Krytyka jako interwencja : sztuka, pamięć, afekt
Autor: Alphen, Ernst van.
Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt to wybór tekstów Ernsta van Alphena przygotowany z myślą o polskich czytelniczkach i czytelnikach. Autor pokazuje, jak sztuka i literatura zmieniają nasze myślenie o świecie i sposobach jego doświadczania. W tym ujęciu obie dziedziny tworzą swoiste laboratorium, w którym rozmaite sposoby myślenia i postrzegania przekształcają się pod naporem wyobraźni, ujawniając
szczególnie bolesne i niepokojące obszary kultury. Van Alphena interesują praktyki kulturowe będące formami interwencji nie tyle w aktywistycznym sensie tego słowa (choć i aktywizm wchodzi w grę w niektórych analizowanych tu przypadkach), ile w takim rozumieniu tej kategorii, które widzi w niej siłę przekształcania życia intelektualnego, społecznego i politycznego. Holenderski badacz otwarcie przyznaje, że dzięki interwencjom, jakie liczni polscy twórcy XX i XXI wieku podejmowali w obrębie kulturowej i politycznej historii Europy, udało mu się rozwinąć i pogłębić własną praktykę krytyczną.Ernst van Alphen - badacz relacji między modernistyczną i postmodernistyczną literaturą a sztukami wizualnymi, awangardą, pamięcią i traumą Zagłady. Pracował w Muzeum Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie oraz na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Opublikował m.in.: Caught by History: Holocaust Effects in Contemporary Art, Literature and Theory (Stanford University Press, 1997), Art in Mind: The Contribution of Contemporary Images to Thought (University of Chicago Press, 2005), Staging the Archive: Art and Photography in Times of New Media (University of Chicago Press, 2014) oraz Failed Images: Photography and Its Counter-Practices (Valiz, 2018). https://wuj.pl/ksiazka/krytyka-jako-interwencja#oprawa-miekka
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Ernst van Alphen ; pod redakcją Katarzyny Bojarskiej ; [redakcja naukowa tomu Tomasz Bilczewski ; recenzent dr hab. Adam Lipszyc, prof. IFiS PAN]. | ||||||||||||||||||
Seria: | Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych | ||||||||||||||||||
Hasła: | II wojna światowa (1939-1945) Holokaust Literatura Pamięć zbiorowa Sztuka Tematy i motywy Antologia Artykuł naukowy | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 293, [2] strony : fotografie ; 23 cm. Uwagi: | Indeks. Tekst w przekładzie z języka angielskiego. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Kultura i sztuka | Literaturoznawstwo Zakres czasowy: | 1940-2015 r. | Powstanie dzieła: | 2019 r. | Twórcy: | Bilczewski, Tomasz. (1978- ). Redakcja | Bojarska, Katarzyna. (1981- ). Redakcja Lipszyc, Adam. (1975- ). Recenzja Powiązane zestawienia: | Pamięć zbiorowa | Literatura – tematyka Holocaust, hitlerowskie obozy koncentracyjne Wojna 1939-1945 r. Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.972
Numer inw.: 58972
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych należy czytać w określonej kolejności:
Pochwała nicości : eseje o hermeneutyce filozoficznejPrawdopodobnie nigdy nie mówiliśmy tyle o innym, obcym i różnicy, co dzisiaj, ale też prawdopodobnie nigdy dotąd nie byliśmy równie niechętni, żeby stać się kimś innym. Mówimy ciągle w kategoriach porównań i próbujemy tym samym wtłoczyć różnice w ramy normalności. I tak oto wiele dyskursów o różnicy, na skutek [...] |
Konstelacje : wybór tekstówDzieło Waltera Benjamina (1892-1940) stanowi jeden z zasadniczych punktów odniesienia dla całej współczesnej humanistyki. Niniejszy wybór obejmuje najważniejsze szkice teoretyczne autora Pasaży, jak również jego najdonioślejsze prace krytycznoliterackie, często obdarzone potężnym ładunkiem filozoficznym. Tom wypełniają niezwykłe [...] |
FragmentyTom zawiera pierwsze, długo oczekiwane, integralne tłumaczenie tekstów założycielskich nowoczesnej teorii literatury. Friedrich Schlegel (1772-1829) należał do najbardziej wpływowych filozofów i badaczy literatury romantyzmu niemieckiego. Jego eseje, studia i wykłady, oparte na gruntownej znajomości pokantowskiej filozofii niemieckiej [...] |
Teatralność jako mediumOd czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat [...] |
Wykresy, mapy, drzewa : abstrakcyjne modele na potrzeby historii literaturyW tej przełomowej książce Franco Moretti przekonuje, że badacze literatury zamiast czytać książki, powinni zacząć je liczyć i tworzyć ich wykresy i mapy. W miejsce tradycyjnie selektywnego kanonu kilkuset tekstów proponuje on diagramy, plany oraz osie czasu, czyniąc ze swej idei "czytania na dystans" w pełni rozwinięty eksperyment [...] |
Światowa republika literaturyŚwiatowa republika literatury - opis wydawcyNiezależnie od tego, co głosi złota legenda literatury, istnieje niewidzialna i potężna struktura literackiej uniwersalności. Owa światowa republika literatury ma swój południk Greenwich, względem którego mierzy się skalę nowatorstwa i nowoczesności dzieł. Niniejsza książka odtwarza [...] |
Życie w kuli : Parmigianino, Ashbery i sztuka przemianyŻycie w kuli - opis wydawcyNiniejsza książka opowiada o dwóch dziełach. Pierwszym z nich jest obraz XVI-wiecznego włoskiego artysty Francesca Mazzuoli (Mazzoli), zwanego Parmigianinem (małym parmeńczykiem) lub po prostu Parmezanem. Drugim - poemat napisany przez współczesnego amerykańskiego poetę Johna Ashbery`ego. Obydwa noszą ten sam [...] |
Ekfraza, hypotypoza, przekład : interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wiekuEkfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku - opis wydawcyRozalia Słodczyk - pokazując mechanizmy przywołania dzieła sztuki w tekście literackim oraz kłopoty z definiowaniem pojęć w ramach dawnych i współczesnych teorii ekfrazy - usiłuje dowieść przydatności [...] |
Krytyka jako interwencja : sztuka, pamięć, afektKrytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt to wybór tekstów Ernsta van Alphena przygotowany z myślą o polskich czytelniczkach i czytelnikach. Autor pokazuje, jak sztuka i literatura zmieniają nasze myślenie o świecie i sposobach jego doświadczania. W tym ujęciu obie dziedziny tworzą swoiste laboratorium, w którym rozmaite sposoby [...] |
Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej : archiwa dyscyplinyKsiążka ta proponuje ponad trzydzieści wypraw w przeszłość dyscypliny, która w ostatnich dekadach przeżywa rozkwit za sprawą rosnącego zainteresowania problematyką przekładu oraz kontaktów, interferencji i hybrydyzacji związanych z globalnym przepływem ludzi i kapitału symbolicznego. Zabieramy czytelnika w wędrówkę po historiach [...] |
Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od szkoły amerykańskiej do biohumanistyki : literatura światowa i przekładKsiążka ta stanowi kontynuację tomu Archiwa dyscypliny. Teorie i historie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej. Proponuje czterdzieści pięć wędrówek po najnowszych dziejach literaturoznawstwa porównawczego. Zamieszczone teksty - od wypowiedzi reprezentatywnych dla rozmaitych etapów rozwoju dyscypliny w drugiej [...] |
Wyższa aktualność : studia o współczesności DantegoKsiążka przedstawia Boską komedię Dantego Alighieri jako źródło wiedzy na temat współczesności. To punkt wyjścia do nieustannie ponawianych prób poznania, kontestowania czy rewolucjonizowania swojej epoki, podejmowanych przez artystów takich jak Robert Rauschenberg, Pier Paolo Pasolini, Peter Weiss, Philippe Sollers i wielu innych. [...] |