Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20211029150854053342 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki (Przed)szkolne spotkania z lekturą / redakcja naukowa Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Aleksandry Zok-Smoły ; [recenzent Małgorzata Latoch-Zielińska].
Okładka pozycji (Przed)szkolne spotkania z lekturą

(Przed)szkolne spotkania z lekturą




Publikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru niedorosłego czytelnika, gromadzonego dzięki zgodzie rodziców,

opiekunów czy nauczycieli, stanowi bowiem najlepszy sprawdzian z demokracji czytania: w jakim stopniu młody człowiek decyduje o tytułach w swojej biblioteczce czy o książkach wypożyczanych z biblioteki, a w jakim ten wybór jest podyktowany sentymentem, gustem czy w końcu przyzwyczajeniami dorosłych.Zagadnienia te doczekały się szerszego ujęcia w niniejszej publikacji. Autorzy tekstów, znawcy literatury dla dzieci i młodzieży, krytycy literaccy, dydaktycy, pedagodzy, bibliotekoznawcy i nauczyciele, podjęli próbę rozpisania na głosy pojemnego hasła ‒ (Przed)szkolne spotkania z lekturą. Tak powstał polifoniczny charakter tomu: rezultat rozmaitych odczytań frazy zaproponowanej przez redaktorki. I tak, przedrostek "przed" sprowokował do przyjęcia perspektywy pedagogicznej, związanej z wychowaniem przedszkolnym i wczesnoszkolnym, często również pogłębionej refleksją terapeutyczną. Wokół kolejnego elementu tytułu ‒ "szkolne" ‒ oscylowały przede wszystkim wypowiedzi dydaktyków, zarówno te proponujące rozwiązania metodyczne, dotyczące konkretnych tekstów literackich, jak i te, mające ambicje stworzenia szkicu historii recepcji lektury obecnej lub już nieobecnej w obowiązującym kanonie szkolnym. Ostatni człon hasła: "spotkania" - skłonił badaczy do metodologicznego namysłu wspierającego interpretacje "tradycyjnych" i "ponowoczesnych" tekstów pisanych z myślą o młodych odbiorcach oraz do interdyscyplinarnej refleksji sytuującej czytanie na pograniczu epistemologii, ontologii i aksjologii. [...] https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/11483

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:redakcja naukowa Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek ; przy współpracy Aleksandry Zok-Smoły ; [recenzent Małgorzata Latoch-Zielińska].
Seria:Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3347
Hasła:1801-1900
1901-2000
2001-
Dziecko w wieku przedszkolnym
Literatura dla dzieci
Nauczanie początkowe
Pedagogika przedszkolna
Wychowanie przedszkolne
Oparcowanie
Praca zbiorowa
Edukacja i pedagogika
Literaturoznawstwo
Adres wydawniczy:Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:566, [2] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 24 cm.
Uwagi:Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Tekst częściowo w języku słowackim. Streszczenie w języku angielskim, rosyjskim.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Literaturoznawstwo
Powstanie dzieła:2015 r.
Twórcy:Latoch-Zielińska, Małgorzata. Recenzja

Niesporek-Szamburska, Bernadeta. (1953-) Redakcja

Wójcik-Dudek, Małgorzata. Redakcja

Zok-Smoła, Aleksandra. Redakcja

Odbiorcy:Bibliotekarze. Nauczyciele. Pedagodzy. Pracownicy naukowi. Rodzice.
Powiązane zestawienia:Nauczanie początkowe
Dziecko w wieku przedszkolnym
Literatura dziecięca
Wychowanie przedszkolne
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 59.766
Numer inw.: 59766
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka : (szkic monograficzny) Tom 1.9

Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka : (szkic monograficzny)


Czym są i jak można określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci? Czy można je ograniczyć tylko do potrzeb edukacyjnych jednostek niepełnosprawnych? Czy może należałoby rozszerzyć formułę "specjalne potrzeby" do wymiaru zakreślonego przez pedagogikę specjalną obejmującą swym zakresem także dzieci utalentowane, uzdolnione, w tym [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Słoweński, Słoweńcy, Słowenia : zarys historii języka i kształtowania się świadomości narodowej Tom 2.9

Słoweński, Słoweńcy, Słowenia : zarys historii języka i kształtowania się świadomości narodowej


Kolejność czytania serii/cyklu
Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce Tom 3.9

Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce


Kolejność czytania serii/cyklu
Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi Tom 4.9

Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi


Kolejność czytania serii/cyklu
Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań Tom 5.9

Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań


Tom Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań powstał w rezultacie przemyśleń i refleksji grupy badaczy nad kierunkami rozwoju literatury osobnej rozumianej jako obszar influencji współczesnych nurtów literackich, lingwistycznych, estetycznych, psychologicznych i filozoficznych.W tomie [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych Tom 6.9

Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych


Kolejność czytania serii/cyklu
Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3 Tom 7.9

Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3


"Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży "

Kolejność czytania serii/cyklu
Lektury pokoleniowe i ponadpokoleniowe : z zagadnień recepcji Tom 8.9

Lektury pokoleniowe i ponadpokoleniowe : z zagadnień recepcji


Kolejność czytania serii/cyklu
Wstyd w kulturze : kolokwia polsko-białoruskie. 2 Tom 9.9

Wstyd w kulturze : kolokwia polsko-białoruskie. 2


Kolejność czytania serii/cyklu
NICowanie świata : zdania z Szekspira Tom 10.9

NICowanie świata : zdania z Szekspira


Książka jest próbą przedstawienia współczesnego odczytania dramatów Williama Szekspira, jednak sposób organizacji materiału nie polega na wyodrębnianiu i analizowaniu poszczególnych sztuk, lecz na śledzeniu myśli i wątków obecnych w dziełach autora Hamleta, tak iż powstaje pewnego rodzaju mozaika lub zestaw elementów, z których [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Przestrzenie kultury i literatury : księga jubileuszowa dedykowana profesor Krystynie Heskiej-Kwaśniewicz na pięćdziesięciolecie pracy naukowej i dydaktycznej Tom 11.9

Przestrzenie kultury i literatury : księga jubileuszowa dedykowana profesor Krystynie Heskiej-Kwaśniewicz na pięćdziesięciolecie pracy naukowej i dydaktycznej


Prezentowana obszerna publikacja została przygotowana z okazji jubileuszu pięćdziesięciolecia pracy Pani Profesor Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz - kierownika Zakładu Czytelnictwa Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. Czytelnik ma możność zaznajomienia się z wydarzeniami i okolicznościami, jakie [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Marginalia w książce dawnej i współczesnej Tom 12.9

Marginalia w książce dawnej i współczesnej


Rozprawy zgromadzone w tomie poświęcone są odręcznym zapiskom (między innymi o charakterze rzeczowym, dokumentacyjnym, porządkowym, nawigacyjnym, ale też emocjonalnym i rozrywkowym) w manuskryptach o charakterze literackim bądź użytkowymi i w dziełach opublikowanych, a także adnotacjom drukowanym. Autorzy dokonują typologii i [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Kultura książki i informacji : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek Tom 13.9

Kultura książki i informacji : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek


Tom przygotowany został z okazji jubileuszu pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Elżbiety Gondek - wieloletniego Dyrektora Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. 27 tekstów, ofiarowanych przez przyjaciół, współpracowników i uczniów Jubilatki, zgrupowano w trzech rozdziałach: I. Kultura książki, [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii : studia i szkice Tom 14.9

Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii : studia i szkice


Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice pod redakcją Elżbiety Gondek to zbiór rozpraw porządkujących wiedzę o rozwoju dyscyplin zajmujących się książką, jej estetyczną formą, informacją i czytelnictwem. W tytule syntezy użyto współczesnej nazwy dyscypliny, która tradycyjnie nazywana była nauką o [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży Tom 15.9

Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży


Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego cyklu była nie tylko pokłosiem konferencji Dziecko — język — tekst, która zainaugurowała organizowane co dwa lata na [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Kultura emocjonalna szkoły : czasoprzestrzenie doświadczania emocji Tom 16.9

Kultura emocjonalna szkoły : czasoprzestrzenie doświadczania emocji


W monografii "Kultura emocjonalna szkoły - czasoprzestrzenie doświadczania emocji" autorzy podejmują wątki w ramie pojęciowej wyznaczanej kategorią kultury emocjonalnej. Mówią różnymi głosami, ale każdy z nich sprzeciwia się ignorowaniu emocji w edukacji (uczeniu, relacjach wychowawczych, rozwoju), każdy z nich odczytuje znaczenie [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939 : szkice literackie Tom 17.9

Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939 : szkice literackie


Przez dłuższy czas prace historycznoliterackie traktowały katastrofizm jako temat, motyw, wątek, a nie jako zjawisko filozoficzno-artystyczne. Stan ten trwał do około 1930 roku, a więc do upowszechnienia katastrofizmu jako prądu oraz do czasu pojawienia się tego zjawiska nie tylko wśród wileńskich poetów, lecz także w innych grupach [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Od modernizmu do postmodernizmu Tom 18.9

Od modernizmu do postmodernizmu


Kolejność czytania serii/cyklu
Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5 Tom 19.9

Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5


Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
(Przed)szkolne spotkania z lekturą Tom 20.9

(Przed)szkolne spotkania z lekturą


Publikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
(Od)pamiętywanie : gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży Tom 21.9

(Od)pamiętywanie : gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży


Teksty zamieszczone w tomie (Od)pamiętywanie - gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży skupiają się na problematyce związanej z niezwykle popularnym we współczesnej kulturze zjawiskiem postpamięci. Mówiąc o szeroko zakrojonym projekcie "Postpamięć", warto przyjrzeć się jego realizacjom obecnym we współczesnej [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Czas lektury Tom 22.9

Czas lektury


Lektura jest pierwsza. Z niej dopiero mogą się wyłonić wszystkie instytucje tekstu i nauki o literaturze. Może zanikać, przechodzić kryzys, zostać zastąpiona przez bryki i komentarze, ale najpierw musi się wydarzyć. Fakt, że lektura jest pojedynczym wydarzeniem, sprawia, że jej historia, teoria i systematyka są szczególnie trudne do [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Ludzki wymiar historii : Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz wobec historii, wspólnoty i sztuki Tom 23.9

Ludzki wymiar historii : Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz wobec historii, wspólnoty i sztuki


Książka Ludzki wymiar historii. przedstawia, w jaki sposób Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz w poszczególnych etapach swojego życia byli uwikłani w historię. Bohaterowie, choć przynależą do dwóch pokoleń literackich: 1910 i 1920, reprezentują tą samą formację kulturową. Są polskimi humanistami [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Rozwój myśli księgoznawczej i bibliotekoznawczej w świetle czasopism naukowych i fachowych wydawanych na terenach ziem polskich (1901-1939) Tom 25.9

Rozwój myśli księgoznawczej i bibliotekoznawczej w świetle czasopism naukowych i fachowych wydawanych na terenach ziem polskich (1901-1939)


Monografia podejmuje próbę ukazania roli czasopism zakładanych w środowiskach ludzi zawodowo lub bibliofilsko związanych z książką w rozwoju księgoznawstwa i bibliotekoznawstwa w okresie kształtowania się zasadniczych zrębów teorii tych dyscyplin, szczególnie intensywnego do roku 1939. Zaprezentowano funkcje wydawnictw ciągłych [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej Tom 26.9

Teoria bibliografii w II Rzeczypospolitej


Publikacja jest poświęcona teorii bibliografii - dziedzinie wiedzy, która rozwija się od czasów starożytnych, ale w wieku XIX stała się nauką, a nie tylko zespołem umiejętności służących zestawianiu piśmiennictwa. Przedstawiono dzieje nauczania bibliografii w XIX wieku, a następnie zanalizowano rzadko podejmowane zagadnienie, jakim [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy