Polska resocjalizacja i więziennictwo : konteksty, praktyki, studia
W historii stosowania środków penalnych od wieków zawsze występowały towarzyszące temu procesowi różnorodne czynniki, warunkujące sposoby postępowania z osobami, wobec których je wykonywano. Można wśród nich wymienić przynajmniej trzy podstawowe, które bez względu na model przyjętego zakresu stosowanej kary, panującego systemu i porządku prawnego zawsze musiały wystąpić: ludzie, miejsce i myśl.
Ludzie, którzy podlegali obowiązującym zasadom, oraz ci, którzy je tworzyli i stosowali. Miejsce, w którym dany środek wykonywano. Obowiązująca myśl, przyjęta następnie w różnorodne ustalenia, panujące normy, kodyfikacje, rozwinięta w zapisane kodeksy, które dotyczyły sposobu wykonania penalnego środka.Publikacja podejmuje zagadnienia penitencjarne, resocjalizacyjne, reedukacyjne i inne nawiązuje do tej tradycji. Jest próbą zamknięcia święta 90-lecia polskiego więziennictwa, którego rozpoczęcie miało miejsce na Opolszczyźnie, ale ma także w zamyśle ukazanie nowych kierunków, jakie powinny towarzyszyć w codziennej resocjalizacyjnej pracy w kolejnej dekadzie.Tom zawiera zagadnienia dotyczące trzech warstw, których prezentację rozpoczęliśmy od obszaru związanego z myślą o nowoczesnych modelach postępowania państwa w zakresie sprawowania karnej polityki wobec swych obywateli, w której to nie modele bezwzględnego izolowania człowieka stają się jej instrumentem. W tej części opracowania starano się udowodnić, że dokonania i naukowe eksploracje mogą przynosić najbardziej pożądane rozwiązania, tak dla samego państwa, jak i jego obywateli, stając się tym samym czynnikiem mającym istotny wpływ na zjawisko ograniczania przestępczości. Ta teoretyczna część ma przygotować czytelnika do pokazania wybranych aspektów współczesnej praktyki penitencjarnej w zakładach karnych, które omawia część druga publikacji.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod red. Zenona Jasińskiego i Dariusza Widelaka ; Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. | ||||||||
Seria: | Studia i Rozprawy z Pedagogiki Resocjalizacyjnej : t. 2 | ||||||||
Hasła: | Pedagogika resocjalizacyjna - Polska - od 1989 r. Więziennictwo - Polska - od 1989 r. | ||||||||
Adres wydawniczy: | Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2009. | ||||||||
Opis fizyczny: | 298 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. przy pracach. Tekst częśc. niem., słowac. Streszcz. ang. przy pracach. Spis treści także ang. | Powiązane zestawienia: | Pedagogika resocjalizacyjna | Więziennictwo Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 49.014
Numer inw.: 49014
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Studia i Rozprawy z Pedagogiki Resocjalizacyjnej należy czytać w określonej kolejności:
Tom 2 Polska resocjalizacja i więziennictwo : konteksty, praktyki, studiaW historii stosowania środków penalnych od wieków zawsze występowały towarzyszące temu procesowi różnorodne czynniki, warunkujące sposoby postępowania z osobami, wobec których je wykonywano. Można wśród nich wymienić przynajmniej trzy podstawowe, które bez względu na model przyjętego zakresu stosowanej kary, panującego systemu i [...] |