Remiks : aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce
Tyt. oryg.: "Remix : making art and commerce thrive in the hybrid economy,".
Autor: Lessig, Lawrence
Lawrence Lessig jest krytykiem tradycyjnych praw autorskich. Jego zdaniem nie uwzględniają one rozwoju technologii komunikacji i związanych z tym zmian zasad produkcji kulturalnej - od kultury uczestnictwa, przez kulturę konsumpcyjną XX wieku (kulturę "Read Only") do kultury ery internetu, w której ludzie ponownie zaangażowali się w aktywne tworzenie kultury, zyskali więcej przestrzeni do politycznego działania i wciąż odkrywają
nowe możliwości uczestnictwa w kulturze. W książce Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce dowodzi także, że obowiązujące prawo autorskie w znacznej mierze jest nieskuteczne - wojna z wymianą plików toczy się już od dziesięciu lat. W epoce sieci społecznościowych każde użycie oznacza wykonanie kopii danego utworu - a tym samym naruszenie obowiązującego prawa autorskiego. Zdaniem Lessiga podstawowym problemem prawników jest zbytnie przywiązanie do dwudziestowiecznej definicji pojęcia "kopia utworu". Uważa, że w stosowaniu tego pojęcia większą uwagę należy zwracać na kontekst, w jakim jest ono używane. Nowe prawo powinno dawać więcej wolnej przestrzeni dla legalnego użytkowania chronionych dzieł. Prawodawcy powinni zadawać sobie pytanie, czy mają do czynienia z komercyjnym wykorzystywaniem dzieła, czy też z jego twórczą, amatorską modyfikacją. Inspiracją do napisania tej książki jest wojna o prawa autorskie, przez którą ludzie prawomyślni rozumieją nie wojnę przeciwko prawom autorskim prowadzoną przez piratów, lecz wojnę przeciwko piractwu, które "zagraża przetrwaniu" określonych ważnych branż amerykańskiego przemysłu. Uważam, że nie powinniśmy prowadzić tej wojny. Uważam tak nie dlatego, że prawo autorskie jest według mnie nieważne. Przeciwnie, wierzę w pokój, ponieważ koszty tej wojny przekraczają jakiekolwiek korzyści, przynajmniej jeśli rozważy się zmiany w obecnym systemie prawa autorskiego, które mogą zakończyć wojnę, jednocześnie zapewniając artystom i autorom Lawrence Lessig, z Przedmowy
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Lawrence Lessig ; tł. Rafał Próchniak. | ||||||||||
Seria: | Cyberkultura, Internet, Społeczeństwo | ||||||||||
Hasła: | Gospodarka Kultura masowa Społeczeństwo informacyjne | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 300 s. ; 21 cm. Uwagi: | Indeks. | Powiązane zestawienia: | Kultura masowa | Społeczeństwo informacyjne Gospodarka Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.144
Numer inw.: 49144
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Cyberkultura, Internet, Społeczeństwo należy czytać w określonej kolejności:
Ekrany piśmienności |
Wikinomia : o globalnej współpracy, która zmienia wszystko"Od początku korporacje były zorganizowane według ściśle zdefiniowanych, hierarchicznych zasad zwierzchnictwa. Każdy komuś podlegał i od kogoś zależał. Głębokie zmiany w obszarze technologii, demografii i globalnej gospodarki przyczyniają się do powstania nowych silnych modeli produkcji opartych na wspólnocie, współpracy i [...] |
E-urząd w komunikacji z obywatelemW książce e-urząd w komunikacji z obywatelem autor opisuje funkcjonowanie nowoczesnej administracji publicznej w warunkach globalizującego się świata . Na przestrzeni ostatnich dekad rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych zmienił charakter społeczeństw i urzędów. Zależność ta została opisana w niniejszej książce. |
Homo players : strategie odbioru gier komputerowychKsiążka Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych daje czytelnikowi dużą satysfakcję poznawczą, zmusza do krytycznej refleksji nad jednym z istotnych wymiarów dzisiejszej popkultury, wiążącym się z partycypowaniem w kulturze zapośredniczonej technologicznie. Widać, że autorka tkwi głęboko w świecie, który opisuje, że [...] |
E-government : systemy informacji publicznejO ile problem informatyzacji działań administracji publicznej jestzagadnieniem, które pojawia się dosyć często w literaturze od początku lat 90. XX stulecia, o tyle rozpatrywany jest głównie z punktu widzenia informatyzacji (tj. jakie rozwiązania techniczne należy stosować na potrzeby informatyzacji procesów administracyjnych) oraz [...] |
Remiks : aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarceLawrence Lessig jest krytykiem tradycyjnych praw autorskich. Jego zdaniem nie uwzględniają one rozwoju technologii komunikacji i związanych z tym zmian zasad produkcji kulturalnej - od kultury uczestnictwa, przez kulturę konsumpcyjną XX wieku (kulturę "Read Only") do kultury ery internetu, w której ludzie ponownie zaangażowali się w [...] |
Cyfrowa dorosłość : jak pokolenie sieci zmienia nasz światŻyjemy w niezwykłych czasach - po raz pierwszy w historii ludzkości pokolenie, które dopiero wkracza w dorosłość, może nas nauczyć, jak przygotować świat na przyszłe wyzwania. Wierzę, że jeśli będziemy ich uważnie słuchać i włączać w nasze działania, kultura interakcji i współpracy, którą reprezentują, stanie się [...] |
Ius internet : między prawem a etykąPierwsze na polskim rynku wydawniczym zestawienie problematyki zbiegu norm prawnych i reguł etycznych w internecie. Analizuje zastosowanie najnowszych technologii internetowych pod kątem możliwości ich regulacji przepisami prawa krajowego i międzynarodowego oraz normami etycznymi. Wskazuje braki istniejących porządków prawnych i opisuje [...] |
Religia a internet : o przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeniŻycie religijne w coraz większym stopniu przenosi się ze świątyń do cyberprzestrzeni. Reprezentowane są w niej wszystkie wielkie światowe religie i wszelkie nowe ruchy religijne. W cyberprzestrzeni można się modlić, odprawiać rytuały, podejmować wirtualne pielgrzymki, doznawać oświecenia i duchowych wizji. Uwzględniając [...] |
Wolna kulturaTytuł oryginału Free culture : how big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity, 2004 |