Recepcja twórczości Samuela Becketta w Polsce
Autor: Brzeska, Ewa.
Recepcja twórczości Samuela Becketta w Polsce to publikacja o doniosłym znaczeniu. Jest pierwszym systematycznym opracowaniem tematu, jakie ukazało się od 1990 roku, i stanowi punkt zwrotny. Siedemdziesiąt lat obecności Becketta w polskiej kulturze nakreśla dostatecznie szeroką perspektywę, aby stwierdzić, że współcześni przestają patrzeć na niego z pozycji karła. Piedestał, na którym zwykło się go
umieszczać, burzą nawet ci, co go wznieśli. Czyżby w tej partii szachów po raz pierwszy powiedziano pisarzowi: mat?Bezcennym walorem książki są rozbudowane aneksy, w których zgromadzono informacje o wszystkich polskich inscenizacjach i utworach muzycznych inspirowanych tekstami Becketta. Skompilowano w nich także wykaz festiwali i seminariów beckettowskich. W części bibliograficznej czytelnik odnajdzie ponadto nigdy wcześniej niepublikowany, kompletny spis dzieł autora oraz listę ich przekładów na język polski. https://wydawnictwo.umk.pl/pl/products/5227/recepcja-tworczosci-samuela-becketta-w-polsce
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Ewa Brzeska ; Fundacja na rzecz Nauki Polskiej. | ||||||||||||||||
Seria: | Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej | ||||||||||||||||
Hasła: | Beckett, Samuel (1906-1989) Dramat (gatunek literacki) Inscenizacja Literatura francuska Literatura irlandzka Teatr absurdu Teatr polski Wpływ i recepcja Polska Monografia | ||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020. | ||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie pierwsze. | ||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 444, [19] stron : fotografie ; 22 cm. Uwagi: | Na okładce odmienny tytuł serii: Monografie FNP. Bibliografia na stronach 351-426. Indeks. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Literaturoznawstwo Zakres czasowy: | 1952-2019 r. | Powstanie dzieła: | 2020 r. | Powiązane zestawienia: | Literatura irlandzka | Inscenizacja Literatura francuska Dramat - teoria Teatr polski – historia Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.791
Numer inw.: 58791
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Monografie FNP należy czytać w określonej kolejności:
Henry James i sztuka autoHenry James (1843-1916) to jeden z najwybitniejszych twórców literatury anglojęzycznej, niezapomniany badacz społecznych modeli i relacji płci, meandrów świadomości i psychiki. Jego kosmopolityzm to obietnica, a zarazem wyzwanie porównywalne z dzisiejszą koncepcją transnarodowości. Jego duchowość i etyka, pozbawione religijnego [...] |
Totalitaryzm, narracja, tożsamość : filozofia historii Hannah ArendtKluczem do zrozumienia fragmentarycznej myśli Hannah Arendt jest filozofia historii zarówno w znaczeniu spekulatywnym, jak i krytycznym. Odpowiedź Arendt na totalitaryzm - na zwycięstwo fizjologii nad polityką - jest jednocześnie przemyślana i radykalna. Totalitaryzm nie okazuje się wyłącznie systemem sprawowania władzy, lecz stanowi [...] |
Poemat prozą w PolscePoemat prozą wiódł dotąd w Polsce żywot utajony. Pozostawał formą rozpoznawaną i podejmowaną przez nielicznych wtajemniczonych, zazwyczaj znawców poezji francuskiej, która ten sposób pisania wynalazła w XIX wieku. Dla pozostałych był czymś w pewnym sensie niewidocznym, nie dość wyczuwalnym i nierzadko mylonym z innymi formami [...] |
Para, mieszkanie, małżeństwo : dynamika związków intymnych na tle przemian historycznych i współczesnych dyskusji o procesach indywidualizacjiJaką rolę w związkach intymnych pełnią dziś moment rozpoczęcia relacji, zamieszkania razem oraz ślubu, a jaką pełniły dawniej? W jakim stopniu koncepcja miłości romantycznej opisuje doświadczenia współczesnych par? Czy trafne są tezy mówiące o indywidualizacji, kryzysie rodziny lub rosnącej popularności życia w pojedynkę?Cel [...] |
Przepisywanie historii : powstanie styczniowe w powieści polskiej w perspektywie pamięci kulturowejPrzepisywanie historii. Powstanie styczniowe w powieści polskiej w perspektywie pamięci kulturowej to próba przedstawienia nurtu prozatorskiego poświęconego wydarzeniom 1863 roku obejmująca utwory powstałe na przestrzeni dziesięcioleci, aż do lat osiemdziesiątych XX wieku. Autorka stara się także odpowiedzieć na pytanie o specyfikę [...] |
Tekstualizacja doświadczenia : studia o piśmiennictwie greckimTekstualizacja doświadczenia - opis wydawcyTekstualizacja doświadczenia to próba syntetycznego opisu procesów, które doprowadziły do powstania "tekstowego obrazu świata" charakterystycznego dla kultury europejskiej. Analizując teksty Arystotelesa, Archimedesa, Ksenofonta i innych pisarzy starożytnych, autor tej książki chce wykazać, że [...] |
Historiografia i mitologia kobiecości : powieściopisarstwo Teodora ParnickiegoHistoriografia i mitologia kobiecości - opis wydawcyPrezentowana książka stanowi próbę odczytania alternatywnych historii kobiet w pięciu najwybitniejszych powieściach Teodora Parnickiego. Zawarte w niej interpretacje zostały przeprowadzone z wykorzystaniem narzędzi wypracowanych na gruncie literaturoznawstwa, teorii historiografii, [...] |
"Nikt za nas tego nie zrobi" : praktyki językowe i kulturowe młodych aktywistów mniejszości językowych EuropyNikt za nas tego nie zrobi - opis wydawcyKsiążka przedstawia portret młodych ludzi angażujących się na rzecz mniejszości językowych Europy: Kaszubów (w Polsce), Górnołużyczan (w Niemczech), Bretończyków (we Francji) i Walijczyków. Odgrywają oni rolę przewodników po swoich kulturach, wskazują na problemy, trudności i wyzwania, z [...] |
Recepcja twórczości Samuela Becketta w PolsceRecepcja twórczości Samuela Becketta w Polsce to publikacja o doniosłym znaczeniu. Jest pierwszym systematycznym opracowaniem tematu, jakie ukazało się od 1990 roku, i stanowi punkt zwrotny. Siedemdziesiąt lat obecności Becketta w polskiej kulturze nakreśla dostatecznie szeroką perspektywę, aby stwierdzić, że współcześni przestają [...] |
Przeczucie końca : modernizm, późność i polskie kino"Żaden człowiek nie jest samotną wyspą; każdy stanowi ułomek kontynentu, część lądu" - głosi słynna fraza Johna Donne’a, która posłużyła Ernestowi Hemingwayowi za motto powieści Komu bije dzwon. Parafrazując, można powiedzieć, że tym bardziej żadna kinematografia narodowa nie jest samotną wyspą; każda stanowi ułomek [...] |
Aporia wolności : krytyka teorii społecznejWolność należy do najbardziej intrygujących pojęć - często uznawana za istotę człowieczeństwa lub podstawę porządku społecznego jest jednocześnie wypierana ze słownika socjologicznego jako anachronizm, na który nie ma miejsca w naukach społecznych. Odniesienia do wolności są pełne wieloznaczności i ambiwalencji skrywających [...] |