Od solidarycy do TypoPolo : typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989
Autor: Szydłowska, Agata.
Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989 - opis wydawcyZa pomocą przykładów z typografii można opowiedzieć historię europejskich nacjonalizmów, historię nowoczesności, aspiracji modernizacyjnych, dzieje walk o dominację jednych grup nad drugimi oraz utopijnych projektów modernistycznych, po których nastała era globalizacji i hegemonii międzynarodowych korporacji, oraz prawdopodobnie
tysiące innych mikro- i makrohistorii.Litery są polityczne, uwikłane w złożone procesy konstruowania i negocjowania tożsamości, nacjonalizm, ruchy emancypacyjne, a także dyskusje o podłożu klasowym. Na trzech przykładach: pism narodowych i lokalnych, inspirowanej znakiem "Solidarności" solidarycy oraz krojów wernakularnych, wywodzących się z przestrzeni miejskich, Agata Szydłowska pokazuje, jak w potransformacyjnej Polsce konflikty społeczne znajdują wyraz w liternictwie - jego formach, kontekście użycia oraz stojących za nim ideologiach.Łącząc antropologiczny namysł nad codziennością z wiedzą z zakresu historii dizajnu i typografii, autorka spogląda na współczesne polskie konflikty i dylematy tożsamościowe przez pryzmat skromnych i niezauważanych bohaterów życia codziennego - drukowanych liter.Agata Szydłowska (1983) - absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów doktoranckich w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN, obecnie adiunkt w Katedrze Historii i Teorii Designu ASP w Warszawie. Jest autorką zbioru rozmów z polskimi projektantami graficznymi pt. Miliard rzeczy dookoła (2013) oraz współautorką książki Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce (2015; wspólnie z Marianem Misiakiem). Laureatka stypendium Młoda Polska, przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013). Jako kuratorka i współkuratorka przygotowywała wystawy projektowania graficznego w Polsce i za granicą.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Agata Szydłowska. | ||||||||||||||||||
Seria: | Na Jeden Temat | ||||||||||||||||||
Hasła: | 1901-2000 1989-2000 2001- Liternictwo Logotypy Świadomość narodowa Tożsamość społeczna Polska Opracowanie Historia Kultura i sztuka Socjologia i społeczeństwo | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2018. | ||||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie 1. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 220, [4] strony : ilustracje, fotografie ; 23 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 211-212. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Socjologia i społeczeństwo Zakres czasowy: | 1989-2018 r. | Powstanie dzieła: | 2018 r. | Powiązane zestawienia: | Świadomość narodowa | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Na Jeden Temat należy czytać w określonej kolejności:
Od solidarycy do TypoPolo : typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po roku 1989 - opis wydawcyZa pomocą przykładów z typografii można opowiedzieć historię europejskich nacjonalizmów, historię nowoczesności, aspiracji modernizacyjnych, dzieje walk o dominację jednych grup nad drugimi oraz utopijnych projektów modernistycznych, po [...] |
Rockefellerowie i Marks nad Warszawą : polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczejRockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej - opis wydawcyZnany film Feliksa Falka "Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce" z 1990 roku zaczyna się od ujęcia lecącego na Warszawą pomnika Karola Marksa. To bardzo znamienny obraz, niemal proroczy. Jego symbolika w momencie premiery [...] |
Miasto zgruzowstałe : codzienność Warszawy w latach 1954–1955"Miasto zgruzowstałe. Codzienność Warszawy w latach 1954- 1955" - opis wydawcy. Jak wygląda miasto wyłaniające się z ruin? Jak żyją jego mieszkańcy? Co słyszą w domach, zakładach pracy, na ulicach? Co jedzą, jak się ubierają, jak spędzają czas wolny? Dziesięć lat po wyzwoleniu i tuż przed odwilżą Warszawa była miastem w [...] |
Sygnatury Sebalda : zwierzęta - widma - ruinySygnatury Sebalda. Zwierzęta - Widma - Ruiny - opis wydawcyW.G. Sebald zaciera kontury kreowanej rzeczywistości. Snuje opowieść o świecie "po człowieku", noszącym piętno rozpadu i zaludnionym przez widma o nieokreślonej tożsamości; opowieść składającą się na wizję historii jako ciągłego pasma katastrof. Droga do "Sebaldlandu" [...] |