Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki
Niniejsza książka ma olbrzymie znaczenie, bo wychodzi naprzeciw najbardziej naglącym potrzebom współczesnej dydaktyki języka polskiego. Z jednej strony pozwala nauczycielom lepiej przygotować uczniów do zdania nowej matury, ale z drugiej - pogłębia rozeznanie w specyfice współczesnej kultury, w coraz większym stopniu synkretycznej, zacierającej granice między tradycyjnymi gatunkami i rodzajami sztuk. Mamy w tej monografii do
czynienia z całym zespołem niezwykle interesujących propozycji analityczno-interpretacyjnych, przekonujących, że uniwersalne procedury interpretacyjne umożliwiają pogłębione rozumienie różnych tekstów kultury: zarówno werbalnych, jak i wizualnych. Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki dowodzą, że nowoczesna dydaktyka nie jest bezradna wobec wyzwań współczesności i ma bardzo dużo do zaoferowania studentom filologii polskiej i nauczycielom, by ich trud wprowadzania młodego pokolenia w kulturę narodową i ogólnoludzką, w przestrzeń edukacji humanistycznej był jak najbardziej owocny, bo uwzględniający zmianę paradygmatu kulturowego.Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Tomaszewskiej"Równouprawniona" lektura tekstów literackich i ikonicznych, rozumiana w wymiarze komplementarnego czytania, umiejętności interpretowania, tekstu powinna otwierać współczesnemu młodemu odbiorcy świata kultury, literatury i sztuki nowe horyzonty na poszukiwanie nowego sensu, uruchamiać mechanizmy nowego widzenia i nowej wrażliwości na odbiór sztuk. Książka skupia zatem uwagę na relacjach tekst ikoniczny-tekst literacki, lub raczej w szerszym rozumieniu tekst werbalny-tekst wizualny, by uświadomić, iż temat, problem, myśl, emocję, wrażenie można zapisać i wyrazić w różnych językach sztuki, a współczesna skłonność do mieszania języków, czynienie odstępstw od niegdyś panujących reguł, zmusza także do redefinicji pojęć: interpretacja-sens-znaczenie.Z Wprowadzenia prof. dr hab. Anny Pilch
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Anny Pilch, Marty Rusek. | ||||||||
Seria: | Narracje w Edukacji | ||||||||
Hasła: | Ikoniczność (językozn.) - w literaturze polskiej Język polski - nauczanie - metody Literatura polska - tematyka Literatura - a malarstwo (szt.plast.) | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2015. | ||||||||
Opis fizyczny: | 284, [1] s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr., netogr. s. 271-275. Indeks. Streszcz. ang. | Powiązane zestawienia: | Język polski | Literatura polska - tematyka Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 54.190
Numer inw.: 54190
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Narracje w Edukacji należy czytać w określonej kolejności:
Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktykiNiniejsza książka ma olbrzymie znaczenie, bo wychodzi naprzeciw najbardziej naglącym potrzebom współczesnej dydaktyki języka polskiego. Z jednej strony pozwala nauczycielom lepiej przygotować uczniów do zdania nowej matury, ale z drugiej - pogłębia rozeznanie w specyfice współczesnej kultury, w coraz większym stopniu synkretycznej, [...] |
Drugi plan : twórczość Wiesława Myśliwskiego w perspektywie postkolonialnejDrugi plan. Twórczość Wiesława Myśliwskiego w perspektywie postkolonialnej - opis wydawcyKsiążka Karoliny Wawer stanowi nowatorską, głęboką i przede wszystkim przekonującą propozycję lektury twórczości powieściowej Wiesława Myśliwskiego. Autorka przeprowadziła wieloaspektową i wielostronną interpretację wszystkich sześciu [...] |
O literaturze, sztuce i dydaktyce : dialogi dawne i noweO literaturze, sztuce i dydaktyce. Dialogi dawne i nowe - opis wydawcyArtykuły zebrane w książce łączy zasada komplementarności czytania tekstów kultury, jak również interpretacyjnego drążenia każdego z nich. Znalazły się tu części poświęcone retoryce obrazu malarskiego i literackiego, filozofiom tekstów kultury, sposobom [...] |
Międzyliteratura jako przestrzeń dialogu : studia dedykowane pamięci profesor Anny PilchMiędzyliteratura jako przestrzeń dialogu - opis wydawcyMiędzyliteratura jest tomem zbiorowym dedykowanym pamięci Profesor Anny Pilch. Stawiając nas przed obrazami wielkich mistrzów, Anna Pilch udzieliła nam piękniej i wartościowej lekcji etyki i humanizmu. Dzięki niej nasza lektura świata stawała się z czasem nie tylko wędrówką [...] |