psychicznego*Czynniki rozwoju
- Mechanizmy rozwoju*Rozwój a okresy krytyczne*Tempo i rytm rozwoju*Wyznaczniki rozwoju: aktywność i wychowanie*Rozdział II*Wybrane teorie rozwoju psychicznego*Wybrane teorie psychoanalityczne*Teorie behawioralne (uczenia się)*Teorie humanistyczne*Teorie poznawczo-rozwojowe*Rozdział III*Rozwój procesów poznawczych*Rozwój procesu odbioru wrażeń*Znaczenie odbioru wrażeń dla rozwoju umysłowego*Rozwój czynności spostrzegania*Rozwój czynności myślenia*Kształtowanie się pojęć*Współczesne teorie organizowania i wyrażenia wiedzy dziecka*Rozwój pamięci*Rozwój uwagi*Rozdział IV*Rozwój twórczości*Wybrane teorie zabawy*Prawidłowości rozwojowe zabaw dziecięcych*Rozwojowe funkcje zabawy
- Rozwój twórczości rysunkowej*Znaczenie aktywności rysunkowej w rozwoju*Twórcza aktywność słowna*
- Rozdział V*Rozwój mowy*Okres przedwerbalny w rozwoju mowy*Teorie rozwoju języka*Etapy rozwoju mowy*Rozwój słuchu fonemowego*Rozdział VI*Rozwój społeczny*Pojęcie kompetencji społecznej*Uspołecznienie w procesie socjalizacji*Rozwój interakcji z dorosłymi*Znaczenie interakcji z rówieśnikami*Rozwój społeczny w okresie adolescencji*Rozdział VII*Rozwój emocjonalny*Znaczenie potrzeb w rozwoju emocjonalnym*Rozwój emocji*Rozwój reakcji strachu*Rozwój reakcji złości*Rozwój nieśmiałości*
- Pojęcie inteligencji emocjonalnej*Rozdział VIII*Rozwój osobowości*Geneza osobowości*Etapy rozwoju osobowości*
- Temperament*Pojęcie struktury „ja”*Rozwój struktury „ja”*
- Samoocena*Postawy*Rozdział IX*Współczesne konteksty roli nauczyciela i ucznia*Problematyka dojrzałości szkolnej*Znaczenie środowiska społecznego w kształtowaniu
- dojrzałości szkolnej*Sylwetka dziecka rozpoczynającego naukę w szkole*Rola ucznia*Inteligencja*Zdolności*
- Zainteresowania*Bibliografia. *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Huget, Patrycja
dziesięć lat pracowała jako psycholog oraz terapeuta zaburzeń w uczeniu się w szkołach podstawowych oraz w kilkunastu przedszkolach samorządowych. W 2003 roku obroniła pracę doktorską na temat poczucia kompetencji społecznych dzieci z zaburzeniami w zachowaniu w Instytucie Pedagogiki UJ. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki specyficznych trudności w uczeniu się oraz rozwoju społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu.
Źródło: http://www.kpen.polonistyka.uj.edu.pl/dr-patrycja-huget1
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Edukacja Nauczycielska Polonisty należy czytać w określonej kolejności:
Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze : o praktykach czytania literatury w szkole : konstatacje, oceny, propozycjeJak - w stanie kryzysu czytelnictwa, atrofii wartości, upadku autorytetu intelektualisty i wielu przeobrażeń społeczno-kulturowych obniżających rangę lektury - uczyć czytania? Jak temu czytaniu przywrócić dwa zanikające, a niezbędne elementy: przyjemność i odpowiedzialność. Książka, przeplatając dyskurs naukowy i dydaktyczny, [...] |
Polonista w szkole : podstawy kształcenia nauczyciela polonistyKsiążka ma służyć zarówno studentom polonistyki, przygotowującym się do praktyk pedagogicznych, egzaminu z metodyki i przyszłej pracy w szkole, jak i nauczycielom praktykom, szukającym informacji i inspiracji, podpowiedzi, co w dydaktyce jest konieczną zmianą, a co przemijającą modą, starającym się sprostać wyzwaniom edukacyjnym w [...] |
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kulturyDruga z kolei książka wydana w serii "Edukacja nauczycielska polonisty" poświęcona jest w całości przygotowaniu ucznia do odbioru różńych tekstów kultury, poczynając od sztuki słowa przez teatr, film, malarstwo, fotografię, muzykę, aż po budzące kontrowersje awangardowe instalacje we współczesnych galeriach i teksty kultury [...] |
Doskonalenie warsztatu nauczuciela polonisty |
Styl terapeutyczny w pracy nauczyciela polonistyKsiążka ta omawia wielowymiarowość pojęcia "terapii" w edukacji. W sposób ciekawy przedstawione zostały analizy i interpretacje autentycznych zdarzeń szkolnych na lekcjach języka polskiego, a także ćwiczenia i projekty, pozwalające na budowanie refleksyjnej postawy nauczyciela w świadomym procesie nauczania. Celem tych zabiegów jest [...] |
Od dzieciństwa ku młodości : psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty |
Szkolne spotkania z literaturąKolejny tom z serii "Edukacja nauczycielska polonisty" stawia pytania o to, jak pracować z lekturą szkolną, by praca ta zachęcała młodych ludzi do sięgania po lektury pozaszkolne, by uczyła dokonywania wyborów i czerpania przyjemności ze spotkania z literacka przygodą. Autorzy włączają się w ważne aktualnie dyskusje o potrzebie [...] |
Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesnościJakie szanse ma edukacja polonistyczna wobec twardych praw globalnego rynku, rewolucji informatycznej i dyktatu kultury masowej? Autorzy artykułów zawartych w niniejszym tomie rozważają, jakie możliwości sprostania wymogom współczesności daje nowa Podstawa programowa, jak można przygotować nauczycieli do odpowiedzialnego wyboru lektur i [...] |
Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistycznaHistoria najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna - opis wydawcyW budowaniu tożsamości młodych ludzi i określaniu przez nich celów życiowych ogromnie ważne jest poczucie zakorzenienia w przeszłości, czerpanie z niej tego, co wartościowe, a zarazem krytyczne podejście do historycznych grzechów, wypaczeń i [...] |
Lektury w ręku nauczyciela : perspektywa polska i zagranicznaLektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna - opis wydawcyCzy i jak nauczyciel może przezwyciężyć uczniowską obojętność wobec książek? Autorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie zakładają, że książka w ręku polonisty potrafi wpłynąć na postrzeganie literatury przez młodego człowieka albo w kategorii [...] |
Tom 29 Facebook w szkolnej ławce : media społecznościowe a edukacja polonistycznaFacebook w szkolnej ławce. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna - opis wydawcy"Niniejsza książka stanowi próbę rozpoznania oraz interdyscyplinarnego, wolnego od stereotypów opisania dydaktycznego potencjału mediów społecznościowych. Znalazły się tu głosy zarówno cenionych badaczy polskich i zagranicznych (dydaktyków [...] |