Dzieło otwarte : forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych
Tyt. oryg.: "Opera aperta : forma e indeterminazione nelle poetiche contemporanee,".
Autor: Eco, Umberto
Według Umberta Eco otwarcie to fundamentalna wieloznaczność przekazu artystycznego. Wartość estetyczna zaś, jest tym większa, im bogatsze są możliwości interpretacyjne. O genialności utworu stanowi jego wielowarstwowość. Dlatego też lektura takich klasyków jak Dante odbywa się na kilku poziomach. W Boskiej komedii wychwytujemy znaczenia zarówno dosłowne, jak alegoryczne. Pewnych trudności mogą jednak
nastręczać współczesne dzieła. Przy ich interpretacji nie możemy operować symbolami z określonego systemu. To przysparza problemów metodologicznych. Rodzą się pytania, jak odkodowywać znaki i jak docierać do ukrytych sensów. Powstaje wątpliwość, czy w perspektywie ahistorycznej i przy wskazaniu na aktywną rolę odbiorcy-współtwórcy dzieła, każda interpretacja jest jednakowo uprawomocniona. Spectrum wyznaczane przez Umberta Eco jest niezwykle szerokie. Otwartość dostrzega on zarówno w malarstwie jaskiniowym, w tekstach Mallarmégo, Joyce`a, Brechta, jak w zjawiskach współczesnej kultury masowej. Niniejsze wydanie Dzieła otwartego zostało przez autora w 2004 roku przejrzane i uzupełnione. W swych esejach przedstawia argumenty za wolnością czytelnika do interpretowania dzieła niezależnie od "intencji" autora. Tak jak Barthes kulturę postrzega jako sieć znaków, które należy odkodować, by odkryć ukryte znaczenia. Posługuje się narzędziem semiotyki do analizowania komunikacji zarówno w prozie Joyce`a czy Borgesa, jak w tekstach kultury masowej. "The Guardian" Ambitna i racjonalna próba opisu zjawisk artystycznych o nastawieniu dezalienacyjnym, próba, która jest nie tyle protestem krytyka, ile diagnozą obserwatora. prof. Zofia Mitosek Przekonujący sposób prezentacji myśli i szczególna umiejętność egzemplifikacji. Ta książka to poważny traktat ze współczesnej estetyki, a zarazem wspaniałe wprowadzenie do myśli Umberta Eco. "Harvard University Press"
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Umberto Eco ; przeł. Lesław Eustachiewicz [et al.]. | ||||||||
Seria: | Z Wagą | ||||||||
Hasła: | Estetyka Poetyka Sztuka - teoria | ||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo W.A.B., 2008. | ||||||||
Wydanie: | Wyd. 3 popr. i uzup. | ||||||||
Opis fizyczny: | 247, [1] s. ; 21 cm. Powiązane zestawienia: | Estetyka | Sztuka – teoria Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Wyp nr 95
ul. Gruszczyńskiego 12
tel. 22 843 98 31
Wyp nr 104
ul. Ludowa 4
tel. 22 840 29 01
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.152
Numer inw.: 46152
Dostępność: tylko na miejscu
CzN nr XXI
ul. Bukietowa 4A
tel. 22 898 30 33
Sygnatura: 11422
Numer inw.: 11422
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Eco, Umberto
Umberto Eco /um?bɛrto ?ɛ?ko/; ur. 5 stycznia 1932 w Alessandrii, zm. 19 lutego 2016 w Mediolanie – włoski semiolog, filozof, bibliofil i mediewista, powieściopisarz, autor felietonów i esejów. Sławę przyniosła mu powieść Imię róży 1980, dzieło łączące w sobie elementy semiotyki, badań biblijnych, analizy kultury średniowiecza i teorii literatury. Jego kolejne powieści, m.in. Wyspa dnia poprzedniego 1994 i Cmentarz w Pradze 2010, także stały się światowymi bestsellerami. Eco pisał także prace naukowe, książki dla dzieci i młodzieży, oraz eseje na temat teorii [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Z Wagą można czytać w dowolnym porządku:
Dzieło otwarte : forma i nieokreśloność w poetykach współczesnychWedług Umberta Eco otwarcie to fundamentalna wieloznaczność przekazu artystycznego. Wartość estetyczna zaś, jest tym większa, im bogatsze są możliwości interpretacyjne. O genialności utworu stanowi jego wielowarstwowość. Dlatego też lektura takich klasyków jak Dante odbywa się na kilku poziomach. W Boskiej komedii wychwytujemy [...] |
Legendy o krwi : antropologia przesąduNajnowsza książka wybitnej badaczki Joanny Tokarskiej-Bakir dotyczy etnografii antysemityzmu i antyjudaizmu. Autorka kontynuuje rozważanie, które zostały rozpoczęte w Obrazie osobliwym. Hermeneutycznej lekturze źródeł etnograficznych: wielkich opowieściach. Wnikliwie śledzi losy przesądu popularnego w Europie, a żywego do dziś między [...] |
Bohater, spisek, śmierć : wykłady żydowskieMaria Janion rekonstruuje fakty, przybliża literackich bohaterów, wreszcie przygląda się stereotypom. Szkicuje barwne losy Berka Joselewicza i przedstawia wysiłki Mickiewicza na rzecz utworzenia Legionu Żydowskiego, a także silną wiarę poety w "tajemniczą więź, łączącą naród polski z narodem Izraela". Mickiewiczowski Jankiel, [...] |
Mapy duchowe współczesności : co nam zostało z Nowej Ery?Jak można by określić duchowość człowieka postnowoczesnego? Czy Bóg jest trendy? Anna Sobolewska, krytyk i badaczka literatury, stwierdza, że symptomatyczne dla naszych czasów są indywidualne i pozawyznaniowe poszukiwania religijne. Autorka Mistyki dnia powszedniego wskazuje m.in. na zafascynowanie ludzi Zachodu duchowością Wschodu. [...] |
Polska do wymiany : późna nowoczesność i nasze wielkie narracje1989 rok stanowi niewątpliwie cezurę. Według Francisa Fukuyamy to koniec historii, dla Marii Janion - zmierzch paradygmatu romantycznego i literatury politycznie zaangażowanej. Przemysław Czapliński pisze o kresie wielkich narracji - opowieści zbiorowych o tożsamości, władzy, wolności, konfliktach i sposobach ich rozwiązywania. Po [...] |
Czas : przewodnik użytkownikaCzas pędzi, płynie, biegnie, wlecze się, stoi. I niezależnie od tego - mija. Niestety przy okazji zdarza mu się używać swego - jak się zdaje - jedynego zęba i obchodzić się okrutnie z ludźmi i przedmiotami. Choć przyznać trzeba, że cieszy się też (nie do końca zasłużoną)sławą znakomitego lekarza. Czym jednak jest czas? Kim [...] |
W świecie wszechmogącym : o przemocy, śmierci i BoguSzkice Zbigniewa Mikołejki dotyczą spraw różnorodnych, ale zawsze zaskakują świeżością i głębią spojrzenia. Kiedy pisze o sobie, o dojmującym poczuciu przemijania, nie czyni tego, by zamartwiać się nieuchronnością śmierci, ale wprost przeciwnie by opowiedzieć o początku wszelkiego istnienia. Potrafi dokonać erudycyjnej analizy [...] |
Kolosy na glinianych nogach : studium guruPytania o sens istnienia towarzyszą ludziom od tysięcy lat. Myśliciele, artyści i uczeni wciąż próbują na nie odpowiadać, ale rezultatem są kolejne pytania. Zagubiony w ich gąszczu, współczesny człowiek odczuwa potrzebę poznania ostatecznej, rozstrzygającej odpowiedzi, która uwolni go od zwątpień i konieczności poszukiwania [...] |
Anatomia uczućTyt. oryg.: "Nourritures affectives ". |
Bezsilny bóg : religia, polityka i nowoczesny zachódDemokracja w połączeniu z globalizacją oznacza bowiem, że polityki widzianej jako służba Bogu nie możemy zbywać wzruszeniem ramion. Jeśli Zachód chce utrzymać rozdział - wyjątkowy w skali świata - między religią a polityką, musi na nowo wykreślić granice między tymi dwiema sferami. Już nie jest dla nas oczywiste, czego dotyczy [...] |
"Wiadomości Literackie" prawie dla wszystkichKsiążka Małgorzaty Szpakowskiej to monografia "Wiadomości Literackich", ukazujących się w latach 1924 -1939. Autorka analizuje zawartość kolejnych numerów pisma według klucza tematycznego, uzupełniając swój wywód materiałami z innych źródeł - wspomnień, listów oraz opracowań naukowych. Poruszane są kolejne aspekty istnienia [...] |
Apokaliptycy i dostosowani : komunikacja masowa i teorie kultury masowejWszyscy mamy kłopot z kulturą masową. Twórcy, ponieważ ją tworzą, konsumenci, ponieważ ją konsumują, ci, którzy nie mają z nią nic wspólnego... choć takich już właściwie nie ma. Jednak w 1964 roku, gdy ukazali się we Włoszech Apokaliptycy i dostosowani, mogło się wydawać, że splendid isolation lub wieża z kości słoniowej [...] |
Nie myśl, że książki zniknąWywiad przeprowadził Jean-Philippe de Tonnac.Czy świat bez książek to tylko futurystyczna wizja czy realne zagrożenie i efekt daleko idącej technizacji życia? Czy rzeczywiście grozi nam ?bibliocaust", a jeśli nawet, czy byłoby to wydarzenie bez precedensu? Wiadomo przecież, że od dawien dawna książki dławił pożar, palono je na [...] |
Chcieć i mieć : samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemianCzym różnimy się od swoich rodziców? Po co nam dzieci i czego oczekujemy od dziadków? Czy nauczyliśmy sie mówić o własnej seksualności? Jak pracujemy i czym jest dla nas czas wolny? Co to znaczy samorealizacja i sukces? Czego się boimy? Czy jesteśmy indywidualistami? Co różni współczesne Polki i Polaków od tych z czasów "małej [...] |
Dziennik galernikaMuszę być wręcz szalony, żeby myśleć o sztuce. O czym innym zaś myśleć nie warto - pisze Imre Kertesz w Dzienniku galernika, zbiorze esejów obejmującym lata 1961-1991, stanowiącym pisarskie credo, a zarazem klucz do twórczości noblisty. Rozważania nad sensownością uprawiania sztuki i pisarstwa w obliczu doświadczenia Holocaustu [...] |
Język na wygnaniuNawet jeśli mówię o czymś zupełnie innym, mówię o Auschwitz, podsumował swą twórczość KertĂ©sz, dając jednocześnie wyraz przekonaniu, że tylko głęboko subiektywna, zakorzeniona we własnym doświadczeniu refleksja może być skutecznym narzędziem poznania. Zebrane w tym tomie eseje i przemówienia z lat 1990-2002 są tejże [...] |
Księga ksiąg utraconychPierwszy utwór komiczny w historii literatury, poemat Margites Homera, zaginął - pamięć odtwórców była krótka, o Margites pisano jedynie w dziełach innych autorów. Z opisu zniszczeń, jakim uległy prace Richarda Burtona po jego śmierci, widać, że nie stało się to wcale za sprawą małżonki, chociaż to jej najczęściej przypisuje [...] |
Twarz TuwimaMonografia znakomitego poety, człowieka, którego życie było swoistym sejsmografem, rejestrującym jawne i podskórne prądy ideowe ubiegłego wieku.Życiorys Tuwima, jego twórczość oraz mit, który funkcjonuje w naszej świadomości, stały się w tej książce podstawą do rozważań nad minionym stuleciem, i na odwrót: refleksja o epoce, [...] |
Czystość i brud : higienia ciała od średniowiecza do XX wiekuMyć się czy się nie myć? Historycznie biorąc, odpowiedź wcale nie jest oczywista. Przez długie wieki nie chodziło o kąpiel, lecz o czystość - odpowiednio pojętą. Ta książka zasłużonego francuskiego historyka życia codziennego Georges`a Vigarella (ur. 1941) rozważa poczucie i normy "czystości" na tle procesu cywilizacyjnego od [...] |
Żywoty świętych poprawione |
Po drugiej stronie lustra i inne eseje : znak, reprezentacja, iluzja, obrazTytuł oryginału : Sugli specchi e altri saggi, 1985 |