Ustrój szkolnictwa wyższego w Polsce
Autor: Brzezicki, Tomasz.
W latach 90. XX wieku szkolnictwo wyższe stanęło przed nowymi wyzwaniami związanymi z transformacją ustroju państwa. W tym okresie można zaobserwować, nowe zjawisko związane z utworzeniem rynku usług edukacyjnych. Monopol państwa został przełamany wraz z pojawieniem się szkół niepublicznych. Celem rozprawy jest przedstawienie ustroju szkoły wyższej w świetle obowiązującej regulacji prawnej. Autorka położyła nacisk na określenie pozycji ustrojowej uczelni jako instytucji prawa administracyjnego.
Odpowiedzialność: | Tomasz Brzezicki. | ||||||||||||||
Seria: | Doktoraty Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu | ||||||||||||||
Hasła: | Szkolnictwo wyższe - prawo - Polska Edukacja i pedagogika Nauka i badania | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Toruń : Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", 2010 | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 273 s. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 263-267, wykaz aktów prawnych s. 267-273. | Forma gatunek: | Książki. Publikacja naukowa. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Nauka i badania Powstanie dzieła: | 2010 r. | Powiązane zestawienia: | Szkolnictwo wyższe | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
- Rozdział I. Rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce
- 1. Szkolnictwo wyższe w I Rzeczypospolitej
- 2. Szkolnictwo wyższe w II Rzeczypospolitej
- 3. Szkolnictwo wyższe po II wojnie światowej
- Rozdział II. Źródła prawa powszechnie obowiązującego i związanego z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego w Polsce
- 1. Konstytucja
- 1.1. Autonomia uczelni
- 1.2. Prawo tworzenia uczelni
- 1.3. Prawo do nauki
- 1.4. Bezpłatność szkolnictwa wyższego
- 2. Umowy międzynarodowe
- 3. Ustawy
- 4. Rozporządzenia
- 5. Akty prawa miejscowego
- Rozdział III. Status prawny uczelni
- 1. Zagadnienia wstępne
- 2. Realizacja zadań publicznych przez uczelnie
- 3. Wyodrębnienie organizacyjne uczelni
- 3.1. Tryb utworzenia, przekształcenia i likwidacji publicznej uczelni akademickiej
- 3.2. Tryb utworzenia, przekształcenia i likwidacji publicznej uczelni zawodowej
- 3.3. Tryb utworzenia, przekształcenia i likwidacji uczelni niepublicznej
- 3.4. Związki uczelni
- 4. Charakter i zakres władztwa realizowanego przez uczelnię
- 5. Członkowie korporacji
- 5.1. Studenci i doktoranci oraz uczestnicy studiów podyplomowych i kursów dokształcających
- 5.1.1. Nawiązanie stosunku korporacyjnego przez studenta
- 5.1.2. Nawiązanie stosunku korporacyjnego przez doktoranta
- 5.1.3. Nawiązanie stosunku z uczelnią przez słuchacza studiów podyplomowych i uczestnika kursów dokształcających
- 5.2. Ustanie stosunku korporacyjnego studenta, doktoranta
- 5.2.1. Osiągnięcie celu wstąpienia w poczet członków korporacji przez studenta i doktoranta
- 5.2.2. Rezygnacja z członkostwa
- 5.2.3. Pozbawienie studenta, doktoranta, przynależności korporacyjnej w wyniku nie wywiązywania się z obowiązków
- 5.2.4. Pozbawienie studenta, doktoranta przynależności korporacyjnej w wyniku orzeczenia komisji dyscyplinarnej
- 5.2.5. Likwidacja uczelni
- 5.2.6. Śmierć studenta, doktoranta
- 6. Pracownicy jako członkowie korporacji
- 6.1. Nawiązanie stosunku korporacyjnego przez pracownika uczelni
- 6.2. Ustanie stosunku korporacyjnego pracownika uczelni
- 6.2.1. Ustanie stosunku korporacyjnego w wyniku zakończenia
- stosunku pracy
- 6.2.2. Ustanie stosunku korporacyjnego pracownika w wyniku likwidacji uczelni
- 7. Odpowiedzialność dyscyplinarna członków korporacji
- Rozdział IV. Organy uczelni
- 1. Organy kolegialne uczelni
- 1.1. Senat
- 1.1.1. Kompetencje senatu
- 1.1.2. Skład senatu
- 1.1.3. Wewnętrzna organizacja oraz tryb zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał przez senat
- 1.2. Konwent
- 1.2.1. Kompetencje konwentu
- 1.2.2. Skład konwentu
- 1.2.3. Wewnętrzna organizacja oraz tryb zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał przez konwent
- 1.3. Rada podstawowej jednostki organizacyjnej
- 1.3.1. Kompetencje rady podstawowej jednostki organizacyjnej
- 1.3.2. Skład rady podstawowej jednostki organizacyjnej
- 1.3.3. Wewnętrzna organizacja oraz tryb zwoływania posiedzeń i podejmowania uchwał przez radę podstawowej jednostki organizacyjnej
- 1.4. Kolegium elektorów
- 1.4.1. Kompetencje kolegium elektorów
- 1.4.2. Skład kolegium elektorów
- 1.5. Komisje rekrutacyjne
- 1.6. Komisje stypendialne
- 1.7. Kolegialne organy uczelni orzekające w sprawach dyscyplinarnych
- 1.7.1. Organy orzekające w sprawach dyscyplinarnych nauczy cieli akademickich
- 1.7.2. Organy orzekające w sprawach dyscyplinarnych studentów oraz doktorantów
- 1.8. Komisje wyborcze
- 1.9. Rada biblioteczna
- 1.10. Komisje oceniające
- 1.11. Rady nadzorujące akademicki inkubator przedsiębiorczości i centrum transferu technologii
- 2. Organy monokratyczne uczelni
- 2.1. Rektor
- 2.1.1. Kompetencje rektora
- 2.1.2. Tryb powołania i odwoływania rektora
- 2.2. Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej
- 2.2.1. Kompetencje kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej
- 2.2.2. Tryb powołania i odwoływania kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej
- 2.3. Inne organy jednoosobowe uczelni
- 2.3.1. Kanclerz
- 2.3.2. Kwestor
- 2.3.3. Kierownik studiów doktoranckich
- 2.3.4. Rzecznik dyscyplinarny
- 2.3.5. Dyrektor biblioteki
- 2.3.6. Dyrektor akademickiego inkubatora przedsiębiorczości
- i centrum transferu technologii
- 2.3.7. Założyciel uczelni niepublicznej
- Rozdział V. Organy i instytucje związane z funkcjonowaniem szkolnictwa wyższego
- 1. Samorząd studencki i samorząd doktorantów
- 2. Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i krajowa reprezentacja
- doktorantów
- 3. Minister
- 4. Rada Główna Szkolnictwa Wyższego
- 5. Państwowa Komisja Akredytacyjna
- 6. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich.
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 50.168
Numer inw.: 50168
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Doktoraty Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu należy czytać w określonej kolejności:
Ustrój szkolnictwa wyższego w PolsceW latach 90. XX wieku szkolnictwo wyższe stanęło przed nowymi wyzwaniami związanymi z transformacją ustroju państwa. W tym okresie można zaobserwować, nowe zjawisko związane z utworzeniem rynku usług edukacyjnych. Monopol państwa został przełamany wraz z pojawieniem się szkół niepublicznych. Celem rozprawy jest przedstawienie [...] |