Telepłeć : gender w telewizji doby globalizacji
Autor: Nacher, Anna
Niniejsza książka jest poświęconą analizie dyskursu płci w perspektywie kulturoznawczej, z uwzględnieniem mechanizmów produkcji znaczeń w telewizji, zwłaszcza w jej wymiarze globalnym. Naczelną tezą książki jest konieczność wypracowania aparatu metodologicznego zrywającego z naiwnością epistemologiczną, jaką skutkują analizy genderowe skupiające się tylko na poziomie
treści.Autorka polemizuje z teoriami ujmującymi procesy globalizacyjne wyłącznie jako homogenizację i wskazuje, że przemiany, jakim współcześnie podlega rozumienie płci, muszą być postrzegane jako kryzys nowoczesnego dyskursu płci. Dlatego tak ważne staje się uwzględnienie postulatów teorii postkolonialnej, wskazującej na uzurpacje zachodniej nowoczesności.Książka proponuje nowatorskie podejście do analizy płci w kulturze audiowizualnej, lokując studia genderowe blisko współczesnego kulturoznawstwa. Pozwala to zarówno zerwać z powierzchownością niektórych analiz inspirowanych ograniczoną wersją feminizmu, jak i uśmierzyć obawy konserwatywnych teorii kultury, wyrażające się często w lekceważeniu tej tematyki, tak istotnej dla kultury współczesnej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Anna Nacher. | ||||||||
Seria: | Film i Media Audiowizualne | ||||||||
Hasła: | Feminizm Płeć - antropologia społeczna Rola społeczna Środki masowego przekazu - a płeć | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2008. | ||||||||
Opis fizyczny: | 258 s. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 243-256. Indeks. | Powiązane zestawienia: | Środki masowego przekazu | Feminizm Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.393
Numer inw.: 46393
Dostępność: tylko na miejscu
Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Film i Media Audiowizualne należy czytać w określonej kolejności:
Telepłeć : gender w telewizji doby globalizacjiNiniejsza książka jest poświęconą analizie dyskursu płci w perspektywie kulturoznawczej, z uwzględnieniem mechanizmów produkcji znaczeń w telewizji, zwłaszcza w jej wymiarze globalnym. Naczelną tezą książki jest konieczność wypracowania aparatu metodologicznego zrywającego z naiwnością epistemologiczną, jaką skutkują analizy [...] |
Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury? |
Feniksy, łabędzie, motyle : media i kultura transformacjiJak być pięknym, młodym, zdrowym, bogatym i dobrze wyglądać nago Makeover shows, telewizyjne opowieści o transformacyjne dostarczają nam historii o kobietach i mężczyznach którzy przy pomocy środków, wiedzy i zachęty ze strony mediów masowych odmienili swoje życie. Popularność tego nowego gatunku medialnego ma wiele przyczyn. Wiele [...] |
(Nie)widzialne kobiety kina(Nie)widzialne kobiety kina - opis wydawcyTeksty zawarte w tomie (Nie)widzialne kobiety kina pod redakcją Małgorzaty Radkiewicz oraz Moniki Talarczyk są poświęcone różnym wymiarom widzialności kobiet w kulturze filmowej, wychodzącym daleko poza fenomen filmowego aktorstwa. Tytuł przekornie proponuje podwójną perspektywę [...] |