Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20190325142032001402 / Katalog / Szczegóły pozycji

Kochani krwiopijce - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Kochani krwiopijce : własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce / Teresa Święćkowska.
Okładka pozycji Kochani krwiopijce : własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce

Kochani krwiopijce : własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce

"Własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce "

Autor: Święćkowska, Teresa.

Notka biograficzna



"Kochani krwiopijce. Własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce" - opis wydawcy. Książka jest pierwszą pracą całościowo przedstawiającą problematykę własności literackiej i praw autorów na ziemiach polskich w XIX w. Autorka traktuje temat wielowymiarowo, wychodząc daleko poza kwestie czysto prawne. Na podstawie szerokiego materiału źródłowego rekonstruuje poglądy i stanowiska

wydawców, autorów, prawników i analizuje je w kontekście praktyk literackich i wydawniczych oraz procesów komercjalizacji literatury. Uwzględnia m.in. powszechne w tym okresie zjawisko publikacji w odcinkach prasowych. Stanowiska polskich autorów i wydawców okazują się szczególnie interesujące w odniesieniu do umiędzynarodowienia prawa autorskiego. Teoretycznie przyjęcie konwencji berneńskiej powinno być korzystne dla wydawców działających na podzielonym polskim rynku, na którym obowiązywały trzy różne ustawy. Wydawcy polscy zachowywali jednak dystans albo byli wprost przeciwni konwencji międzynarodowej, zwłaszcza zaś postulowanej przez nią ochronie tłumaczeń. Więcej korzyści wiązali z wolnością tłumaczeń utworów zagranicznych niż z ochroną przed przedrukami, o którą sami potrafili dość dobrze zadbać, tworząc wewnętrzne prawa zwyczajowe, funkcjonujące ponad kordonami. Książka ukazuje sprzeczności koncepcji uniwersalnego prawa autorskiego oraz konflikty interesów w polu wydawniczym i literackim. Dekonstruuje też ideał autora romantycznego. Pokazuje, że produkcja literacka ufundowana jest na pragnieniu rozciągającym się pomiędzy dwoma dążeniami, do oryginalności twórczej i ekonomicznego sukcesu. Wymiary te nigdy się nie schodzą, ale sprzeczne w sobie marzenie o jednoczesnym ich osiągnięciu nakręca wydawniczy biznes, zabezpieczany prawem autorskim.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Teresa Święćkowska.
Hasła:1701-1800
1801-1900
Literatura polska
Literatura
Pisarze polscy
Pisarze
Prawo autorskie
Wydawnictwa (instytucje)
Europa
Polska
Monografia
Literaturoznawstwo
Prawo i wymiar sprawiedliwości
Adres wydawniczy:Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", copyright 2018.
Opis fizyczny:388 stron ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 363-378. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Literaturoznawstwo
Prawo i wymiar sprawiedliwości
Zakres czasowy:1701-1900 r.
Powstanie dzieła:2018 r.
Powiązane zestawienia:Prawo autorskie
Pisarze polscy
Literatura polska - historia
Literatura - historia
Wydawnictwa (instytucje)
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * Wstęp
  2. Autor i prawo autorskie
  3. Autor romantyczny
  4. Śmierć i reinkarnacja autora
  5. O strukturze i metodzie książki
  6. Część I Od przywilejów do ustaw. Europejskie spory o własność literacką i prawo autorskie w XVIII i XIX w.
  7. Jak funkcjonowały i komu służyły przywileje wydawnicze?
  8. Na początku była domena publiczna...
  9. Pierwsze monopole wydawnicze
  10. Regulacje stowarzyszeń rzemieślniczych
  11. Skąd się wzięło copyright? Model angielskiego monopolu wydawniczego w okresie przywilejów
  12. Lokalność regulacji w Cesarstwie Niemieckim
  13. Wenecka reforma systemu przywilejów
  14. Przywileje i cenzura
  15. Przedruki w okresie przywilejów
  16. Pozycja autora w czasach przywilejów drukarskich
  17. Upadek systemu przywilejów
  18. Przywileje wydawnicze w Polsce
  19. Własność wydawcy czy prawo autora?
  20. Brytyjskie spory o copyright
  21. Upadek angielskiego systemu cenzury i regulacji opartych na przywilejach
  22. Statut Anny. Prawo autorów czy wydawców?
  23. Obrońcy status quo i aktorzy zmiany
  24. Zwycięstwo prawa stanowionego. Donaldson versus Becket (1774)
  25. Spory o własność literacką i prawo autorskie w angielskiej debacie publicznej w XVIII w.
  26. Locke’a koncepcja pracy jako źródła własności
  27. Własność literacka w XVIII-wiecznych pamfletach brytyjskich
  28. W pułapce dyskursu własności
  29. Droit d’auteur i Verlagsrecht. Francuska i niemiecka droga do prawa autorskiego
  30. „Własność literacka” we francuskim systemie przywilejów wydawniczych
  31. Denis Diderot i kwestia własności literackiej
  32. Stanowisko Condorceta w sprawie własności literackiej
  33. Francuscy wydawcy prowincjonalni wobec własności literackiej
  34. Upadek francuskiego systemu przywilejów drukarskich
  35. Spory o pierwszą ustawę prawa autorskiego w rewolucyjnej Francji
  36. Kryzys niemieckiego handlu barterowego i era przedruków
  37. Za i przeciw przedrukom w świetle XVIII-wiecznej publicystyki niemieckiej
  38. Pruskie prawo wydawnicze
  39. Rozwój ustawodawstwa krajowego i negocjowanie prawa
  40. międzynarodowego w XIX w.
  41. Uniwersalne prawo autorskie w sporach francuskich
  42. wydawców w XIX w.
  43. Podobieństwa i różnice w ustawach krajowych w okresie negocjowania prawa międzynarodowego
  44. Lokalność prawa i nieautoryzowane przedruki w XIX w.
  45. W kierunku prawa międzynarodowego. Proces negocjowania
  46. konwencji berneńskiej
  47. Część II Własność literacka i prawo autorskie na ziemiach polskich
  48. W granicach i ponad kordonami. Prawo autorskie na ziemiach polskich
  49. Rosyjska ustawa o cenzurze i jej obowiązywanie w Królestwie Polskim
  50. Pruskie i niemieckie prawo autorskie
  51. Własność literacka i prawo autorskie w Austrii
  52. Przestrzeganie prawa autorskiego na ziemiach polskich w XIX w.
  53. „Gazeta Polska” przeciw „Kłosom”. Własność literacka i prawo autorskie w sądach warszawskich
  54. Dozwolony i zabroniony użytek. Gubrynowicz przeciw Bartoszewskiemu
  55. W sądzie honorowym konflikt autorów z wydawcami
  56. Samoregulacja wydawnicza na ziemiach polskich
  57. Własność literacka, prawo autorskie i plagiat. Polskie dyskusje XIX-wieczne
  58. Kwestia własności literackiej i prawa autorskiego po polsku
  59. Polskie opinie na temat okresu ochrony prawa autorskiego
  60. Utwory zależne niezależne, czyli kwestia tłumaczeń
  61. z języków obcych
  62. Konwencja berneńska w polskich dyskusjach
  63. Plagiat po polsku
  64. Konteksty produkcji symbolicznej. Polskie pole literackie w XIX w.
  65. Pole produkcji literackiej w ujęciu Pierre’a Bourdieu
  66. Historyczne konteksty polskiego pola literackiego. Sytuacja książki i pisarzy w okresie przedkomercyjnym
  67. Kształtowanie się polskiego pola literackiego
  68. w drugiej połowie XIX w.
  69. Kto ma prawo oceniać autora. Recenzja przed sądem
  70. Rynek, medium, autonomia. O trajektoriach relacji autorsko-wydawniczych
  71. Wpływ publikacji w prasie na pozycję zawodową pisarzy
  72. Wynagrodzenia i umowy
  73. Rynek i autonomia
  74. Ekonomia sławy
  75. Józef Ignacy Kraszewski. Autor i rynek
  76. Pisarz romantyczny w nieromantycznych czasach
  77. Autor i wydawcy
  78. Kraszewski jako marka i autorytet literacki
  79. Poglądy Kraszewskiego na własność literacką
  80. Eliza Orzeszkowa. Autorka i prawa autorskie
  81. Rynkowa i literacka wartość dzieła. O perypetiach wydawniczych Orzeszkowej
  82. Prawa autorskie i polityka
  83. Autorka i redaktorzy
  84. Względna autonomia
  85. Na zakończenie
  86. Źródła
  87. Źródła pierwotne
  88. Opracowania
  89. Indeks nazwisk *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22

Sygnatura: Czytelnia: 821(091)
Numer inw.: 81205
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 57.423
Numer inw.: 57423
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Notka biograficzna:


Zdjęcie Święćkowska, Teresa

Święćkowska, Teresa

Teresa Święćkowska - dr hab. wykładowca wykładowca w Katedrze Informatologii na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. W 2005 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk na podstawie rozprawy „Public relations. Demokratyzacja czy dominacja komunikowania społeczno-politycznego”. W 2019 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk społecznych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach. W latach 1994–1998 pracowała jako specjalista ds. przetwarzania informacji w firmie [>>]






Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Public relations a demokracja  1




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy