Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy

#




- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej / Monika J. Nawracka ; [recenzent prof. dr hab. Władysław T. Miodunka].
Okładka pozycji Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej

Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej

Autor: Nawracka, Monika J.




Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej - opis wydawcyKultura i kultury przykuwają uwagę wielu osób, nie tylko profesjonalnie zajmujących się naukową refleksją nad nimi, lecz także tych, które na co dzień spotykają się z różnorodnością. Kiedy dochodzi do spotkań z Innym/Inną bądź Obcym/Obcą, gdy zaczynają się rozmowy czy obserwacje (szerzej:

interakcje) w kontakcie osobistym, ale i zapośredniczonym - np. poprzez film, książkę, media - odbywają się swoiste spotkania z odmiennością i różnorodnością. Powstają pytania, na które odpowiedzi można szukać, korzystając z dokonań wielu dyscyplin naukowych. Refleksja nad kulturą i kulturami - zarówno ogólna, jak i szczegółowa - sprawia, że to, co do tej pory mogło wydawać się jedyne słuszne, niejako przyrodzone, wyjątkowe i naturalne, w spotkaniu z Innym/Obcym bądź Inną/Obcą traci swą oczywistość, niepodważalność i jednoznaczność. Co warte podkreślenia, by spotkać Innego/Inną czy Obcego/Obcą, nie trzeba udawać się w daleką podróż (notabene, czy są jeszcze takie?), nie trzeba przeprowadzać długich badań terenowych z dala od domu, bowiem tą przestrzenią do eksploracji mogą stać się przestrzenie rozumiane metaforycznie, w których bywamy codziennie, które znamy i które tylko z pozoru są oczywiste. Taką przestrzenią refleksji nad kulturami może też stać się nauczanie i uczenie się języków obcych. Warto przy tym pamiętać, że kultura jako przedmiot dogłębnej analizy z wykorzystaniem narzędzi np. socjologicznych czy antropologicznych jest wciąż często terra incognita. [...]Nie bez znaczenia pozostaje kontekst powstania poniższej pracy. Europa - jako przestrzeń geograficzna, projekt instytucjonalny w obrębie zarówno wspólnoty, jak i państw narodowych - to miejsce kontaktów i spotkań osób z różnorodnymi biografami językowo-kulturowymi, pochodzącymi z wielu społeczności, z wielu krajów - nie tylko europejskich, lecz także posługujących się różnymi językami, np. tureckim, arabskim, perskim, hindi, wietnamskim. W efekcie migracji dochodzi do kontaktów pomiędzy osobami reprezentującymi różne światopoglądy, religie, wyznania oraz style życia - w tym np. sposoby uczenia się. Widoczne są nadto również procesy potocznie nazywane "globalnymi" czy "globalizacją". Celem poniższej książki, która powstała na bazie doktoratu, jest refleksja nad rolą kultury i kultur w nauczaniu oraz uczeniu się JO. Pragnę wziąć udział w refleksyjnej dyskusji nad procesem glottodydaktycznym i jego uwarunkowaniami, tzn. wpływem decyzji, opinii, wyborów, preferencji, stereotypów, a także niesformułowanych postaw i wierzeń, wartości oraz wiedzy ukrytej. Cel pracy jest realizowany poprzez krytyczny opis osiągnięć związanych z N/U w zakresie kultury sensu largo (interdyscyplinarne ujęcia kultury, międzykulturowość i transkulturowość) w odniesieniu do JO - w tym języka polskiego jako obcego. Główną perspektywą badawczą stała się refleksyjność. Całości dopełnia opracowanie sześciu wybranych wywiadów, które przeprowadziłam w ramach badań jakościowych; przy czym to właśnie one umożliwiły mi ukazanie przydatności badań jakościowych oraz podejścia interpretatywnego, a zarazem wyjaśniającego w praktyce osób nauczających.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Monika J. Nawracka ; [recenzent prof. dr hab. Władysław T. Miodunka].
Seria:Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne : nr 4
Hasła:Język polski jako obcy
Kultura
Metody nauczania
Transkulturowość
Monografia
Adres wydawniczy:Kraków ; Gliwice : Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2020.
Opis fizyczny:498, [5] stron ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 457-483. Streszczenie w języku angielskim i rosyjskim.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Językoznawstwo
Edukacja i pedagogika
Kultura i sztuka
Powstanie dzieła:2020 r.
Twórcy:Miodunka, Władysław. (1945- ). Recenzja

Powiązane zestawienia:Kultura
Język polski jako obcy
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 59.512
Numer inw.: 59512
Dostępność: tylko na miejscu

schowek



Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Nowe w Glottodydaktyce : studia lingwistyczne i pedagogiczne należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej Tom 4
Tom 4

Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej


Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej - opis wydawcyKultura i kultury przykuwają uwagę wielu osób, nie tylko profesjonalnie zajmujących się naukową refleksją nad nimi, lecz także tych, które na co dzień spotykają się z różnorodnością. Kiedy dochodzi do spotkań z Innym/Inną bądź [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy