Hamlet.pl : myślenie Hamletem w powojennej kulturze polskiej
Autor: Świątkowska, Wanda.
Hamlet.pl. Myślenie Hamletem w powojennej kulturze polskiej - opis wydawcyPolski Hamlet sytuuje się wobec nierozwiązywalnych problemów: wobec ojca, który zginął w Katyniu, więc nie można się przeciwko niemu buntować; wobec niemożności realizacji własnej seksualności obarczonej społecznym tabu; wobec kryzysu rodziny, w której kobiety redefiniują swoją pozycję; wobec władzy, która od 1945 roku zawsze jest
podejrzana; wobec państwa, które jest, ale równie szybko może go nie być. Nasz Hamlet wciąż tkwi w czasie wyłamanym ze stawu, dlatego jest Bohaterem Polaków. Hamlet to nasza sytuacja.Hamlet.pl ukazuje procesy myślenia Hamletem i obecność dzieła Williama Szekspira w powojennej kulturze polskiej. Punktem wyjścia proponowanych analiz jest diagnoza Stanisława Wyspiańskiego ze Studium o Hamlecie (1905): W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce - do myślenia. Autorka pokazuje, jak za pomocą Hamleta podejmowano fundamentalne kwestie: pamięci i ojców, władzy i polityki, tożsamości i ciała, seksualności i płci, sztuki i teatru. Hamlet może posłużyć jako rodzaj katalizatora, który pozwala te kwestie ujawnić, zdiagnozować, wystawić i skomentować, a także w ogóle je poruszyć, żeby się z nimi zmierzyć. Uchwycenie dynamiki recepcji Hamleta umożliwia wykorzystanie narzędzi performatyki, gdyż najlepiej uzmysławia, że jest to dzieło w ruchu, powtarzalny scenariusz działań, który funkcjonuje w obiegu energii społecznych, zawsze w kontekście danego czasu i sytuacji społeczno-politycznej. Perspektywa teatrologiczna daje natomiast możliwość śledzenia procesów recepcji w szczególnie wrażliwym na społeczno polityczne zmiany medium, jakim jest teatr. Jako materiał badawczy posłużyły przede wszystkim polskie inscenizacje Hamleta, ale też dzieła literackie i filmowe, eseistyka czy prace krytyczne. Pozwalają one bowiem nie tylko pokazać uwarunkowania polskiej recepcji i specyfikę polskich interpretacji, lecz nade wszystko zastanowić się nad tym, jaką diagnozę dzieło Szekspira stawia naszej rzeczywistości.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Wanda Świątkowska ; [recenzent prof. dr hab. Małgorzata Grzegorzewska ; komiks na podstawie Hamleta Williama Szekspira w przekładzie Stanisława Barańczaka z wykorzystaniem fragmentu przekładu Józefa Paszkowskiego i wiersza Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta - rysunki i adaptacja Wanda Świątkowska]. | ||||||||||||||||||||
Seria: | Nowe Perspektywy. Performatyka | ||||||||||||||||||||
Hasła: | Shakespeare, William - (1564-1616) - Hamlet 1901-2000 1945-1989 1989-2000 2001- Dramat (gatunek literacki) Inscenizacja Kultura Literatura angielska Literatura polska Teatr polski Tragedia Wpływ i recepcja Polska Monografia Historia Kultura i sztuka Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2019. | ||||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 391, [1] strona, [54] strony tablic : ilustracje ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 367-377. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Literaturoznawstwo Zakres czasowy: | 1945-2018 r. | Powstanie dzieła: | 2019 r. | Twórcy: | Grzegorzewska, Małgorzata. (1964- ). Recenzja | Powiązane zestawienia: | Shakespeare William | Dramat angielski Inscenizacja Literatura polska - tematyka Kultura Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 57.855
Numer inw.: 57855
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Nowe Perspektywy. Performatyka należy czytać w określonej kolejności:
Tour de France jako przedstawienie kulturoweChoć każda część tej książki wymaga odmiennego zaplecza materiałowego i intelektualnego, w każdej z nich Autor dowodzi swojej świetnej orientacji zarówno w dziejach i współczesności kolarstwa oraz Touru, jak i w propozycjach performatyki, a także szeroko rozumianej humanistyki, które z całą swobodą wykorzystuje jako narzędzia do [...] |
Lokalność i mobilność kulturowa teatru : śladami Arlekina i PulcinelliLokalność i mobilność kulturowa teatru - opis wydawcyTeatr, będąc narzędziem wytwarzania obrazu określonej kultury, uczestniczy w dyskursywnym procesie konstruowania związków artystów i odbiorców z miejscem i wspólnotą. Związek ten, jak staram się pokazać, domaga się jednak sproblematyzowania z chwilą, gdy uwzględnimy [...] |
Hamlet.pl : myślenie Hamletem w powojennej kulturze polskiejHamlet.pl. Myślenie Hamletem w powojennej kulturze polskiej - opis wydawcyPolski Hamlet sytuuje się wobec nierozwiązywalnych problemów: wobec ojca, który zginął w Katyniu, więc nie można się przeciwko niemu buntować; wobec niemożności realizacji własnej seksualności obarczonej społecznym tabu; wobec kryzysu rodziny, w której [...] |
Na styku : perfomanse naturo-kulturowe w strefach kontaktu i konfliktuOpis od wydawcyNie da się ukryć, że mieszkając w Polsce, jesteśmy dzisiaj częścią świata utożsamianego z globalną Północą, opisywanego przez Arjuna Appaduraia i Achille Mbembego, ale jednocześnie żyjemy w miejscu, gdzie trajektorie historycznych procesów i wektory energii społecznych niekoniecznie są z tym światem zbieżne. Trwa [...] |