O literaturze, sztuce i dydaktyce : dialogi dawne i nowe
Autor: Pilch, Anna.
O literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe - opis wydawcyArtykuły zebrane w książce łączy zasada komplementarności czytania tekstów kultury, jak również interpretacyjnego drążenia każdego z nich. Znalazły się tu części poświęcone retoryce obrazu malarskiego i literackiego, filozofiom tekstów kultury, sposobom budowania iluzji w dziełach artystycznych, magiom: słów, detali, fraz poetyckich,
form, linii i kolorów plastycznych. Polonistyka w kontekście tradycji i nowoczesności, pytania o aksjologię, metodologia odbioru narracji zarówno w tekście literackim, jak i malarskim, czy wreszcie kwestia literatury "trudnej" w edukacyjnym dyskursie - oto kolejne problemy, które przedstawiam. W dawnych i nowych dialogach poszukuję odpowiedzi na zasadnicze pytania: kim jest pisarz, artysta?, jaki jest świat?, czy i w jaki sposób można odczytać zapieczętowane sensy, myśli oraz ulotne chwile wyobraźni dzieł kultury, sztuki, filozofii? Jak utrwalić "zobaczone" w poezji, a jak opowiedzieć historie "zapisane" w malarstwie. Sztuka bliskiego budowania dialogu z dziełem literackim i plastycznym, a co za tym idzie - myślenie, czytanie, patrzenie, opowiadanie obrazów, które prowadzi do zrozumienia i przeżycia, to główna idea, na której zbudowana jest narracja tej książki.Anna Pilch - profesor tytularny, literaturoznawca, dydaktyk. Kieruje Katedrą Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka (2003, 2006), Symbolika form i kolorów. O krytyce artystycznej Stefanii Zahorskiej (2004), Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów (2010) oraz licznych artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych. Zajmuje się historią literatury XX i XXI wieku, analizą i interpretacją tekstów kultury (szczególnie poezji i malarstwa), współczesnymi systemami edukacyjnymi, metodologią odbioru narracji plastycznych w dydaktyce, "lekturą twarzy" literackich i malarskich, sztuką czytania ikonicznych i poetyckich obrazów w nowoczesnej polonistce.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Anna Pilch. | ||||||||||||||||||
Seria: | Narracje w Edukacji | ||||||||||||||||||
Hasła: | 1901-2000 2001- Analiza i interpretacja Filologia polska Literatura polska Malarstwo (sztuka) Odbiór dzieła literackiego Poezja polska Opracowanie Edukacja i pedagogika Kultura i sztuka Literaturoznawstwo | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 298, [1] strona : ilustracje (w tym kolorowe) ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 289-290. - Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. Publikacje dydaktyczne. | Dziedzina: | Literaturoznawstwo | Kultura i sztuka Edukacja i pedagogika Powstanie dzieła: | 2018 r. | Odbiorcy: | Nauczyciele języka polskiego. | Powiązane zestawienia: | Literatura polska - historia | Poezja polska Malarstwo (szt. plast.) - historia Odbiór dzieła literackiego Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 56.749
Numer inw.: 56749
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Pilch, Anna
Anna Pilch – prof. dr hab., literaturoznawca, dydaktyk. Kieruje Katedrą Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek: Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka, Kraków 2003, 2006; Symbolika form i kolorów. O krytyce artystycznej Stefanii Zahorskiej, Kraków 2004, Formy wyobraźni. Poeci współcześni przed obrazami wielkich mistrzów, Kraków 2010; licznych artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych, jak: Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu. Intersemiotyczne lekcje [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Narracje w Edukacji należy czytać w określonej kolejności:
Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktykiNiniejsza książka ma olbrzymie znaczenie, bo wychodzi naprzeciw najbardziej naglącym potrzebom współczesnej dydaktyki języka polskiego. Z jednej strony pozwala nauczycielom lepiej przygotować uczniów do zdania nowej matury, ale z drugiej - pogłębia rozeznanie w specyfice współczesnej kultury, w coraz większym stopniu synkretycznej, [...] |
Drugi plan : twórczość Wiesława Myśliwskiego w perspektywie postkolonialnejDrugi plan. Twórczość Wiesława Myśliwskiego w perspektywie postkolonialnej - opis wydawcyKsiążka Karoliny Wawer stanowi nowatorską, głęboką i przede wszystkim przekonującą propozycję lektury twórczości powieściowej Wiesława Myśliwskiego. Autorka przeprowadziła wieloaspektową i wielostronną interpretację wszystkich sześciu [...] |
O literaturze, sztuce i dydaktyce : dialogi dawne i noweO literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe - opis wydawcyArtykuły zebrane w książce łączy zasada komplementarności czytania tekstów kultury, jak również interpretacyjnego drążenia każdego z nich. Znalazły się tu części poświęcone retoryce obrazu malarskiego i literackiego, filozofiom tekstów kultury, sposobom [...] |
Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu : studia dedykowane pamięci profesor Anny PilchMiędzyliteratura jako przestrzeń dialogu - opis wydawcyMiędzyliteratura jest tomem zbiorowym dedykowanym pamięci Profesor Anny Pilch. Stawiając nas przed obrazami wielkich mistrzów, Anna Pilch udzieliła nam piękniej i wartościowej lekcji etyki i humanizmu. Dzięki niej nasza lektura świata stawała się z czasem nie tylko wędrówką [...] |