Etyka w świetle hermeneutyki
Autor: Przyłębski, Andrzej
Andrzej Przyłębski, znawca filozofii niemieckiej, profesor w Instytucie Filozofii UAM w Poznaniu, niniejszą książką przybliża hermeneutyczne ujęcie moralności. Filozofia hermeneutyczna jest nie tylko sposobem uprawiania filozofii, ale też zespołem przeświadczeń czy poglądów, ukonstytuowanych w toku rozwoju tego kierunku filozoficznego w XX wieku. Autor pokazuje tu, jak wygląda etyka uprawiana z perspektywy
hermeneutycznej. Hermeneutyka wysunęła na pierwszy plan filozofię praktyczną. Może się ona okazać cenną wskazówką w sytuacji oczywistego kryzysu etyki. Oznakami tego kryzysu są "powstające jak grzyby po deszczu rozmaite etyki zawodowe, usiłujące regulować coś, co ongiś regulowało zwykłe poczucie przyzwoitości, zakorzenione w świadomości etycznej każdego niemal człowieka: (s.6/7) Filozofia hermeneutyczna ma dwa główne zadania: Pierwsze to wyrabianie kompetencji w zakresie samokontroli i odpowiedzialnego działania poprzez swego rodzaju "szlifowanie" sumienia (doskonalenie świadomości moralnej). Drugie zadanie to refleksja nad ładem politycznym, prawnym, ekonomicznym, mediów masowych, które stanowią scenę ludzkich działań etycznych i albo je ułatwiają, albo - nagradzając działania niemoralne - utrudniają. Etyka hermeneutyczna to etyka obejmująca refleksją warunki jednostkowej samorealizacji w otoczeniu społecznym i przyrodni-czym. Stanowi połączenie etyki indywidualistycznej i etyki społecznej. Postępuje wedle wypracowanej przez Ricoeura zasady, że należy dążyć do "osiągnięcia «życia dobrego» wraz z drugim człowiekiem i dla drugiego w sprawiedliwych instytucjach"
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Andrzej Przyłębski. | ||||||||||||||||||
Seria: | Terminus. Akademia | ||||||||||||||||||
Hasła: | 1801-1900 1901-2000 Etyka - historia - 19-20 w. Hermeneutyka - historia Filozofia i etyka | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Oficyna Naukowa, 2010. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 212, [6] s. ; 21 cm. Uwagi: | Numeracja serii gł.: 54. Bibliogr. publ. A. Przyłębskiego s. 211-212. Indeksy. | Forma gatunek: | Książki. | Dziedzina: | Filozofia i etyka | Zakres czasowy: | 1801-2000. | Powstanie dzieła: | 2009 r. | Powiązane zestawienia: | Etyka - historia | Hermeneutyka Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Przyłębski, Andrzej
Andrzej Przyłębski – polski filozof, tłumacz, kulturoznawca, dyplomata. Studiował filozofię i nauki społeczne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, magisterium obronił w 1982. Doktoryzował się w Instytucie Filozofii UAM w 1987. W latach 1991–1992 pracował na Uniwersytecie Heidelberskim, a w 1994 jako stypendysta Konferencji Rektorów Niemieckich Akademii Nauk w Berlinie. W latach 1996–2001 pełnił funkcję radcy Ambasady RP w Niemczech jako attaché ds. kultury i nauki. Po powrocie na UAM został w 2002 profesorem tego Uniwersytetu, a w 2009 otrzymał tytuł profesorski. [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Terminus. Akademia należy czytać w określonej kolejności:
Granice wspólnoty : krytyka radykalizmu społecznegoGranice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego - opis wydawcy"Przez radykalizm rozumiemy zazwyczaj (...) wiarę w uzdrawiająca silę skrajności. Tezą radykalizmu jest bezwzględność, perspektywą- nieskończoność, patosem- entuzjazm, temperamentem - żar. Radykalizm jest wrodzonym światopoglądem ludzi niecierpliwych: (...) klas [...] |
Ucieczka z dowolnościUcieczka z dowolności - opis wydawcy"W retoryce chodzi o to, by publiczność przekonać do dowolnego poglądu. W filozofii zaś, jeśli w ogóle o coś chodzi, to o przekonanie publiczności o prawdziwości (głoszonego poglądu). Filozofia bez retoryki nie może się obejść, jest jednak czymś więcej niż retoryka, nawet jeśli jej argumenty [...] |
Zarys racjonalnego obrazu świata[...] Filozoficzna synteza Wehlera [...] jest rzetelnym i pożytecznym kompendium wiedzy nieodzownej nie tylko w podstawowym studium filozofii, ale też będzie zapewne żywo interesującą lekturą dla wszystkich, którzy pragną świadomie przeżywać i racjonalizować czasy, w których przyszło nam żyć. W książce tej - obok szeregu faktów [...] |
Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu"Niniejszy tom łączy eseje i przemówienia, które powstały z różnych okazji. Ale tematy, które przy tych okazjach podejmowałem, wychodzą poza zainteresowanie tylko okolicznościowe.W porównaniu z dziełami innych filozofów tej samej generacji dzieła Ernśta Cassirera i Karla Jaspersa nie znalazły dotychczas takiego echa w historii [...] |
Tom 47 Widzialność obrazu : historia i perspektywy estetyki formalnejKsiążka jest rekonstrukcją filozoficznego podłoża, na którym rodzą się nowe formy obrazów w XX wieku. Skupiając uwagęna zagadnieniu widzialności obrazu, autor wskazuje na wewnętrzną konieczność, z jaką następuje rozwój twórczości od malarstwa Dawnych Mistrzów do wideoklipu, od abstrakcyjnego kolażu do cyfrowej symulacji. Tę [...] |
Tom 49 Cele naturalne : dzieje i ponowne odkrycie myślenia teleologicznegoWszystko, co żyje - podobnie jak my, ludzie - do czegoś dąży. Uznanie tego stanu rzeczy należy do istoty człowieczeństwa i w liczącej przeszło dwa tysiące lat tradycji filozoficznego myślenia zadomowiło się jako stały temat refleksji. Poznanie dziejów teleologicznego myślenia, które w tej książce zostały po raz pierwszy tak [...] |
Tom 53 Uczucia w dobie kapitalizmuEva Illouz w sposób śmiały i twórczy, nadto klarowny, porusza podstawowe zagadnienia współczesnej kultury. Wychodzi w swoich rozważaniach od zaskakującej tezy, że kapitalizm ukształtował intensywną kulturę uczuć i emocji - w miejscu pracy, w rodzinie i we wszelkich rodzajach więzi społecznych. Co więcej, jeśli stosunki ekonomiczne [...] |
Tom 54 Etyka w świetle hermeneutykiAndrzej Przyłębski, znawca filozofii niemieckiej, profesor w Instytucie Filozofii UAM w Poznaniu, niniejszą książką przybliża hermeneutyczne ujęcie moralności. Filozofia hermeneutyczna jest nie tylko sposobem uprawiania filozofii, ale też zespołem przeświadczeń czy poglądów, ukonstytuowanych w toku rozwoju tego kierunku [...] |