Zarządzanie jakością żywności : systemy, koncepcje, instrumenty
Autor: Wiśniewska, Małgorzata
Niniejsza książka poświęcona jest jakości, w tym bezpieczeństwu żywności, z punktu widzenia problematyki zarządzania jakością w przedsiębiorstwie przemysłu spożywczego. Oprócz podstaw teoretycznych zawiera wiele przykładów praktycznych, bazujących na koncepcjach, metodach i narzędziach, których wykorzystanie pozwala na osiągnięcie, utrzymanie, a następnie skuteczne doskonalenie wymaganego
poziomu jakości i poprawę konkurencyjności danego przedsiębiorstwa.Książka ma charakter podręcznika akademickiego i jest przede wszystkim przeznaczona dla studentów, doktorantów kierunków zarządzania, towaroznawstwa, technologii przemysłu spożywczego i innych kierunków pokrewnych. Może być także stosowana przez szerokie grono menedżerów do spraw jakości, specjalistów i praktyków, przedstawicieli przemysłu spożywczego.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Małgorzata Wiśniewska, Ewa Malinowska. | ||||||
Hasła: | Żywność - jakość - Polska - od 2001 r. Żywność - zarządzanie - Polska - od 2001 r. Podręczniki akademickie | ||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2011. | ||||||
Opis fizyczny: | 389 s. : il. ; 23 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 369-377. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Rozdział 1. Jakość i bezpieczeństwo żywności
- 1.1.Pojęcie żywności i terminy pokrewne
- 1.2.Pojęcie jakości żywności
- 1.2.1.Jakość żywności i jej składowe
- 1.2.2.Jakość żywności w ujęciu kompleksowym
- 1.3.Pojęcie bezpieczeństwa żywności
- 1.3.1.Bezpieczeństwo żywności i zanieczyszczenia występujące w żywności
- 1.3.2.Systemy i instrumenty na straży bezpieczeństwa żywności w prawie UE
- 1.3.2.1.HACCP, GMP, GHP
- 1.3.2.2.RASFF
- Rozdział 2. Systemy znormalizowane i programy wspierające jakość i bezpieczeństwo żywności
- 2.1.Podejścia normatywne
- 2.1.1.Pojęcie normy i normalizacji
- 2.1.2.System zarządzania jakością według ISO 9001
- 2.1.3.System zarządzania bezpieczeństwem żywności według ISO 22000
- 2.1.4.Standardy sieci handlowych
- 2.1.5.Standard GlobalGAP dla producentów podstawowych
- 2.1.6.System bezpieczeństwa pasz GMP+
- 2.1.7.Globalny system certyfikacji żywności FS 22000
- 2.1.7.1.Globalna Inicjatywa na rzecz Bezpieczeństwa Żywności - GFSI
- 2.1.7.2.Standardy rekomendowane przez GFSI
- 2.1.7.3.Standard FS 22000
- 2.1.8.Norma PN EN 15593 dotycząca opakowań do żywności
- 2.1.9.ISO/IEC 17025 - wymagania dotyczące laboratoriów badawczych
- 2.2.Wybrane programy na rzecz jakości i bezpieczeństwa żywności
- 2.2.1.Wybrane programy powołane w krajach Europy
- 2.2.2.Programy polskie
- 2.3.System CARVER+Shock
- 2.3.1.Istota bioterroryzmu
- 2.3.2.Istota systemu CARVER+Shock
- 2.3.3.Etapy wdrażania systemu
- Rozdział 3. Urzędowy i rynkowy nadzór nad jakością i bezpieczeństwem żywności
- 3.1.Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności
- 3.2.Polskie urzędy na straży jakości i bezpieczeństwa żywności
- 3.3.Rola i zadania jednostek certyfikacyjnych
- 3.4.Auditowanie systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności zgodnie z normą ISO 19011:2003
- Rozdział 4. Koncepcje wspierające jakość i bezpieczeństwo żywności
- 4.1.TQM - Total Quality Management
- 4.1.1.Definicja TQM
- 4.1.2.Zasady i model TQM
- 4.1.3.Modele doskonałości
- 4.2.Koncepcja kosztów jakości
- 4.2.1.Definicja kosztów jakości
- 4.2.2.Modele i klasyfikacja kosztów jakości
- 4.2.3.Rachunek kosztów jakości
- 4.3.Six Sigma
- 4.3.1.Istota podejścia Six Sigma
- 4.3.2.Wdrażanie Six Sigma
- 4.3.3.Infrastruktura Six Sigma
- 4.4.Japońska koncepcja zarządzania jakością - kaizen
- 4.4.1.Istota koncepcji kaizen
- 4.4.2.Pojęcie straty (muda)
- 4.4.3.Podstawowe praktyki towarzyszące kaizen
- Rozdział 5. Instrumentarium zarządzania jakością
- 5.1.Klasyfikacja narzędzi zarządzania jakością
- 5.2.Tradycyjne narzędzia zarządzania jakością
- 5.2.1.Arkusz kontrolny
- 5.2.2.Karta kontrolna
- 5.2.3.Histogram
- 5.2.4.Diagram Ishikawy
- 5.2.5.Diagram Pareto
- 5.2.6.Diagram rozproszenia
- 5.2.7.Schemat blokowy
- 5.3.Nowe narzędzia zarządzania jakością
- 5.3.1.Diagram pokrewieństwa
- 5.3.2.Diagram zależności
- 5.3.3.Diagram systematyki
- 5.3.4.Diagram macierzowy
- 5.3.5.Macierzowa analiza danych
- 5.3.6.Plan działania
- 5.3.7.Diagram strzałkowy
- 5.4.Klasyfikacja metod zarządzania jakością
- 5.5.Metody zarządzania jakością
- 5.5.1.Metoda Kano
- 5.5.2.Metoda QFD
- 5.5.3.Metoda FMEA
- 5.5.4.Metoda CSI
- 5.5.5.Metoda Servqual
- 5.5.6.Metoda kryterialnego wzorca jakości
- 5.6.Inne instrumenty zarządzania jakością o charakterze wspierającym
- 5.6.1.Burza mózgów
- 5.6.2.Metoda 5Why
- 5.6.3.Metoda Suzuki
- 5.6.4.Metoda 8D
- 5.6.5.Metoda 5S
- Rozdział 6. Przykłady praktycznych zastosowań wybranych instrumentów
- 6.1.Zastosowanie diagramu Ishikawy do identyfikacji przyczyn spadku popytu na usługi w zakładzie gastronomicznym
- 6.2.Zastosowanie burzy mózgów, diagramu pokrewieństwa, zależności i systematyki do rozwiązania problemów w hurtowni koncentratów spożywczych
- 6.3.Zastosowanie metody Kano przez producenta przetworów mleczarskich
- 6.4.Zastosowanie metody CSI przez producenta przetworów mleczarskich
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 51.968
Numer inw.: 51968
Dostępność: tylko na miejscu