Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20160209151737070555 / Katalog / Szczegóły pozycji

Pupilla - Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku / Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz.
Okładka pozycji Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku

Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku

Autor: Przyłuska-Urbanowicz, Katarzyna.




Słowo pupilla oznaczało w łacinie laleczkę, dziewczynkę, sierotę, osobę nieletnią znajdującą się pod czyjąś kuratelą - a zarazem źrenicę, pierwotnie nazywaną tak z powodu maleńkiego obrazu nas samych ("laleczki"), jaki dostrzegamy w oku osoby, na którą patrzymy. Jednak pupato po łacinie również poczwarka, czyli stadium rozwojowe owadów, które podlegają przeobrażeniu

zupełnemu. W miękko brzmiącym słowie pupilla tkwi już zatem zapowiedź radykalnej metamorfozy. Namysł nad figurą dwudziestowiecznej nimfetki to opowieść o tym szczególnym splocie znaczeń; o zaskakującym aliansie etymologii, entomologii i optyki. W masowej wyobraźni wywrotowa fille fatale pojawia się przede wszystkim dzięki Nabokovowskiej Lolicie, choć nie jest to ani pierwsza, ani ostateczna spośród rozlicznych inkarnacji drapieżnej dziewczynki. Małoletnie kochanki wielokrotnie powracają w minionym stuleciu jako autorki anarchistycznych posunięć, językowej rebelii, estetycznych i filozoficznych wybryków, oszustw i pułapek. Ich historie należy dziś być może przeczytać przede wszystkim jako traktaty optyczne, w bohaterkach dostrzec zaś nie tyle ofiary nadużyć, ile ich sprawczynie. Pupilla to bowiem figura inicjacji, patronująca odbieraniu niewinności - intelektualnej, erotycznej, metafizycznej. Figura paradoksalna: mechanizm jej działania opiera się przecież na udawaniu kogoś, kto sam inicjacji potrzebuje. W tym właśnie tkwi jej siła i na tym między innymi polega groza zapowiadanego przez nią doświadczenia.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Katarzyna Przyłuska-Urbanowicz.
Seria:Przygody Ciała
Hasła:1901-2000
Kobieta - w sztuce europejskiej
Symbolizm - sztuka
Sztuka europejska - tematyka - 20 w.
Adres wydawniczy:Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2014.
Opis fizyczny:323, [5] s. : il. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 303-313. Indeks.
Powiązane zestawienia:Kobieta - w sztuce
Symbolizm
Sztuka europejska - tematyka
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 54.417
Numer inw.: 54417
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne wydania tej pozycji w zbiorach biblioteki:


book





Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku  1




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Przygody Ciała należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
Erotyzm Tom 1.9

Erotyzm


Bataille`owskie rozróżnienie trzech postaci erotyzmu: erotyzmu ciała, erotyzmu serc i erotyzmu sacrum - jest jednym z podstawowych pojęć współczesnej antropologii. W pierwszym przypadku człowiek odnajduje swój pierwotny związek z przyrodą przede wszystkim za sprawą erotycznego upojenia, które jest chwilowym unicestwieniem granic [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku Tom 2.9

Pupilla : metamorfozy figury drapieżnej dziewczynki w wyobraźni symbolicznej XX wieku


Słowo pupilla oznaczało w łacinie laleczkę, dziewczynkę, sierotę, osobę nieletnią znajdującą się pod czyjąś kuratelą - a zarazem źrenicę, pierwotnie nazywaną tak z powodu maleńkiego obrazu nas samych ("laleczki"), jaki dostrzegamy w oku osoby, na którą patrzymy. Jednak pupato po łacinie również poczwarka, czyli stadium [...]

Kolejność czytania serii/cyklu
Ciało - poza innością i tożsamością : trzy figury ciała w filozofii współczesnej Tom 3.9

Ciało - poza innością i tożsamością : trzy figury ciała w filozofii współczesnej


Ciało jako inny, obcy, wykluczony, ciało jako przestrzeń napięcia między tożsamością a innością, ciało poza innością i tożsamością. Ciało-tekst - otwarte. Ciało o zmiennej intensywności, bez ustanku pulsujące między tym, co obce a tym, co toż-same. Ciało ustanawiające granice, by w kolejnym kroku je znieść, mówiące: [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy