Gabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX-XX wieku
Autor: Płaszczewska, Olga.
Gabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX i XX wieku - opis wydawcyCzyje pracownie w Krakowie odwiedzała Maria Konopnicka? Czemu Stefania Chłędowska z niesmakiem oglądała rekwizyty zgromadzone w atelier Hansa Makarta? Dlaczego Józef Ignacy Kraszewski najchętniej zwiedzał w Paryżu warsztaty polskich artystów? Co mają wspólnego ze sobą Emily Dickinson i św. Teresa z vili? Dlaczego powszechne jest przekonanie,
że pracownia jest odzwierciedleniem duszy artysty? Czyją twórczość zainspirował opis domu w Auteil Edmonda de Goncourt i dlaczego włoski anglista i miłośnik sztuki Mario Praz uważał się za żyjący eksponat muzealny? Czy wyposażenie dziecięcego pokoju na Manhattanie podlega działaniu horror vacui? Kiedy i z jakiego powodu warsztat artysty staje się przedmiotem refleksji filozoficznej, a kiedy bywa tylko tłem powieściowej akcji? Odpowiedź na te i wiele poważniejszych pytań znajdzie Czytelnik na kartach niniejszej adresowanej zarówno do specjalistów (literaturoznawców, historyków sztuki, badaczy obyczajów), jak i miłośników dobrej lektury i kolekcjonerów książki, której głównym tematem są wyobrażenia gabinetów, pracowni i mieszkań pisarzy i artystów w literaturze polskiej i zagranicznej ostatnich dwustu lat."[Książka Olgi Płaszczewskiej] jest fascynującą rozprawa, a zarazem pasjonującą lektura, z pogranicza historii sztuki i literatury, wędrówka wzdłuż nieokreślonych, zamglonych granic jakiegoś no-man`s land, które nieliczni podejmują się opisać, słowem praca poświęcona wizerunkom artysty, pisarza, poety wizerunkom oglądanym we wnętrzu ich domów, pracowni, gabinetów praca z zakresu dziejów literatury, teorii sztuki, krytyki artystycznej, historii sztuki, schlosserowskiej Kunstliteratur, wzbogaconej o wizerunki ludzi pióra. [Jej cel] można opisać następująco: uchwycić funkcje i znaczenia, naszkicować topologie przestrzeni realnej i fikcyjnej domu-warsztatu twórcy, wnętrza, będącego czasem zamierzonym, czasem nie, czasem osobliwie wykalkulowanym, czasem nie, obrazem osobowości artysty, symbolicznym zapisem jego duchowej fizjonomiki, ale także prezentacja określonego modelu tworzenia, zarysem filozofii sztuki". - Z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Kasperowicza
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Olga Płaszczewska ; [recenzenci prof. dr hab. Ryszard Kasperowicz, dr hab. Dariusz Pniewski, prof. UMK]. | ||||||||||||||||||||
Seria: | Komparatystyka Polska : tradycja i współczesność | ||||||||||||||||||||
Hasła: | 1801-1900 1901-2000 Artyści Literatura Pisarze Siedziby i pracownie artystów Tematy i motywy Opracowanie | ||||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Avalon, copyright 2021. | ||||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 325, [1] strona : fotografie ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 291-309. Indeks. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Literaturoznawstwo Zakres czasowy: | 1801-2000 r. | Powstanie dzieła: | 2021 r. | Twórcy: | Kasperowicz, Ryszard. (1968- ). Recenzja | Pniewski, Dariusz. Recenzja Powiązane zestawienia: | Literatura – tematyka | Siedziby i pracownie artystów Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 60.854
Numer inw.: 60854
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Komparatystyka Polska : tradycja i współczesność należy czytać w określonej kolejności:
Oblicza Narcyza : obecność autora w dziele[...] Podjęty temat "obecność autora w dziele" stał się okazją do pasjonujących rozważań na temat artystycznych realizacji mitu Narcyza w dziełach literatury, malarstwa, muzyki od starożytności po czasy współczesne, na temat związanych z mitem motywów zwierciadła, echa, odbicia w literaturze i sztuce, a także autotematyzmu, [...] |
Mistyka SłowackiegoDzieło Jana Gwalberta Pawlikowskiego "Mistyka Słowackiego" otwiera serię wznowień książek i rozpraw dawnych komparatystów polskich, której zadaniem jest przypomnieć dorobek naszej rodzimej komparatystyki. Dzisiejszą komparatystykę zdumiewać może zakres wiedzy Pawlikowskiego, szerokość jego horyzontów, śmiałość i nowatorstwo [...] |
Romantyzm i zatrzymany czas"Romantyzm i zatrzymany czas" Magdaleny Siwiec jest zbiorem studiów, które łączy nadrzędna idea interpretacyjna zamknięta w tytułowej metaforze zatrzymanego czasu. Ukazują one właściwe literaturze romantycznej powracanie do dawnych tradycji, wierzeń, doktryn religijnych, ożywianie mitów, toposów, symboli, a także [...] |
Literatura a malarstwo - malarstwo a literaturaTom Literatura a malarstwo, malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku zawiera wybór polskich wypowiedzi naukowych, szczególnie ważnych i znaczących dla dwudziestowiecznych badań nad związkami malarstwa i literatury. O doborze tekstów, opatrzonych komentarzami i poprzedzonych obszernym wstępem, zadecydowało pragnienie [...] |
Wagnerowska mozaika : Wagner i wagneryzm w kulturzeWagnerowska mozaika. Wagner i wagneryzm w kulturze - opis wydawcyKsiążka poświęcona została postaci, twórczości i teoriom Richarda Wagnera oraz ich związkom z kulturą XIX-XXI w., a zwłaszcza artystycznemu rezonansowi, jaki wywołały one w dziełach literackich, w teatrze, malarstwie, filmie, operze, filozofii, niekiedy nawet prowokując [...] |
Gabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX-XX wiekuGabinety, pracownie, mieszkania pisarzy i artystów w literaturze XIX i XX wieku - opis wydawcyCzyje pracownie w Krakowie odwiedzała Maria Konopnicka? Czemu Stefania Chłędowska z niesmakiem oglądała rekwizyty zgromadzone w atelier Hansa Makarta? Dlaczego Józef Ignacy Kraszewski najchętniej zwiedzał w Paryżu warsztaty polskich artystów? Co [...] |