Omamienie - cudowność - afekt : dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć
Autor: Nowicka, Elżbieta
Przyglądając się dziewiętnastowiecznej literaturze dramatycznej, napotykamy nie-zwykłą wręcz rozmaitość form, wobec których tradycyjna, osnuta na Arystotelesowskiej koncepcji rodzajów literackich "tabela" gatunków okazuje się zbyt mało pojemna. Można co prawda powiedzieć, że tak było zawsze, od początku istnienia nowożytnego dramatu i teatru, gdyż zabiegi teoretyków i prawodawców gustu,
porządkujące materię literacką dramatu, najczęściej nie były w stanie ogarnąć i wchłonąć jego wszystkich możliwych wcieleń teatralnych. Historia dramatu i teatru zna więc od bardzo dawna liczne formy, których status wyznaczało istnienie "między": gatunkami, stylami, a także związanymi z nimi koncepcjami człowieka i świata. Zresztą wiadomo dziś doskonale, że właśnie te formy, nieprzynależne do klasycznej "tabeli", takie jak, przykładowo, poważne i wzniosłe misteria, a obok nich niepoważne intermedia, w czasach późniejszych impromptu, wodewile, jednoaktówki (lista jest oczywiście nieporównanie dłuższa) były nie tylko magnesem przyciągającym teatralną publiczność różnych epok, ale i kryły w sobie zapowiedź artystycznych rozwiązań, które w pełni często miała zrealizować dopiero przyszłość. Zawierały też i coś ponadto, bowiem formy gatunkowo niejednoznaczne otwierały się nader chętnie nie tylko na aktualne tendencje estetyczne, ale też dość często bywały wehikułem treści w danym momencie jeszcze nieoczywistych, stających się, dopiero zaczynających się objawiać przed ludzką świadomością. Ten opis najlepiej przylega - jak można sądzić - do obrazu odsłanianego przez pewne dokonania dramatu i teatru drugiej połowy XVIII wieku, gdy gwałtowny przybór nowych idei i propozycji światopoglądowych znalazł i w tekstach dramatycznych, i na scenach nie tylko znakomity środek przekazu wyrazistych koncepcji i programów, ale także medium dla treści zaledwie przeczuwanych, nieostrych i ulotnych.(Ze wstępu) https://sklep.instytutliteratury.eu/pl/p/Omamienie-cudownosc-afekt.-Dramat-w-kregu-dziewietnastowiecznych-wyobrazen-i-pojec-Elzbieta-Nowicka/413
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Elżbieta Nowicka ; [recenzent: prof. dr hab. Maria Prussak]. | ||||||||||||||||||||
Seria: | Studia Dziewiętnastowieczne. Rok romantyzmu 2022 : t. 9 | ||||||||||||||||||||
Hasła: | 1801-1900 Dramat (rodzaj) Libretto Muzyka sceniczna Teatr europejski Teatr polski Europa Polska Monografia | ||||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Instytut Literatury : Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, copyright 2021. | ||||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie II. | ||||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 247, [1] strona, 9 stron tablic ; 25 cm. Uwagi: | Dar Instytutu Literatury. Bibliografia na stronach 215-228. Indeks. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Literaturoznawstwo | Zakres czasowy: | 1801-1900 r. | Powstanie dzieła: | 2003 r. | Twórcy: | Prussak, Maria. Recenzja | Powiązane zestawienia: | Dramat – historia | Teatr europejski Teatr polski – historia Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 61.735
Numer inw.: 61735
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Studia Dziewiętnastowieczne. Rok romantyzmu 2022 należy czytać w określonej kolejności:
Tom 1 O literaturze i życiu literackim wolnego Miasta Krakowa 1816-1846Zenon Jagoda urodził się w 1931 r. w Koluszkach. Od najmłodszych lat łączyły go jednak z Krakowem różnorakie i ścisłe związki. Tutaj ukończył szkołę podstawową, średnią (nieistniejące już dziś II Liceum im. św. Jacka), tu na Uniwersytecie Jagiellońskim odbył studia polonistyczne pod kierunkiem prof. Juliusza Kleinera. Po [...] |
Tom 3 Z dziejów literatury i kulturyTom prezentuje studia i rozprawy Juliana Maślanki (1930-2020) z zakresu literatury, folkloru i tradycji kulturalnych. Czytelnik może zapoznać się z tekstami obejmującymi szeroki wachlarz problemów, m.in. Mickiewiczowskie spojrzenie na historię (Historyczne poglądy Mickiewicza), zasługi patriotyczne badaczy, placówek akademickich, [...] |
Tom 8 Dramat i romantyczne "Ja" : studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmuDzieje nowożytności są ściśle powiązane z historią podmiotowości. Można nawet powiedzieć, upraszczając nieco, że nowożytność to w filozofii epoka podmiotu. Skutki nowożytnego przełomu: erozja wyobrażeń kosmicznego ładu, nadwątlenie wizji ładu opatrznościowego, rozpad świata ontycznego logosu, powodują, że w refleksji [...] |
Tom 9 Omamienie - cudowność - afekt : dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęćPrzyglądając się dziewiętnastowiecznej literaturze dramatycznej, napotykamy nie-zwykłą wręcz rozmaitość form, wobec których tradycyjna, osnuta na Arystotelesowskiej koncepcji rodzajów literackich "tabela" gatunków okazuje się zbyt mało pojemna. Można co prawda powiedzieć, że tak było zawsze, od początku istnienia nowożytnego [...] |
Tom 11 Nawiązane ogniwo : studia o poezji Cypriana Norwida i jej kontekstachStudia i szkice zebrane w tej książce powstawały w pierwszej dekadzie XXI wieku. W centrum zawartej w nich historycznoliterackiej refleksji znajduje się twórczość Cypriana Norwida. Jej lektura stała się punktem wyjścia dla interpretacji kilku różnych wątków dziewiętnastowiecznego dziedzictwa (stąd "konteksty" w podtytule) i zarazem [...] |