Książę : Hamlet Juliusza Osterwy
Autor: Świątkowska, Wanda.
Przewodnikiem po świecie Elsynoru był dla mnie Juliusz Osterwa. Pokazałam go jako wędrowca w labiryncie, którym okazał się nie tylko tekst parafrazy, ale i jego własne życie naznaczone Hamletem. Był aktorem, który mierzył się przez ponad trzydzieści lat z rolą księcia, człowiekiem zadającym podstawowe pytania dotyczące moralności i charakteru postępowania swego bohatera, szukającym w pisanym w 1940 roku dramacie odpowiedzi na pytania o stan własnego ducha, o sens tradycji romantycznej, kwestie religijne i wreszcie o znaczenie teatru. (fragment Wprowadzenia)
Odpowiedzialność: | Wanda Świątkowska. | ||||||||||
Seria: | Interpretacje Dramatu : 42 | ||||||||||
Hasła: | Osterwa, Juliusz - (1885-1947) Shakespeare, William - (1564-1616) - Hamlet - inscenizacje 1601-1700 1901-2000 Inscenizacja - Polska - 20 w. Dramat angielski - historia - 17 w. Dramat angielski - inscenizacje - Polska | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Księgarnia Akademicka, 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 368, [8] s., [11] s. tabl. : il. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 355-362. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Shakespeare William | Inscenizacja Dramat angielski Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.591
Numer inw.: 49591
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Interpretacje Dramatu należy czytać w określonej kolejności:
Tom 31 Estetyka performatywnościZwrot performatywny we wszystkich sztukach nie da się w pełni opisać w ramach obowiązujących, tradycyjnych teorii estetycznych - nawet jeśli pod niektórymi względami można te teorie z powodzeniem nadal stosować. Nie da się za ich pomocą poddać teoretycznej refleksji decydującego momentu tego zwrotu, czyli przejścia od dzieła i [...] |
Tom 32 Kulturowe konteksty dramatu współczesnego |
Tom 38 Inny SzekspirKrytyczna lektura Szkspira jest podwójnie historyczna. Czytanie historyczne Szekspira oznacza bowiem podjęcie dialogu z ciążącymi nam pozostałościami własnej przeszłości, żeby tym lepiej oświetlić kulturę współczesną. Lecz czytanie historyczne Szekspira to zawsze również świadomość prowizoryczności takich oświetleń; [...] |
Tom 39 Teatr postdramatycznyGłęboko przeobrażony sposób użycia znaków teatralnych pozwala dostrzec sensowność opisu istotnego obszaru nowego teatru jako teatru "postdramatycznego". Jednocześnie nowy tekst teatralny, który również nieustannie czyni przedmiotem refleksji własną strukturę jako tworu językowego, stanowi "już niedramatyczny" tekst teatralny. [...] |
Tom 40 Dyskurs, postać i płeć w dramacie"[...] Staraliśmy się omówić zarówno najistotniejsze etapy rozwoju współczesnych badań nad dyskursem, postacią oraz płcią biologiczną i kulturową, jak też ich odzwierciedlenie w teorii i metodach badań dramatu, tyleż nowego, co tego należącego już do obowiązującego kanonu, zwracając uwagę na wszystkie możliwe pożytki z [...] |
Tom 42 Książę : Hamlet Juliusza OsterwyPrzewodnikiem po świecie Elsynoru był dla mnie Juliusz Osterwa. Pokazałam go jako wędrowca w labiryncie, którym okazał się nie tylko tekst parafrazy, ale i jego własne życie naznaczone Hamletem. Był aktorem, który mierzył się przez ponad trzydzieści lat z rolą księcia, człowiekiem zadającym podstawowe pytania dotyczące [...] |
Tom 43 Dramat made (in) Poland : współczesny dramat polski we współczesnej polskiej rzeczywistościW opiniach wielu komentatorów oraz czytelników popularność współczesnych polskich dramatów pozostaje jedynie kwestią chwilowej fascynacji tekstami traktującymi o najgorętszych wydarzeniach pisanych językiem, wykorzystującym modne współcześnie dyskursy medialne. Zgodnie z tym dość powszechnym poglądem dramaty stają się rodzajem [...] |
Tom 44 Publiczność (z)wymyślana : relacje widz-scena we współczesnej praktyce dramatopisarskiej i inscenizacyjnejSpecyfika i wyjątkowość teatru na tle innych sztuk przedstawiających polega na tym, że zarówno wytwarzanie, jak i odbiór znaczeń dokonują się w tym samym czasie. Widzowie i aktorzy do ostatniej sekundy dzielą tę samą przestrzeń i czas, współuczestniczą w procesie artystycznym, wzajemnie na siebie oddziałując. Dzięki temu jedynie [...] |
Tom 80 Fikcje jako metoda : strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukachFikcje jako metoda. Strategie kontr[f]aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach - opis wydawcyW ostatnich latach myślenie kontrfaktualne najczęściej nie było już profilowane przez narrację hegemoniczną, czyli uznaną domenę niezbitych faktów, jak zakładała najstarsza z nich, strategia "jak gdyby". (...) niezależnie od [...] |
Tom 84 Niespodziewane alianse : sztuki performatywne jutraInterpretacje. Tom 84. Niespodziewane alianse - opis wydawcyJak pokazują autorzy tekstów w tym tomie, projekty przekraczające granice miedzy dyscyplinami, znaczące naukę, technologię, estetykę i politykę stały się nowym idiomem praktyk performatywnych. |