Jeśli twoje konto biblioteczne przestało działać na początku roku, choć nie masz żadnych zaległości, to być może znamy przyczynę. Oto częste powody blokady usług.
Blokada usług bibliotecznych – to może zdarzyć się każdemu. Choć przyczyny mogą być różne (nie ma ich jednak zbyt wiele, bo wcale nie chcemy, by nasi czytelnicy mieli problemy), to na początku 2025 roku powodem zablokowania może być brak przedłużenia ważności konta bibliotecznego. O co chodzi i co trzeba zrobić?
Jakie mogą być przyczyny blokady konta bibliotecznego?
Powodów nieaktywnego konta ibliotecznego nie jest zbyt wiele – w końcu bardzo chcemy, żebyście korzystali z bibliotek i czytali książki. Zdarza się jednak, że system blokuje możliwość korzystania z usług biblioteki. To sytuacja, która uniemożliwia wypożyczanie, przedłużanie terminów zwrotu i składanie zamówień. Jakie mogą być przyczyny blokady?
- Przetrzymanie książek – czyli nieterminowy zwrot książek lub jego brak. Przetrzymanie książek jest najczęstszą przyczyną zablokowania konta bibliotecznego.
- Nieuregulowane zobowiązania – za przetrzymanie książek biblioteka nalicza kary. Do momentu uregulowania zobowiązań konto czytelnika pozostaje zablokowane. Naliczone kary można regulować gotówką bezpośrednio w bibliotece lub skorzystać z BLIKA oraz szybkich płatności PayU.
- Nieprzedłużenie ważności konta bibliotecznego – zgodnie z nowym regulaminem naszej biblioteki czytelnik ma obowiązek raz w roku zaktualizować swoje dane, co spowoduje przedłużenie ważności konta. Jeśli tak się nie stanie, usługi biblioteczne zostaną zablokowane. Termin ważności konta można sprawdzić, logując się do swojego konta w aplikacji mobilnej lub na komputerze w zakładce: konto/moje dane.
- Zgubienie karty bibliotecznej – po zgłoszeniu zgubienia lub kradzieży karty bibliotecznej, konto czytelnika zostaje zablokowane. Sytuację należy jak najszybciej zgłosić w którejkolwiek filii. Jeśli karta się nie odnajdzie, wydawany jest jej duplikat (koszt to 5 zł).
Przedłużenie ważności konta – kiedy trzeba to zrobić?
Zgodnie z regulaminem, czytelnik raz w roku musi przedłużyć ważność swojego konta i karty bibliotecznej. Najpóźniej można to zrobić ostatniego dnia ważności (datę też można znaleźć na swoim koncie), natomiast można to również zrobić wcześniej, np. dwa tygodnie lub kilka dni. Tylko wtedy jest gwarancja, że usługi nie zostaną zablokowane, gdy wygaśnie ważność karty. Brak przedłużenia ważności karty spowoduje niemożność korzystania z biblioteki. Kartę można przedłużyć w dowolnej placówce.
Po zmianie regulaminu i systemu bibliotecznego na Prolib w listopadzie 2024 roku, wszyscy czytelnicy do końca roku powinni byli podpisać nowy regulamin i zaktualizować swoje dane. Jeśli przez ostatnie dwa miesiące zeszłego roku nie było was w naszych filiach, a wasze konto jest nieaktywne, najpewniej przyczyną jest właśnie brak podpisania tych dokumentów. Niestety, nie da się tego zrobić on-line. Trzeba się udać do najbliższej filii biblioteki na Mokotowie.
Jak odblokować konto biblioteczne?
Ponieważ nieaktywne konto biblioteczne uniemożliwia wypożyczanie, przedłużanie terminów zwrotu i składanie zamówień, należy je odblokować. Aby to zrobić, najlepiej zgłosić się do którejkolwiek filii naszej biblioteki. Bibliotekarze sprawdzą w systemie powód blokady i poinformują, co należy zrobić.