Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20191014151206076072 / Katalog / Szczegóły pozycji

Lekcje uważności - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Lekcje uważności : moderniści i realizm / Ewa Paczoska.
Okładka pozycji Lekcje uważności : moderniści i realizm

Lekcje uważności : moderniści i realizm

Autor: Paczoska, Ewa




Lekcje uważności - opis wydawcyKsiążka jest poświęcona przygodom realizmu - jednej z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych i kontrowersyjnych kategorii w historii literatury. Ewa Paczoska przypomina formuły realizmu, które proponowali pisarze pod koniec XIX wieku, wskazując drogi przemian realizmu w kolejnym stuleciu. Autorka zanurza się w czas powstania powieści, przywołuje doświadczenia jej ówczesnych

czytelników, sięga do literatury i prasy tamtej epoki. Proponuje też wycieczkę w przyszłość i nowe spojrzenie na realizm z punktu widzenia estetyki współczesnego performance`u.W pierwszej części książki autorka pokazuje, jak pisarze przełomu XIX i XX wieku borykają się z nowymi pytaniami o status realności, wynikającymi z doświadczeń nowoczesnego podmiotu, a także z faktu, że przedstawienia realistyczne wykorzystuje w coraz większym stopniu literatura popularna. Głównymi bohaterami są tu Bolesław Prus i Henry James (jako pisarze i autorzy refleksji z kręgu teorii powieści), którzy przeprowadzają w swojej twórczości charakterystyczne "lekcje uważności": jako przeciwwagę dla uwagi rozpraszanej przez nowoczesną kulturę miejską (charakteryzującej się nadmiarem znaków), a jednocześnie ściśle kontrolowanej przez systemy władzy politycznej oraz ekonomicznej.Celem artystów było poszukiwanie tego, co przeoczane przez widowiska uwagi organizowane przez społeczeństwo spektaklu i dyktowane przez dysponentów kultury, także poszukiwanie tego, co ukrywa się poza obrębem oficjalnych dyskursów. Analizując "lekcje uważności", autorka przywołuje zarówno pisarzy kojarzonych raczej z "tradycyjnym" realizmem, jak i tych, którzy zaistnieli w historii literatury jako radykalni eksperymentatorzy i burzyciele powieściowej formy. Dla nich wszystkich, zdaniem autorki, ważny pozostaje imperatyw prawdy. Nie opuszczają oni obszaru realizmu, tylko wciąż, w różnych kierunkach, rozszerzają jego pole i testują jego granice. Program nowego realizmu, który proponują Prus i James, zmierza od formuły "reprezentacji" do formuły "obecności". Ta propozycja wskazuje już drogi przemian realizmu w XX wieku.Część II książki, Poszerzanie obszaru, rozpoczyna się od szkiców ilustrujących borykanie się z problematyką realności na początku XX wieku na przykładzie fenomenu panoramy i prób jej literackiego dopełnienia. U schyłku wieku XIX powieść traktuje się często, także w polskiej krytyce literackiej, jako wzór przebrzmiały, bo związany z kanonem realizmu. Odchodzi się od modeli klasycznej powieściowej fabuły, zmienia status "zdarzenia", porzuca reguły gry z czytelnikiem. Jednocześnie powieść wciąż pozostaje podstawowym (mimo młodopolskiej kariery dramatu, poezji i powszechnej praktyki międzyrodzajowych mieszanek) gatunkiem umożliwiającym realizację fundamentalnych zadań poznawczych literatury: tych związanych z odkrywaniem tajemnic psychiki i tych skierowanych w stronę demistyfikacji społecznych stereotypów. Najradykalniejsi z destruktorów wzorców prozy realistycznej (Tadeusz Miciński, Karol Irzykowski) powieściowość negują i kompromitują, aby do niej powracać. Powieściowość łączy się bowiem z poszukiwaniem tak ważnej dla modernistów "całości" - w sensie kompozycyjnym i filozoficznym. Następnie przedmiotem refleksji są: międzywojenne rozpoznawanie realizmu jako metody twórczej, eksperymenty realistów tego czasu (na przykładzie Karola Irzykowskiego i Virginii Woolf), zmaganie się z kategorią przedstawialności świata (które autorka analizuje, przywołując utwory zapisujące doświadczenia I wojny światowej i powojennej "normalności").Aneks zawiera dwa szkice o epopei. W rozdziale zatytułowanym "Zamiast zakończenia" autorka pokazuje przygody realistów z grupy "Przedmieście" w rzeczywistości PRL-u. Uwagi końcowe kierują ku współczesnej poetyce performance`u - ta forma sztuki organizuje dziś "lekcje uważności" podobne do tych, które proponowali czytelnikowi modernistyczni powieściopisarze.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Ewa Paczoska.
Seria:Nowe Monografie
Hasła:1801-1900
1901-2000
Literatura polska
Modernizm
Powieść
Realizm
Monografia
Literaturoznawstwo
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:376, [1] strona ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 355-368. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Literaturoznawstwo
Zakres czasowy:1880-1979 r.
Powstanie dzieła:2018 r.
Powiązane zestawienia:Literatura polska - tematyka
Modernizm – literatura polska
Powieść - teoria
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 57.838
Numer inw.: 57838
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Dojrzewanie, dojrzałość, niedojrzałość : od Bolesława Prusa do Olgi Tokarczuk  1Okładka książki  Lalka czyli Rozpad świata  2Okładka książki  Prawdziwy koniec XIX wieku : śladami nowoczesności  3




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Nowe Monografie należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
One : wywiady Teresy Torańskiej w ujęciu genologicznym Tom 1.9

One : wywiady Teresy Torańskiej w ujęciu genologicznym


One. Wywiady Teresy Torańskiej w ujęciu genologicznym - opis wydawcyCzytelnik znajdzie tu charakterystykę dialogów Torańskiej w odniesieniu do wzorca gatunkowego. Opisane techniki prowadzenia wywiadów mogą być adaptowane oraz rozwijane w praktyce dziennikarskiej.

Kolejność czytania serii/cyklu
Powieść w świecie prasy : Bolesław Prus i inni Tom 2.9

Powieść w świecie prasy : Bolesław Prus i inni


Powieść w świecie prasy. Bolesław Prus i inni - opis wydawcyKsiążka prezentuje związki pomiędzy powieścią i prasą w ostatnich trzech dekadach XIX wieku z pewnym "wychyleniem" w czasy późniejsze. Pokazuje, że powieść tego okresu to nie tylko literatura zamieszczona w prasie, lecz także kompozycja na różne sposoby współpracująca [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Polszczyzna spolegliwa : o języku "Dzienników" Marii Dąbrowskiej Tom 3.9

Polszczyzna spolegliwa : o języku "Dzienników" Marii Dąbrowskiej


Polszczyzna spolegliwa - opis wydawcyKsiążka ukazuje językowe aspekty Dzienników Marii Dąbrowskiej - czołowej przedstawicielki inteligencji humanistycznej I połowy XX wieku. Prowadzone przez autorkę Nocy i dni dzienniki stanowią w znacznej mierze opis języka pokolenia żyjącego w okresie II Rzeczypospolitej i pierwszej połowy PRL-u, a [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Lekcje uważności : moderniści i realizm Tom 4.9

Lekcje uważności : moderniści i realizm


Lekcje uważności - opis wydawcyKsiążka jest poświęcona przygodom realizmu - jednej z najważniejszych, a zarazem najbardziej skomplikowanych i kontrowersyjnych kategorii w historii literatury. Ewa Paczoska przypomina formuły realizmu, które proponowali pisarze pod koniec XIX wieku, wskazując drogi przemian realizmu w kolejnym stuleciu. [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy