Większość naszych czytelników korzysta z bibliotecznego konta Standard. Jednak rodzajów kont mamy więcej. Czy je znasz?
Aby korzystać ze zbiorów mokotowskich bibliotek, każdy czytelnik musi mieć konto. Można je założyć w każdej naszej placówce, a nawet zdalnie, przez internet. Zdalna rejestracja nie umożliwia jednak pełnego korzystania z usług biblioteki, ponieważ konieczne jest podpisanie deklaracji czytelnika i weryfikacja danych przez bibliotekarza – a to możliwe jest tylko podczas osobistej wizyty w placówce.
3 rodzaje kont bibliotecznych na Mokotowie
Rodzaje kont bibliotecznych:
- OPAC – to konto tymczasowe, które można założyć samodzielnie przez internet, nie daje ono jednak pełnej możliwości korzystania z biblioteki; aby aktywować konto OPAC, w ciągu 7 dni należy przyjść do najbliższej placówki i podpisać deklarację czytelnika oraz osobiście zautoryzować swoje dane. Na podstawie konta OPAC – do czasu jego autoryzacji – można jedynie rezerwować i zamawiać materiały biblioteczne, ale niemożliwe jest ich wypożyczenie.
- Standard – to podstawowe konto, z którego korzysta większość czytelników i użytkowników naszej biblioteki. By było aktywne, konieczne jest podpisanie Deklaracji Czytelnika i zapoznanie się z treścią regulaminu biblioteki. By konto działało bez przerw raz w roku konieczna jest aktualizacja swoich danych osobowych – można tego dokonać w każdej mokotowskiej bibliotece.
- Wydłużone – to konto z wydłużonym terminem zwrotu (np. książek na 40 zamiast 30 dni) oraz możliwością wypożyczenia większej liczby (np. 15 książek zamiast 10) materiałów bibliotecznych. Na uzasadnioną prośbę czytelnika bibliotekarz może zmienić status konta Standard na Wydłużone. Możliwe jest to w przypadku osób z niepełnosprawnościami lub mających problemy z przemieszczaniem się, niedomagającym z powodu zdarzeń losowych, czasowo niewychodzących z domu lub mieszkania.
Karta biblioteczna do konta czytelnika
Przy zapisie do biblioteki każdy czytelnik otrzymuje kartę biblioteczną z unikalnym numerem. Pierwsze jej wydanie jest bezpłatne. W przypadku zgubienia lub zniszczenia karty można otrzymać nową, ale trzeba za to zapłacić (cennik usług bibliotecznych i opłat dostępny jest w placówkach).
Warto pamiętać, że karta biblioteczna aktywowana jest w dniu zapisu do biblioteki i ważna jest przez rok. Przed upływem terminu ważności karty trzeba ją przedłużyć w najbliższej placówce. Jest to możliwe tylko po aktualizacji danych osobowych użytkownika i uregulowaniu zobowiązań wobec biblioteki.