Marginalia w książce dawnej i współczesnej
Rozprawy zgromadzone w tomie poświęcone są odręcznym zapiskom (między innymi o charakterze rzeczowym, dokumentacyjnym, porządkowym, nawigacyjnym, ale też emocjonalnym i rozrywkowym) w manuskryptach o charakterze literackim bądź użytkowymi i w dziełach opublikowanych, a także adnotacjom drukowanym. Autorzy dokonują typologii i charakteryzują marginalia różnie usytuowane w książkach: na marginesach
poszczególnych kart, równolegle do tekstu głównego, a także w innych miejscach wewnętrznej struktury książki, stanowiących w szerokim znaczeniu przestrzeń zewnętrzną wobec zapisu tekstu głównego - a zatem jego "margines". Zróżnicowanie formalne, charakter oraz rozliczne funkcje takich właśnie dodatkowych not utrwalonych w rękopisach i drukach - od XV do XIX wieku, a w przypadku niektórych edycji wznowionych w stuleciach XX-XXI - prezentowane są w tomie w porządku chronologicznym. Są wśród nich na trwale związane z wszystkimi egzemplarzami wydanych utworów esencjonalne rekapitulacje ważniejszych treści, pod względem funkcji zbliżone do żywej paginy, czyli adnotacje ułatwiające czytelnikowi zapamiętywanie konkretnych partii tekstu i nawigację po książce po ponownym lub kolejnym sięgnięciu do niej, a także marginalia, w których autorzy sygnalizowali przyszłym odbiorcom nawiązania do określonych, niekiedy ściśle zlokalizowanych, miejsc w konkretnych dziełach lub zamieszczali w nich komentarze do tekstu głównego, wyrażające stosunek do problematyki, która wprawdzie nie została tam podjęta, ale wiąże się z nią w sposób bezpośredni lub pośredni. Z oczywistych względów z dużo większą różnorodnością mamy do czynienia w przypadku charakteryzowanych w tomie dodatkowych odręcznych zapisków poczynionych w manuskryptach i drukach. Tego typu marginalia, niezależnie od tego, czy wyszły spod pióra konkretnych, imiennie określonych czytelników, czy też zostały utrwalone przez nieznanych odbiorców, a w przypadku rękopisów także przez kopistów, są szczególnie cennym trwałym śladem indywidualnego kontaktu z książką - refleksji na bieżąco powstających w trakcie lektury dzieł lub nasuwających się po jej zakończeniu, a także towarzyszących spisywaniu ksiąg. Adnotacje te niejako zatrzymały w czasie jednostkowe okoliczności oraz myśli i odczucia konkretnych i nieznanych osób, które miały do czynienia z tekstami, a równocześnie znamienne dla kultury danego okresu sposoby obcowania z tekstem, spontaniczny lub ukierunkowany przebieg procesu lektury oraz związane z tym indywidualne i zbiorowe nawyki, jednym słowem - historię czytania i spisywania ksiąg. https://wydawnictwo.us.edu.pl/node/20523
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod redakcją Bożeny Mazurkowej ; [recenzent Krzysztof Obremski]. | ||||||||||||||||||
Seria: | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 3856 | ||||||||||||||||||
Hasła: | Marginalia Polska Praca zbiorowa | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 359, [1] strona : faksymilia, ilustracje ; 25 cm. Uwagi: | Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Bibliografie, netografie przy pracach. Streszczenia w języku angielskim i francuskim przy pracach. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo | Historia Zakres czasowy: | 1401-1800 r. | Powstanie dzieła: | 2019 r. | Twórcy: | Mazurkowa, Bożena. Redakcja | Obremski, Krzysztof. (1953- ). Recenzja Powiązane zestawienia: | Książka | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.290
Numer inw.: 58290
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach należy czytać w określonej kolejności:
Nauczyciel i rodzina w świetle specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka : (szkic monograficzny)Czym są i jak można określić specjalne potrzeby edukacyjne dzieci? Czy można je ograniczyć tylko do potrzeb edukacyjnych jednostek niepełnosprawnych? Czy może należałoby rozszerzyć formułę "specjalne potrzeby" do wymiaru zakreślonego przez pedagogikę specjalną obejmującą swym zakresem także dzieci utalentowane, uzdolnione, w tym [...] |
Słoweński, Słoweńcy, Słowenia : zarys historii języka i kształtowania się świadomości narodowej |
Dialog chrześcijańsko-żydowski w Polsce |
Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi |
Nowe opisanie świata : literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływańTom Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań powstał w rezultacie przemyśleń i refleksji grupy badaczy nad kierunkami rozwoju literatury osobnej rozumianej jako obszar influencji współczesnych nurtów literackich, lingwistycznych, estetycznych, psychologicznych i filozoficznych.W tomie [...] |
Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych |
Tajemnicze ogrody : rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży. 3"Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży " |
Lektury pokoleniowe i ponadpokoleniowe : z zagadnień recepcji |
Wstyd w kulturze : kolokwia polsko-białoruskie. 2 |
NICowanie świata : zdania z SzekspiraKsiążka jest próbą przedstawienia współczesnego odczytania dramatów Williama Szekspira, jednak sposób organizacji materiału nie polega na wyodrębnianiu i analizowaniu poszczególnych sztuk, lecz na śledzeniu myśli i wątków obecnych w dziełach autora Hamleta, tak iż powstaje pewnego rodzaju mozaika lub zestaw elementów, z których [...] |
Przestrzenie kultury i literatury : księga jubileuszowa dedykowana profesor Krystynie Heskiej-Kwaśniewicz na pięćdziesięciolecie pracy naukowej i dydaktycznejPrezentowana obszerna publikacja została przygotowana z okazji jubileuszu pięćdziesięciolecia pracy Pani Profesor Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz - kierownika Zakładu Czytelnictwa Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. Czytelnik ma możność zaznajomienia się z wydarzeniami i okolicznościami, jakie [...] |
Marginalia w książce dawnej i współczesnejRozprawy zgromadzone w tomie poświęcone są odręcznym zapiskom (między innymi o charakterze rzeczowym, dokumentacyjnym, porządkowym, nawigacyjnym, ale też emocjonalnym i rozrywkowym) w manuskryptach o charakterze literackim bądź użytkowymi i w dziełach opublikowanych, a także adnotacjom drukowanym. Autorzy dokonują typologii i [...] |
Kultura książki i informacji : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie GondekTom przygotowany został z okazji jubileuszu pracy naukowej i dydaktycznej Profesor Elżbiety Gondek - wieloletniego Dyrektora Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Śląskiego. 27 tekstów, ofiarowanych przez przyjaciół, współpracowników i uczniów Jubilatki, zgrupowano w trzech rozdziałach: I. Kultura książki, [...] |
Teoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii : studia i szkiceTeoretyczne zagadnienia bibliologii i informatologii. Studia i szkice pod redakcją Elżbiety Gondek to zbiór rozpraw porządkujących wiedzę o rozwoju dyscyplin zajmujących się książką, jej estetyczną formą, informacją i czytelnictwem. W tytule syntezy użyto współczesnej nazwy dyscypliny, która tradycyjnie nazywana była nauką o [...] |
Zmysły i literatura dla dzieci i młodzieżyZmysły i literatura dla dzieci i młodzieży to szósta publikacja składająca się na cykl poświęcony literaturze osobnej, którego tomy ukazywały się w ostatniej dekadzie. Pierwsza książka z tego cyklu była nie tylko pokłosiem konferencji Dziecko — język — tekst, która zainaugurowała organizowane co dwa lata na [...] |
Kultura emocjonalna szkoły : czasoprzestrzenie doświadczania emocjiW monografii "Kultura emocjonalna szkoły - czasoprzestrzenie doświadczania emocji" autorzy podejmują wątki w ramie pojęciowej wyznaczanej kategorią kultury emocjonalnej. Mówią różnymi głosami, ale każdy z nich sprzeciwia się ignorowaniu emocji w edukacji (uczeniu, relacjach wychowawczych, rozwoju), każdy z nich odczytuje znaczenie [...] |
Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939 : szkice literackiePrzez dłuższy czas prace historycznoliterackie traktowały katastrofizm jako temat, motyw, wątek, a nie jako zjawisko filozoficzno-artystyczne. Stan ten trwał do około 1930 roku, a więc do upowszechnienia katastrofizmu jako prądu oraz do czasu pojawienia się tego zjawiska nie tylko wśród wileńskich poetów, lecz także w innych grupach [...] |
Od modernizmu do postmodernizmu |
Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5Tom 5 Literatury dzieci i młodzieży obejmuje omówienie współczesnych zjawisk mieszczących się w obszarze kultury książki dziecięco-młodzieżowej, których obecność w różnym stopniu natężenia można obserwować na przestrzeni lat 1989-2015. Całość podzielono na cztery części. W pierwszej omówiono: konstruowanie list lektur [...] |
(Przed)szkolne spotkania z lekturąPublikacja jest pokłosiem kolejnego spotkania badaczy literatury dla dzieci i młodzieży z ośrodków uniwersyteckich z całej Polski, jak również z zagranicy, którzy dyskutowali nad problemem atrakcyjności pierwszych spotkań dziecka z książką dobraną tak, by uwzględniała ona potrzeby młodych odbiorców. Zawartość księgozbioru [...] |
(Od)pamiętywanie : gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieżyTeksty zamieszczone w tomie (Od)pamiętywanie - gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży skupiają się na problematyce związanej z niezwykle popularnym we współczesnej kulturze zjawiskiem postpamięci. Mówiąc o szeroko zakrojonym projekcie "Postpamięć", warto przyjrzeć się jego realizacjom obecnym we współczesnej [...] |
Czas lekturyLektura jest pierwsza. Z niej dopiero mogą się wyłonić wszystkie instytucje tekstu i nauki o literaturze. Może zanikać, przechodzić kryzys, zostać zastąpiona przez bryki i komentarze, ale najpierw musi się wydarzyć. Fakt, że lektura jest pojedynczym wydarzeniem, sprawia, że jej historia, teoria i systematyka są szczególnie trudne do [...] |
Ludzki wymiar historii : Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz wobec historii, wspólnoty i sztukiKsiążka Ludzki wymiar historii. przedstawia, w jaki sposób Gustaw Herling-Grudziński, Konstanty A. Jeleński, Czesław Miłosz w poszczególnych etapach swojego życia byli uwikłani w historię. Bohaterowie, choć przynależą do dwóch pokoleń literackich: 1910 i 1920, reprezentują tą samą formację kulturową. Są polskimi humanistami [...] |
Rozwój myśli księgoznawczej i bibliotekoznawczej w świetle czasopism naukowych i fachowych wydawanych na terenach ziem polskich (1901-1939)Monografia podejmuje próbę ukazania roli czasopism zakładanych w środowiskach ludzi zawodowo lub bibliofilsko związanych z książką w rozwoju księgoznawstwa i bibliotekoznawstwa w okresie kształtowania się zasadniczych zrębów teorii tych dyscyplin, szczególnie intensywnego do roku 1939. Zaprezentowano funkcje wydawnictw ciągłych [...] |
Teoria bibliografii w II RzeczypospolitejPublikacja jest poświęcona teorii bibliografii - dziedzinie wiedzy, która rozwija się od czasów starożytnych, ale w wieku XIX stała się nauką, a nie tylko zespołem umiejętności służących zestawianiu piśmiennictwa. Przedstawiono dzieje nauczania bibliografii w XIX wieku, a następnie zanalizowano rzadko podejmowane zagadnienie, jakim [...] |