Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej : odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej
Autor: Żukiewicz, Arkadiusz.
Problematyka pracy społecznej jest jedną z kluczowych w codziennych działaniach podejmowanych przez pedagogów społecznych czy pracowników służb społecznych. Niniejsza praca jest próbą zainteresowania społeczno-pedagogicznym wymiarem kategorii "praca społeczna". Jest ona bytem integralnie związanym z pedagogiką społeczną od początków jej istnienia w Polsce. Powrót do korzeni, do dorobku autorskiego Heleny Radlińskiej, stwarza możliwość ponownego odkrywania sensu i znaczenia pracy społecznej.
Odpowiedzialność: | Arkadiusz Żukiewicz. | ||||||||||
Seria: | Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie : nr 542 | ||||||||||
Hasła: | Radlińska, Helena - (1879-1954) 1901-2000 Pedagogika społeczna - historia - Polska - 20 w. Praca społeczna - filozofia Praca społeczna - teoria | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 324 s. ; 24 cm. Uwagi: | ISSN 0239-6025 odnosi się do pierwotnego tyt. serii: Prace Monograficzne Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Bibliogr. s. 271-322. | Powiązane zestawienia: | Pedagogika społeczna | Praca społeczna Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
- ROZDZIAŁ PIERWSZY Wprowadzenie w problematykę rozprawy.
- Podstawy metodologiczne
- 1. Przedmiot analizy
- 2. Zarys metodologii badań własnych
- 3.Procedura i praktyczne efekty badania-działania w polu eksplorowanej rzeczywistości
- ROZDZIAŁ DRUGI Praca społeczna jako byt egzystujący w płaszczyźnie rzeczywistości pedagogicznej
- 1. Społeczno-pedagogiczne źródła i geneza pracy społecznej
- 1.1. Pedagogika w rzeczywistości nauk humanistycznych i społecznych
- 1.2. Pedagogika społeczna w rzeczywistości nauk pedagogicznych
- 1.3. Praca społeczna w rzeczywistości pedagogiki społecznej
- 2. Relacyjny wymiar pracy społecznej. Odniesienia do wybranych kategorii społeczno-pedagogicznych
- 2.1. Społeczno-pedagogiczna refleksja Heleny Radlińskiej o pracy społecznej
- 2.2. Teoretyczny i prakseologiczny kontekst działania w polu pracy społecznej
- 2.3. Dyskusja o związkach pracy społecznej i pracy socjalnej
- ROZDZIAŁ TRZECI Praca społeczna jako byt współegzystujący z wybranymi bytami rzeczywistości pozapedagogicznej
- 1. Transwersalność pracy społecznej
- 2. Wybrane nurty i kategorie filozoficzne w płaszczyźnie relacji z pracą społeczną w jej społeczno-pedagogicznym wymiarze
- 2.1. Epistemologiczny i metodologiczny wymiar badań w obszarze pracy społecznej
- 2.1.Epistemologiczny i metodologiczny kontekst badań w obszarze pracy społecznej
- 2.3. Metodologia pracy społecznej - zarys problematyki
- 2.2. Zarys aksjologii pracy społecznej
- 2.3. Kategorie filozoficzne w społeczno-pedagogicznym dyskursie
- 2.4. O działaniu w polu pracy społecznej
- 3.Związki pracy społecznej z wybranymi teoriami i kategoriami społeczno-politologicznymi (społeczno-politycznymi)
- 3.1.Teoretyczne podstawy praktyki działania w płaszczyźnie polityki społecznej
- 3.2.Podstawowe problemy i kwestie społeczne w aspekcie marginalizacji i wykluczenia człowieka
- 3.3.Kategorie społeczno-polityczne w społeczno-pedagogicznym dialogu o istocie pracy społecznej
- 4.Relacje pracy społecznej z wybranymi teoriami i kategoriami socjologicznymi
- 4.1.Socjologiczne teorie działania społecznego a społeczno-pedagogiczna teoria pracy społecznej
- 4.2.Zmienność w codzienności życia i działania ludzkiego
- 4.3.Wybrane kategorie socjologiczne a działanie w polu pracy społecznej
- 5. Reprezentacje teoretyczne i wybrane kategorie społeczno-psychologiczne
- skoorelowane z pracą społeczną
- 5.1. Psychologiczne koncepcje człowieka uczącego się
- 5.2. Ludzki wymiar działania i współdziałania społecznego w języku wybranych koncepcji i kategorii społeczno-psychologicznych
- ZAKOŃCZENIE
- LITERATURA I ŹRÓDŁA WYKORZYSTANE.
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.635
Numer inw.: 49635
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie należy czytać w określonej kolejności:
Tom 328 Edukacyjne aspekty pracy amatorskich zespołów folklorystycznychW dobie globalizacji niezwykle ważne jest zachowanie tożsamości narodowej, której podstawą jest m.in. kultura ludowa. Amatorski ruch artystyczny - w tym folklorystyczny - jest ważnym ogniwem w procesie wielostronnego wychowania, w szczególności zaś w autokreacji, wychowaniu estetycznym, moralnym czy patriotycznym. Autor skoncentrował [...] |
Tom 512 Między oryginałem, kopią a falsyfikatem : polskie edycje faksymilowe |
Tom 517 Między szkołą a domem : role zawodowe i rodzinne współczesnego nauczycielaPraca poświęcona ważnym zagadnieniom społecznym, przede wszystkim spostrzeganiu przez nauczycieli wypełnianych przez nich ról zawodowych i rodzinnych, ale także uwarunkowaniom ich wypełniania oraz relacjom między nimi. Wiedza o kondycji nauczycieli, ich samopoczuciu, stosunku do spraw zawodowych i rodzinnych przyda się wielu grupom [...] |
Tom 519 Rzecz o wiedzy nauczycielskiejPraca dotyczy dwóch ważnych problemów: po pierwsze, pedagogicznych treści wiedzy przedmiotowej nauczycieli (opis i porównanie kompetencji zawodowych czterech nauczycieli historii - z Krakowa i z Litwy), po drugie - metodologii badań jakościowych w pedagogice. |
Tom 521 Wielka Brytania wobec wydarzeń w Europie Środkowej w latach II wojny światowejNowa książka Andrzeja Kastorego obejmuje trzy zasadnicze wątki: los krajów Europu Środkowej, brytyjską politykę wobec nich oraz ogólny zarys wydarzeń na arenie międzynarodowej. Autor w trafny sposób dobrał elementy "wielkiej" i "małej" polityki, które miały kluczowe znaczenie dla omawianych procesów. Uwzględnił wszystkie istotne [...] |
Tom 523 Studenci z niepełnosprawnością : problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznegoAutorka w bardzo szerokim zakresie - z różnych perspektyw i różnych punktów widzenia - podejmuje zagadnienie edukacji studentów z niepełnosprawnością na poziomie wyższym. Bada m.in. motywy podjęcia studiów, wybrane problemy funkcjonowania edukacyjnego i psychospołecznego oraz aspiracje zawodowe i opinie na temat perspektyw przyszłej [...] |
Tom 526 Sztuka fantasy Andrzeja Sapkowskiego : problemy poetykiAutorka zajęła się literaturą z popularnego nurtu fantasy, wzbudzającego wielkie zainteresowanie w zachodniej refleksji nad kulturą i literaturą, w Polsce zaś - nadal traktowanego jako podrzędny nurt twórczości. Szeroko korzysta z aparatury pojęciowej literaturoznawstwa, odnosząc ją do symboliki kulturowej, badanej z kolei za pomocą [...] |
Tom 530 Czasopisma dla dzieci i młodzieży Instytutu Wydawniczego "Nasza Księgarnia" w latach 1945-1989 : studium historycznoprasowePraca o czasopismach dla dzieci i młodzieży wydawanych przed 1989 rokiem przez Instytut Wydawniczy "Nasza Księgarnia" podejmuje temat bardzo istotny z punktu widzenia nie tylko prasoznawstwa, ale także historii oświaty i kultury drugiej połowy XX wieku. To unikalne wydawnictwo książek i czasopism wyspecjalizowało się w wydawaniu [...] |
Tom 531 Realizm metafizyczny : literatura w poszukiwaniu formy pojemnejz recenzji Książka odróżnia się już na tzw. pierwszy rzut oka (i to pod wieloma względami) od większości publikowanych w Polsce ostatnio prac literaturoznawczych. Odróżnia się najpierw tonem, ustawieniem głosu: pełnym najwyższej powagi - dla literatury, jej zadań (powołania) i specyfiki. Odróżnia się także wyraźną [...] |
Tom 538 Praca grupowa w edukacji wczesnoszkolnej : problemy - badania - rozwiązania praktyczneUmiejętność współdziałania i pracy w zespole jest kompetencją wysoko cenioną w wielu dziedzinach naszego życia. Warunki do nabywania wymienionej kompetencji obowiązani są stwarzać nauczyciele wszystkich szczebli kształcenia i wszystkich specjalności, ale zadanie zainicjowania procesu jej kształtowania przypada pedagogom pracującym z [...] |
Tom 540 Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym : wybrane kontekstyCelem Autorki jest przedstawienie uwarunkowań psychospołecznych i edukacyjnych rozwijania umiejętności komunikacyjnych dzieci w przedszkolu. Czyni to na tle charakterystyki wybranych zagadnień dotyczących rozwoju umiejętności porozumiewania się w dzieciństwie. Praca adresowana jest do przyszłych pedagogów oraz nauczycieli małego [...] |
Tom 541 Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższejAutorzy artykułów zawartych w niniejszym zbiorze wskazują na potrzebę wprowadzenia zmian w kształceniu uniwersyteckim, uwzględniających przeobrażenia w otaczającej nas rzeczywistości społecznej, ekonomicznej, przyrodniczej, politycznej i edukacyjnej. Nawiązując do założeń współczesnej dydaktyki, ukazują proces dydaktyczny jako [...] |
Tom 542 Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej : odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny RadlińskiejProblematyka pracy społecznej jest jedną z kluczowych w codziennych działaniach podejmowanych przez pedagogów społecznych czy pracowników służb społecznych. Niniejsza praca jest próbą zainteresowania społeczno-pedagogicznym wymiarem kategorii "praca społeczna". Jest ona bytem integralnie związanym z pedagogiką społeczną od [...] |
Tom 545 Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznejPraca podejmuje niezwykle ważne ze społecznego, zdrowotnego i edukacyjnego punktu widzenia zagadnienie. Posiadanie przez społeczeństwo umiejętności udzielania pomocy przedmedycznej trudno jest przecenić ze względu na wielość współczesnych niebezpieczeństw i katastrof, które stanowią bezpośrednie zagrożenie życia osób w różnym [...] |
Tom 546 Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świataAutorka prezentuje nowatorskie spojrzenie na dziecko i jego wspieranie w rozwoju, nie narzuca jednak nauczycielom jednego podejścia do edukacji, ale pozostawia im wybór - z przyjęciem za niego odpowiedzialności. Książka mieści się w nurcie pedagogiki emancypacyjnej. Na początku opisane zostały założenia filozoficzne prezentowanego [...] |
Tom 547 Kraków mityczny : motywy, wątki, obrazy w utworach dla dzieci i młodzieży |
Tom 548 Promocja zdrowia i bezpieczeństwo w szkole wyższejPraca ma charakter podręcznika dla słuchaczy różnych kierunków studiów, pragnących poznać istotę oraz podstawowe zagadnienia organizacyjne i metodyczne oświaty zdrowotnej. Powstała z idei promocji zdrowia, należycie docenianej przez Autora - lekarza i nauczyciela akademickiego zarazem. Jej zasadnicza treść sprowadza się do ukazania [...] |
Tom 549 Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie KrakowaPraca w szeroki interdyscyplinarny sposób traktuje o starości, starzeniu się i konsekwencjach oraz wyzwaniach w tym zakresie pomocy społecznej i pracy socjalnej. Głównym celem Autorki było teoretyczne i empiryczne rozpoznanie jakości zmian, które zaszły w karkowskim systemie pomocy w perspektywie ostatnich lat. Badania i analiza osadzone [...] |
Tom 552 Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwaAutorka ukazuje cechy i prawidłowości rozwoju dzieci niewidzących głównie w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa oraz formułuje zadania dla rodziców i opiekunów, których realizacja stanowić będzie czynnik wspomagający, czyli dynamizujący i korygujący, przebieg tego rozwoju. Część pracy poświęcona została wczesnej [...] |