Ekfraza, hypotypoza, przekład : interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku
"Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku "
Autor: Słodczyk, Rozalia.
Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku - opis wydawcyRozalia Słodczyk - pokazując mechanizmy przywołania dzieła sztuki w tekście literackim oraz kłopoty z definiowaniem pojęć w ramach dawnych i współczesnych teorii ekfrazy - usiłuje dowieść przydatności zapoznanej kategorii hypotypozy jako narzędzia krytycznego. Konfrontacja
współczesnych sposobów rozumienia operacji tekstowo-kulturowego unaoczniania wpisanego w ekfrazę z jej pierwotną funkcją poruszania wyobraźni odbiorcy (podkreślaną dawniej przez kategorię hypotypozy) pozwala mówić o dwóch mechanizmach przekładu obrazu (dzieła sztuki) na słowo: pierwszy wiąże się z dążeniem do wiernego odtworzenia i ścisłej deskrypcji, drugi proponuje językową animację wizualnego modelu. Analizy opisów artefaktów odnalezionych we włoskiej prozie, prezentowanej na przykładzie utworów Antonia Tabucchiego, oraz w esejach polskich twórców: Zbigniewa Herberta, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Adama Zagajewskiego, Joanny Pollakówny, Wojciecha Karpińskiego, Ewy Kuryluk, Ewy Bieńkowskiej czy Aleksandry Olędzkiej-Frybesowej, prowadzą do wnikliwych studiów obrazów, m.in: Ołtarza Baranka Eucharystycznego Jana van Eycka, Batszeby z listem Dawida Rembrandta, Śmierci Marsjasza Tycjana, portretu konnego sieneńskiego kondotiera pędzla Simone Martiniego czy Lekcji muzyki i Przerwanej lekcji muzyki Jana Vermeera.Rozalia Słodczyk - literaturoznawca, historyk sztuki, komparatysta; potrójna absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (magisteria z filologii polskiej, historii sztuki i italianistyki). W roku 2018 obroniła z wyróżnieniem doktorat w Instytucie Literatury Polskiej UW. Jej zainteresowania badawcze dotyczą studiów interdyscyplinarnych i porównawczych, w tym takich zagadnień, jak: relacje werbalno-wizualne, współczesna literatura włoska, europejskie malarstwo nowożytne, ikonografia, teoria i krytyka sztuki, historia filmu, teoria i praktyka przekładu. Publikowała m.in. w "Tekstach Drugich", "Ruchu Literackim", "Przestrzeniach Teorii", "Porównaniach", "Przekładańcu", "Tekstualiach".
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Rozalia Słodczyk ; [recenzent prof.dr hab. Adam Dziadek]. | ||||||||||||||||||
Seria: | Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych | ||||||||||||||||||
Hasła: | Ekfraza Esej Hypotypoza Korespondencja sztuk Literatura polska Literatura włoska Malarstwo Opowiadania i nowele Tematy i motywy Monografia | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 458, [2] strony : ilustracje ; 23 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 409-443. Indeks. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Literaturoznawstwo | Zakres czasowy: | 1901-2000 r. | Powstanie dzieła: | 2020 r. | Twórcy: | Dziadek, Adam. (1965- ). Recenzja | Powiązane zestawienia: | Malarstwo (szt. plast.) - historia | Literatura włoska Literatura polska Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.891
Numer inw.: 58891
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Hermeneia : seria Centrum Studiów Humanistycznych należy czytać w określonej kolejności:
Pochwała nicości : eseje o hermeneutyce filozoficznejPrawdopodobnie nigdy nie mówiliśmy tyle o innym, obcym i różnicy, co dzisiaj, ale też prawdopodobnie nigdy dotąd nie byliśmy równie niechętni, żeby stać się kimś innym. Mówimy ciągle w kategoriach porównań i próbujemy tym samym wtłoczyć różnice w ramy normalności. I tak oto wiele dyskursów o różnicy, na skutek [...] |
Konstelacje : wybór tekstówDzieło Waltera Benjamina (1892-1940) stanowi jeden z zasadniczych punktów odniesienia dla całej współczesnej humanistyki. Niniejszy wybór obejmuje najważniejsze szkice teoretyczne autora Pasaży, jak również jego najdonioślejsze prace krytycznoliterackie, często obdarzone potężnym ładunkiem filozoficznym. Tom wypełniają niezwykłe [...] |
FragmentyTom zawiera pierwsze, długo oczekiwane, integralne tłumaczenie tekstów założycielskich nowoczesnej teorii literatury. Friedrich Schlegel (1772-1829) należał do najbardziej wpływowych filozofów i badaczy literatury romantyzmu niemieckiego. Jego eseje, studia i wykłady, oparte na gruntownej znajomości pokantowskiej filozofii niemieckiej [...] |
Teatralność jako mediumOd czasów Platona w zachodnich koncepcjach teatru usiłowano podporządkować medium inscenizacji teatralnej jego narracyjnej funkcji. Samuel Weber w świetnie napisanej, skłaniającej do myślenia książce śledzi zmieniającą się relację między teatrem, etyką oraz filozofią, badając alternatywy wobec panujących założeń na temat [...] |
Wykresy, mapy, drzewa : abstrakcyjne modele na potrzeby historii literaturyW tej przełomowej książce Franco Moretti przekonuje, że badacze literatury zamiast czytać książki, powinni zacząć je liczyć i tworzyć ich wykresy i mapy. W miejsce tradycyjnie selektywnego kanonu kilkuset tekstów proponuje on diagramy, plany oraz osie czasu, czyniąc ze swej idei "czytania na dystans" w pełni rozwinięty eksperyment [...] |
Światowa republika literaturyŚwiatowa republika literatury - opis wydawcyNiezależnie od tego, co głosi złota legenda literatury, istnieje niewidzialna i potężna struktura literackiej uniwersalności. Owa światowa republika literatury ma swój południk Greenwich, względem którego mierzy się skalę nowatorstwa i nowoczesności dzieł. Niniejsza książka odtwarza [...] |
Życie w kuli : Parmigianino, Ashbery i sztuka przemianyŻycie w kuli - opis wydawcyNiniejsza książka opowiada o dwóch dziełach. Pierwszym z nich jest obraz XVI-wiecznego włoskiego artysty Francesca Mazzuoli (Mazzoli), zwanego Parmigianinem (małym parmeńczykiem) lub po prostu Parmezanem. Drugim - poemat napisany przez współczesnego amerykańskiego poetę Johna Ashbery`ego. Obydwa noszą ten sam [...] |
Ekfraza, hypotypoza, przekład : interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wiekuEkfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku - opis wydawcyRozalia Słodczyk - pokazując mechanizmy przywołania dzieła sztuki w tekście literackim oraz kłopoty z definiowaniem pojęć w ramach dawnych i współczesnych teorii ekfrazy - usiłuje dowieść przydatności [...] |
Krytyka jako interwencja : sztuka, pamięć, afektKrytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt to wybór tekstów Ernsta van Alphena przygotowany z myślą o polskich czytelniczkach i czytelnikach. Autor pokazuje, jak sztuka i literatura zmieniają nasze myślenie o świecie i sposobach jego doświadczania. W tym ujęciu obie dziedziny tworzą swoiste laboratorium, w którym rozmaite sposoby [...] |
Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej : archiwa dyscyplinyKsiążka ta proponuje ponad trzydzieści wypraw w przeszłość dyscypliny, która w ostatnich dekadach przeżywa rozkwit za sprawą rosnącego zainteresowania problematyką przekładu oraz kontaktów, interferencji i hybrydyzacji związanych z globalnym przepływem ludzi i kapitału symbolicznego. Zabieramy czytelnika w wędrówkę po historiach [...] |
Historie i teorie nowoczesnej komparatystyki od szkoły amerykańskiej do biohumanistyki : literatura światowa i przekładKsiążka ta stanowi kontynuację tomu Archiwa dyscypliny. Teorie i historie nowoczesnej komparatystyki od Herdera do szkoły amerykańskiej. Proponuje czterdzieści pięć wędrówek po najnowszych dziejach literaturoznawstwa porównawczego. Zamieszczone teksty - od wypowiedzi reprezentatywnych dla rozmaitych etapów rozwoju dyscypliny w drugiej [...] |
Wyższa aktualność : studia o współczesności DantegoKsiążka przedstawia Boską komedię Dantego Alighieri jako źródło wiedzy na temat współczesności. To punkt wyjścia do nieustannie ponawianych prób poznania, kontestowania czy rewolucjonizowania swojej epoki, podejmowanych przez artystów takich jak Robert Rauschenberg, Pier Paolo Pasolini, Peter Weiss, Philippe Sollers i wielu innych. [...] |