Media audiowizualne : podręcznik akademicki
W praktyce dydaktycznej zauważa się brak podręcznika do przedmiotów związanych z mediami audiowizualnymi. Dotyczy to zarówno ujęcia historycznego tematów filmowych, telewizyjnych i audiowizualności multimedialnej, jak i syntetycznego spojrzenia na historię zmian analitycznego podejścia do problemów przez te media opisywanych i produkowanych. Stosunek odbiorców do wytworów medialnych zmieniał się znacznie na przestrzeni dziesiątków
lat, a wiedza o tym jest ważną częścią dzisiejszego rozumienia zjawisk. Podręcznik proponuje połączenie diachronicznych i synchronicznych punktów widzenia. W pierwszej części przedstawione są syntetyczne ujęcia historii trzech "mediów" - sposobów wyrażania treści audiowizualnych - filmu, telewizji i pozostałych form audiowizualności medialnej. W drugiej natomiast studentowi zaprezentowane zostaną - oświetlane jednocześnie przez wszystkie media - grupy zagadnień tematycznych o charakterze zarówno kulturowym, jak i społecznym oraz politycznym. Każda z tych grup zagadnień zakończona jest prezentacją podstawowej literatury w języku polskim oraz pytaniami kontrolnymi wraz z propozycjami tematów szczegółowych do dalszej dyskusji. Tom Media audiowizualne. Podręcznik akademicki w pierwszej części zawiera artykuły pokazujące historyczne przemiany mediów audiowizualnych oraz specyfikę współczesnego dziennikarstwa i prawnych aspektów funkcjonowania przekazu medialnego. Teksty w drugiej części ukazują, jak media budują "obrazy w naszych głowach", wpływając na postrzeganie codzienności. Jakie związki łączą media z terroryzmem, a jakie - z polityką? Kim jest ekspert medialny? Jak w mediach mówi się o religii, rasizmie i ładzie społecznym, a co pozostaje w sferze tabu? Autorzy reprezentują rozmaite dziedziny i specjalności: od kulturoznawstwa, przez socjologię, medioznawstwo i filmoznawstwo, aż do prawa. Artykuły dają Czytelnikowi miejsce na własne refleksje i prowokują do dyskusji, w czym pomogą dołączone pytania i tematy do przemyślenia. Podręcznik przeznaczony dla studentów dziennikarstwa, kulturoznawstwa, politologii, socjologii, a także licealistów rozważających podjęcie takich studiów. Można go też polecić osobom zawodowo związanym z mediami (dziennikarze, producenci, redaktorzy), oraz wszystkim aktywnym i twórczym odbiorcom przekazów medialnych, którzy zdają sobie sprawę, że zawsze sprzedają nam one nie tylko informacje, ale także określoną ideologię.Książka wydana w koedycji z wydawnictwem SWPS Academica.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Wiesław Godzic ; współpr. Aleksandra Drzał-Sierocka. | ||||||||||
Seria: | Konteksty Wizualności | ||||||||||
Hasła: | Multimedia Podręczniki akademickie | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, cop. 2010. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 424 s. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy pracach. Indeks. | Przeznaczenie: | Dla studentów dziennikarstwa, kulturoznawstwa, politologii, socjologii, licealistów, dziennikarzy, producentów, redaktorów. | Dla studentów dziennikarstwa, kulturoznawstwa, politologii, socjologii, licealistów, dziennikarzy, producentów, redaktorów. Powiązane zestawienia: | Multimedia | Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
- Część I. Audiowizualność wczoraj i dziś
- Rozdział 1. Kino – świat w obiektywie kamery
- 1.1. Nieco prahistorii
- 1.2. Kino nieme – etap dojrzały
- 1.3. Przełom dźwiękowy
- 1.4. Lata 30. – rozwój Hollywood, Europa w cieniu polityki
- 1.5. Lata wojny – schyłek epoki klasycznej
- 1.6. Ruchy nowofalowe, kino autorskie, kontestacja
- 1.7. Koniec wieku – powrót do tradycji, eklektyzm, nowe poszukiwania
- Rozdział 2. Telewizja – najważniejsze medium XX wieku
- 2.1. Co to jest telewizja, kiedy i dlaczego powstał
- 2.2. Jak działa telewizja i jak ją badać?
- 2.3. Telewizja i jej gatunki
- 2.4. Koniec telewizji i początek…
- Rozdział 3. Internet – społeczne metamedium
- 3.1. Wstęp – społeczeństwo w sieci
- 3.2. Historia – od przemysłu zbrojeniowego po zanurzenie w codzienności
- 3.3. Internet i media cyfrowe – podstawowe właściwości
- 3.4. Nowe sposoby uczestnictwa w kulturze i prawo autorskie
- 3.5. Konsekwencje dla sfery publicznej
- 3.6. Wybrane perspektywy teoretyczne
- Rozdział 4. Prawne aspekty przekazu audiowizualnego
- 4.1. System prasowy
- 4.2. Potoczne i prawne znaczenie pojęcia „prasa”
- 4.3. Prawo prasowe w systemie prawa ochrony własności intelektualnej
- 4.4. Siatka pojęciowa odnosząca się do radiofonii i telewizji
- 4.5. Utwór audiowizualny w systemie prawa ochrony własności intelektualnej
- Rozdział 5. Dziennikarstwo i nowe media
- 5.1. „Nowe media”– problemy definicyjne
- 5.2. Mity nowych mediów
- 5.3. Mediamorfoza i przemiany dziennikarstwa
- 5.4. Technologiczny odbiorca
- 5.5. Płynny przekaz, płynna treść
- 5.6. Kody nowego dziennikarstwa
- 5.7. Dziennikarstwo w epoce interaktywności
- 5.8. Odbiorca jako wytwórca
- 5.9. Samoobsługa czy odmiana autarkii?
- 5.10. Dziennikarstwo profesjonalne w porównaniu do amatorskiego
- 5.11. Blog – nowy wymiar dziennikarstwa
- 5.12. Kto potrzebuje reporterów?
- Część II. Medialne obrazy świata
- Rozdział 1. Terroryzm i media – dwa spektakle
- 1.1. Retoryka terroru – powierzchnia obrazów
- 1.2. Postmodernizm a terroryzm – odmiany dyskursów medialnych
- 1.3. Strach, ostrożność – albo paranoja
- 1.4. Terroryzm – czyn, przekaz i spektakl
- 1.5. Dziennikarstwo obywatelskie – dwuznaczna rola
- 1.6. Terroryzm w internecie – dwie możliwości
- 1.7. Sieć jako niebezpieczeństwo i jako… bariera dla terroryzmu
- Rozdział 2. Dyskretny urok zakazanego. Tabu w mediach
- 2.1. Freud i perspektywa psychoanalityczna
- 2.2. Antropologia strukturalna Claude’a Lévi-Straussa
- 2.3. Rodzaje tabu
- 2.4. Różne wersje jednego produktu
- 2.5. Tabu kulturowe czy zwykła cenzura?
- 2.6. „Segregacja” elementów problemu i ich dystrybucja w mediach
- 2.7. Performatywny akt transgresji
- 2.8. Tabu – wyzwania
- Rozdział 3. Media i polityka. Demokracja czy mediokracja?
- 3.1. Władza polityczna
- 3.2. Media wobec demokracji politycznej
- 3.3. Odpowiedzialność społeczna mediów
- 3.4. Media w komunikowaniu politycznym – ogólny model
- 3.5. Dyskretny urok władzy mediów
- 3.6. Czego chcą politycy – gra o media
- 3.7. Orientacja dziennikarzy i mediów – gra w politykę
- 3.8. Polityka w zwierciadle mediów
- 3.9. Konstruowanie obrazów polityki w mediach
- 3.10.Wybory w mediach – wyścigi końskie
- 3.11. Kryzys komunikacji publicznej
- 3.12. Zmediatyzowany obywatel
- 3.13. Zniechęcenie do polityki
- 3.14. Epilog – w stronę społeczeństwa sieciowego
- Rozdział 4. Prezenter, ekspert, celebrity
- 4.1. Tomasz Lis –celebryta przymuszony
- 4.2. Kamil Durczok – celebryta niepewny
- 4.3. Czy ekspert ma szanse stać się celebrity?
- Rozdział 5. Antagoniści i obrońcy ładu społecznego w kinie gatunków
- 5.1. Porządek społeczny a kino gatunków. Przypadek filmu gangsterskiego
- 5.2. Antagoniści i obrońcy ładu społecznego
- 5.3. Film gangsterski a porządek społeczny
- 5.4. Przypadek telewizji. Rodzina Soprano wobec motywu gangsterskiego
- 5.5. Być gangsterem? Przyjemność a gry komputerowe
- 5.6. Podsumowanie
- Rozdział 6. Rasizm i obcość w mediach
- 6.1. Garść wątpliwości na (dobry) początek
- 6.2. Rasizm bez rasistów
- 6.3. Obcy, jaki jest, każdy widzi(?)
- 6.4. Władza mediów – faktyczna i symboliczna
- 6.5. TheWest speaks, the Rest listens
- 6.6. Między kanibalizmem kulturowym a segregacją – strategie uobecniania obcości w mediach
- 6.7. Rasizm i obcość w mediach – poziomy analizy
- 6.8. Na zakończenie
- Rozdział 7. Moralizatorstwo czy transcendencja?
- Obraz religii i Kościoła w polskiej telewizji
- 7.1. Krótka historia dostępu Kościoła katolickiego do mediów w Polsce
- 7.2. Przegląd programów katolickich w ramówce telewizji publicznej
- 7.3. Nie tylko katolicki – dostęp innych wyznań do telewizji publicznej w Polsce
- 7.4. Obraz duchownych katolickich w niekatolickich
- programach telewizyjnych na przykładzie polskich seriali
- 7.5. Transcendencja na szklanym ekranie
- 7.6. Jaki Kościół, jaka religia? Końcowe wnioski i refleksje
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Konteksty Wizualności należy czytać w określonej kolejności:
Media audiowizualne : podręcznik akademickiW praktyce dydaktycznej zauważa się brak podręcznika do przedmiotów związanych z mediami audiowizualnymi. Dotyczy to zarówno ujęcia historycznego tematów filmowych, telewizyjnych i audiowizualności multimedialnej, jak i syntetycznego spojrzenia na historię zmian analitycznego podejścia do problemów przez te media opisywanych i [...] |