Baśń postmodernistyczna : przeobrażenia gatunku : intertekstualne gry z tradycją literacką
Na dod. s. tyt.: "Postmodern fairy tale : transformations of a genre : intertextual play with literary tradition".
Autor: Kostecka, Weronika.
Baśń jest tekstem kultury. Stanowi frapujący przedmiot badań nie tylko dla literaturoznawcy, lecz także dla antropologa, etnologa, filozofa, psychologa czy kulturoznawcy. Baśniowe opowieści są najprawdopodobniej tak stare jak ludzka twórczość; związana z nimi tradycja oralna sięga tysięcy lat. (.)Trudno byłoby sobie wyobrazić współczesną kulturę Zachodu bez baśni o Czerwonym Kapturku, Królewnie
Śnieżce, Kopciuszku czy Jasiu i Małgosi. Towarzyszą one zarówno dzieciństwu, gdy kształtują hierarchię wartości, przekazują wzorce ludzkich postaw, stają się pierwszym "kulturowym alfabetem" i punktem odniesienia dla późniejszych doświadczeń lekturowych, jak i dorosłości, powracając w nowych, zmodyfikowanych formach literackich, filmowych itd., czasem rozpoznawalne na pierwszy rzut oka, czasem ukryte i wymagające od odbiorcy, by zauważył charakterystyczny szczegół czy schemat. (.). Przedmiotem tej pracy jest wpływ postmodernistycznych tendencji literackich na baśń (rozumianą zarówno jako gatunek, jak i jako konwencja). (.) Kluczowe dla podjętych tu rozważań są następujące pytania:Co składa się na kanon baśniowy, do którego odnosi się baśń postmodernistyczna, na jakich zasadach należałoby wyróżnić owo kulturowe centrum? W jaki sposób tradycyjna topika baśniowa występuje w baśni postmodernistycznej, jaki charakter mają nawiązania do tradycji?W jakim sensie i w jakim zakresie metodologiczne koncepcje badania baśni stały się obiektami postmodernistycznych gier z tradycją? Jak kryzys związany z "literaturą wyczerpania" odzwierciedla się w baśni postmodernistycznej i jakie są jego skutki? Czy w odniesieniu do baśni postmodernistycznej rozłączne kategorie "starego" (tradycja literacka) i "nowego" (utwór napisany współcześnie) mają jeszcze rację bytu?Odpowiedzi na te pytania znajdziecie Państwo w tej publikacji. Zapraszamy do lektury.ze Wstępu
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Weronika Kostecka. | ||||||||||
Seria: | Literatura dla Dzieci i Młodzieży : studia / Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich = 2 | ||||||||||
Hasła: | Bajka i baśń - historia Postmodernizm - literatura | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2014. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 288 s. ; 22 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 259-277. Indeks. Spis treści także ang. | Powiązane zestawienia: | Postmodernizm | Bajka i baśń Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Kostecka, Weronika
Weronika Kostecka - polska filolog. Absolwentka filologii polskiej na Wydziale Polonistyki UW oraz Podyplomowych Studiów Polityki Wydawniczej i Księgarstwa w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW. Wykładowca z zakresu kultury języka polskiego dla m.in. Akademii Dyplomatycznej MSZ, KSAP, Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP, także dla Kancelarii Prezydenta RP. Obecnie adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW oraz współpracownik Wydawnictwa APS im. Marii Grzegorzewskiej. Jej zainteresowania naukowe obejmują literaturę dziecięcą i młodzieżową [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Literatura dla Dzieci i Młodzieży. Studia należy czytać w określonej kolejności:
Tom 1 Janusz Korczak : pisarz : pod red. Anny Marii Czernow.Publikacja jest zbiorem studiów na temat Janusza Korczaka jako pisarza książek dla dzieci. W swoich szkicach autorzy analizują różne aspekty jego twórczości. "To jest książka rzeczowa, wielotematyczna, psychologicznie i socjologicznie staranna oraz dająca czytelny przegląd całego bogactwa prozy Korczaka(.)"Z recenzji dr hab. prof. UW [...] |
Tom 2 Baśń postmodernistyczna : przeobrażenia gatunku : intertekstualne gry z tradycją literackąNa dod. s. tyt.: "Postmodern fairy tale : transformations of a genre : intertextual play with literary tradition ". |
Tom 3 Filmy "Matrix" oraz "Alicja w Krainie Czarów" jako archetypiczne opowieści mitycznePublikacja ma charakter interdyscyplinarny, łączy kulturoznawczą, filmoznawczą i literaturoznawczą perspektywę analizy utworów. (.) Książka napisana jest w formie rozbudowanego eseju naukowego, z zaangażowaniem i pasją, którą zaraża czytelnika, a przy tym w sposób dojrzały i kompetentny. Autora cechuje rzetelność i sumienność w [...] |
Tom 4 Twórczość Doroty Terakowskiej : spotkanie z NieznanymSposób prezentacji tematu zawarty w powieściach Terakowskiej jest nieszablonowy, gdyż jej postaci ocierają się w swym życiu o metafizykę, co jako innym, odmieńcom stwarza możliwość otwarcia się na doznania mistyczne. Stykają się z tym, co nadnaturalne i ponadświatowe, zarówno we własnym wnętrzu jak i w otaczającej [...] |
Tom 5 Potrzeba początku : kategoria dzieciństwa w polskiej współczesnej prozie wspomnieniowej (1987-2014)Ostatnia dekada XX w. w prozie polskiej minęła pod znakiem poÂwrotów do przeszłości, niespełnionych tęsknot za utraconym czasem. Na początku XXI w. tendencja ta jeszcze przybrała na sile. Rozważania ustalające kategorię dzieciństwa w prozie wspomnieniowej przełomu wieków, aby były jak najbardziej pełne i całościowe, muszą [...] |
Tom 6 Mit dziecka : Korczak, Nietzsche, ZaratustraNiniejsza książka nie rości sobie prawa do bycia monografią. Zbyt wycinkowy jest obszar podjętych w niej lektur, zbyt ściśle dla tak obszernej i zróżnicowanej twórczości obrana perspektywa badawcza. Celem przyświecającym pisaniu tej rozprawy było wydobycie nietzscheanizmu jako tego kontekstu twórczości Henryka Goldszmita, który [...] |
Tom 7 Geografia krain zmyślonych : wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznejPublikacja zawiera dwadzieścia jeden interesujących, odkrywczych naukowo i spójnych tematycznie artykułów pomieszczonych w tomie w logicznym porządku kompozycyjnym od tekstów o charakterze teoretycznym (np. literacka mapa miejsc nieistniejących przedstawiona w kontekście przestrzeni domu i dzieciństwa), rozważań o charakterze [...] |
Tom 8 Czytanie menażerii : zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej = Reading the Menagerie : Animals in Childen`s, Young Adult, and Fantasy LiteratureCzytanie menażerii - opis wydawcyMonografia powinna zająć ważne miejsce wśród publikacji poświęconych zagadnieniom kultury, literatury i sztuki dla dzieci i młodzieży. Z pewnością będzie także stanowić impuls do dalszych badań naukowych i działań organizacyjnych tych autorów, dla których temat "zwierzęcy" to punkt [...] |
Tom 9 Zgoda na siebie : przełamywanie imperatywu socjalizacji w cyklu o Muminkach autorstwa Tove JanssonZgoda na siebie - opis wydawcyPraca p. Aleksandry Korczak zachowuje wszystkie rygory naukowości, Autorka operuje dojrzałym warsztatem naukowym, opiera swoje analizy na rzetelnie rozpoznanym stanie badań, odwołuje się do kontekstu filozoficznego, analizuje m.in. parantele między twórczością Jansson i pismami Rousseau, a jednocześnie jest [...] |
Tom 10 W kręgu baśni i fantastyki : studia o literaturze dziecięcej i młodzieżowejKsiążka Weroniki Kosteckiej i Macieja Skowery jest taką propozycją lektury, która ma charakter bardziej pytań niż odpowiedzi, bardziej refleksji niż zamkniętych, niepodważalnych konstatacji i wniosków. Autorzy sięgają zarówno do utworów ikonicznych, będących znakami kultury, poddawanych wielokrotnym, niekiedy wzajemnie [...] |
Tom 11 Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowejŚmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej - opis wydawcyMonografia zatytułowana "Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej" poświęcona została przemijaniu jako jednemu z kluczowych tematów egzystencjalnych obecnych w literaturze kierowanej do niedorosłych odbiorców.Odnaleźć go można m.in. w kołysankach, baśniach [...] |
Tom 12 Serce Pinokia : włoska literatura dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 1945-1989Serce Pinokia - opis wydawcyRozprawa jest pierwszym syntetycznym rozpoznaniem recepcji włoskiej literatury dziecięcej w Polsce. Z pracy wyłania się obraz intrygujący i zróżnicowany zarówno literatury tłumaczonej na język polski, jak i polskiej kultury i rzeczywistości wydawniczej PRL. Autorka śledzi bowiem zarówno samą literaturę [...] |
Tom 13 Łapacz snów : studia o twórczości Neila GaimanaŁapacz snów. Studia o twórczości Neila Gaimana - opis wydawcyRedaktorzy tomu we wprowadzeniu nakreślili cel swej publikacji, który daje się prowadzić do przekrojowego ukazania twórczości znanego pisarza, poczytnego w Polsce, do tej pory niemającego polskojęzycznej monografii poświęconej swojej twórczości.Zaproponowana praca [...] |
Tom 14 O czym mówią rzeczy : świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowejO czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej - opis wydawcyAutorzy artykułów zamieszczonych w tym tomie poddali rzetelnej i solidnej analizie i interpretacji filologicznej wiele literackich przykładów, dokonując nie tylko ich wnikliwego oglądu historycznoliterackiego, ale także osadzając je w [...] |
Tom 15 Biblioteka i ludzie : motyw książki w wybranych przekładach powieści obcej po roku 1989[.] Autorka podejmuje analizę mało rozpoznanego problemu obecności książki jako rekwizytu, motywu i tematu utworów literackich powstałych u schyłku XX i początku XXI wieku, a także motywów samej książki pokrewnych - portretów ludzi księgi - bibliotekarzy, księgarzy, antykwariuszy, czytelników i miejsc z książką związanych. [...] |
Tom 16 Narracje (re)konstrukcyjne, narracje interwencyjne, literackie reprezentacje dzieciństwaNarracje (re)konstrukcyjne, narracje interwencyjne, literackie reprezentacje dzieciństwa - opis wydawcy"Książka Katarzyny Wądolny-Tatar poświęcona szeroko pojętym motywom dzieciństwa w literaturze to ważny głos w badaniach polskiej prozy dla dzieci, analiza różnych sposobów ukazywania historii, literatury jako medium pamięci i [...] |