Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20160105184312076711 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Esej o malarstwie / Denis Diderot ; przekł. Jerzy Stadnicki ; wstęp i oprac. Andrzej Pieńkos.
Okładka pozycji Esej o malarstwie

Esej o malarstwie

Tyt. oryg.: "Essais sur la peinture, ".

Autor: Diderot, Denis

Notka biograficzna



Esej o malarstwie Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości.Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u

progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie.Esej. stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając wielkie realizacje eseistyki XIX w. Esej o malarstwie pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej "prostoty" i "spokojnej wielkości". Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w Eseju. Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego Eseju o malarstwie wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy. W wielu wypowiedziach zawartych w Eseju o malarstwie Diderot jawi się jako znawca różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać Esej. jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Denis Diderot ; przekł. Jerzy Stadnicki ; wstęp i oprac. Andrzej Pieńkos.
Seria:Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków
Hasła:1701-1800
Malarstwo (szt.plast.) - teoria
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
Opis fizyczny:80, [1] s., [12] s. tabl. : il. (gł. kolor.) ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 73-75. Indeks.
Powiązane zestawienia:Malarstwo (szt. plast.) - teoria
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Inne pozycje z serii




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 54.067
Numer inw.: 54067
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Notka biograficzna:


Zdjęcie Diderot, Denis

Diderot, Denis

Denis Diderot ur. 5 października 1713 w Langres, zm. 31 lipca 1784 w Paryżu – francuski pisarz, krytyk literatury i sztuki, filozof i encyklopedysta okresu Oświecenia. Najbardziej znanym dziełem Diderota jest Kubuś Fatalista i jego pan Jacques le Fataliste et son maître, wyd. 1796, a najbardziej znaną powieścią Zakonnica La Religieuse, wyd. 1796. Jest on twórcą nowatorskiej teorii dramatu mieszczańskiego, umieszczającej utwory dramatyczne między komedią i tragedią, co miało być bliższe rzeczywistości. Teorię opisał w dziełach: Rozmowy o synu naturalnym Entretiens sur [>>]






Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan [Dokument dźwiękowy]  4Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan [E-book]  5Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  7Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego Pan  8Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  9Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  10Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  11Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego Pan  12Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  13Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego Pan  14Okładka książki  Kubuś Fatalista i jego pan  15




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.





Serie (cykl) Dzieje Myśli o Sztuce. Biblioteka Klasyków należy czytać w określonej kolejności:


Kolejność czytania serii/cyklu
Esej o malarstwie Tom 1.9

Esej o malarstwie


Esej o malarstwie Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości.Bardzo szybko po [...]

Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy