Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologii
Współczesny człowiek dużą wagę przywiązuje do osiągnięć zawodowych i osobistych. Takie zagadnienia, jak społeczne funkcjonowanie osób zdolnych, motywacja osiągnięć, a także zdolności twórcze i inteligencja - uznawane przez psychologów za predyktor sukcesu zawodowego, naukowego i osobistego - budzą powszechne zainteresowanie, a przecież są - ciągle jeszcze - nie do końca poznane. Problematyka
ta jest ważna społecznie, ponieważ osiągnięcia zawodowe i osobiste są dobrym wskaźnikiem dojrzałości człowieka, gdyż świadczą o jego umiejętności stawiania sobie celów i ich skutecznej realizacji.W jakim stopniu zdolności umysłowe odgrywają rolę w dochodzeniu do sukcesu W przekonaniu większości naukowców, ale także w potocznych opiniach laików istnieje zgodność, że środowisko ma zasadniczy wpływ na rozwój zdolności. Stąd rodzi się potrzeba poszukiwania takich systemów wychowawczych oraz skutecznych form kształcenia i samokształcenia (stosując nowoczesne środki techniczne, jak chociażby Internet), aby ludzki potencjał intelektualny i twórczy w pełni wykorzystać.Niniejsza książka nie zawiera prostych odpowiedzi na pytanie, jak osiągnąć sukces i jak stać się bardziej twórczym. Ujęcie problematyki zdolności jest w niej wieloaspektowe, z tej przynajmniej racji, że artykuły napisane zostały przez badaczy reprezentujących różne dyscypliny psychologii w Polsce. Lektura książki może być interesująca dla osób szczególnie uzdolnionych, ich rodziców, opiekunów, wychowawców. /z wprowadzenia/
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | redakcja Andrzej E. Sękowski, Waldemar Klinkosz. | ||||||||||
Seria: | Prace Wydziału Nauk Społecznych / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II : 135 | ||||||||||
Hasła: | Osobowość - psychologia Zdolności - psychologia | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, cop. 2010. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 311 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy art. Streszcz ang. przy art. Spis treści także ang. | Twórcy: | Klinkosz, Waldemar. (1964- ). Red. | Sękowski, Andrzej Edward. (1957- ). Red. Powiązane zestawienia: | Osobowość | Zdolności Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Prace Wydziału Nauk Społecznych / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II należy czytać w określonej kolejności:
Tom 115 Adopcja dziecka : psychologiczna analiza decyzji u kobiet i mężczyzn |
Tom 121 Mieć czy być? : empiryczna weryfikacja koncepcji Ericha FrommaPraca dotyczy egzystencjalnego problemu, jakim jest dokonywanie przez człowieka wkraczającego w dorosłe życie wyboru jednej z dwu fundamentalnych postaw życiowych: postawy typu mieć i postawy typu być. Autorka powiązała te postawy, opisane przez Ericha Fromma, wybitnego przedstawiciela neopsychoanalizy kulturowej, z dwiema [...] |
Tom 123 Współdziałanie - rywalizacja : wybrane zagadnienia z psychologii kierowaniaProblematyka organizacji i zarządzania jest szczególnie intensywnie eksploatowana na gruncie psychologii. W jej ramach prowadzone są analizy i badania mające na celu optymalizację funkcjonowania organizacji. Ważne miejsce zajmują w nich zagadnienia współdziałania i rywalizacji, analizowane w perspektywie zarówno indywidualnej, jak i [...] |
Tom 125 Osobowościowe i społeczne wyznaczniki funkcjonowania bezdomnych mężczyznBezdomność - zjawisko społeczne o charakterze globalnym, a zarazem dramat przeżywany przez pojedynczego człowieka i całe rodziny dotknięte tą sytuacją -najczęściej jest rozpatrywana w kategoriach socjologicznych. Autorka podjęła nowatorską na gruncie psychologii próbę badania bezdomności jako sytuacji trudnej człowieka. Trafnie [...] |
Tom 126 Efektywna integracja szkolna : systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym[...] Autor wykazał, że edukacja integracyjna nie jest czynnikiem dynamizującym rozwój dziecka niepełnosprawnego, nie sprzyja bowiem redukcji narastającego w nim lęku ani osiągnięciu korzystnej pozycji w strukturze klasy, zwiększa natomiast koszty emocjonalne. Efekty edukacji integracyjnej inaczej oceniają nauczyciele prowadzący i [...] |
Tom 127 Rozwój osobowy człowieka : badania w kontekście teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza DąbrowskiegoKsiążka prezentuje rezultaty badań biograficznych Autorki nad rozwojem osobowym człowieka. Teoretyczną ich bazę stanowiły założenia psychologii personalistycznej i egzystencjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem Teorii Dezintegracji Pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Zastosowanie analizy hermeneutycznej do opracowania zebranego [...] |
Tom 132 Pedagogia godności : elementy etyki pedagogicznej"Wojciech Chudy w swojej książce w sposób jasny i obrazowy ukazuje przemiany, jakim ulegała filozofia wychowania, która z refleksji nad wychowaniem człowieka pojętym jako wychowanie moralnej strony ludzkiego życia, przekształciła się w dyscyplinę zwracającą uwagę na integralnie pojęty proces wychowania."(z recenzji ks. dra hab. [...] |
Tom 134 Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnejPublikacja, którą oddajemy do rąk Czytelnika, to zbiór opracowań dotyczących problematyki pracy socjalnej, rozpatrywanej w kontekście wyzwań płynących ze zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Celem książki jest ukazanie relacji pomiędzy zadaniami stojącymi przed pracą socjalną jako działalnością profesjonalną, wpisaną [...] |
Tom 135 Zdolności człowieka w ujęciu współczesnej psychologiiWspółczesny człowiek dużą wagę przywiązuje do osiągnięć zawodowych i osobistych. Takie zagadnienia, jak społeczne funkcjonowanie osób zdolnych, motywacja osiągnięć, a także zdolności twórcze i inteligencja - uznawane przez psychologów za predyktor sukcesu zawodowego, naukowego i osobistego - budzą powszechne zainteresowanie, a [...] |