Współczesna myśl pedagogiczna : znaczenia, klasyfikacje, badania
Autor: Śliwerski, Bogusław
Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru badań historycznych, gdyż zakres analizowanego rozwoju myśli pedagogicznej ma niedługą historię, a pod pewnymi względami wykracza nawet poza rozwój nauk pedagogicznych, choć te czerpią z nich swoje inspiracje. Książka jest owocem prowadzonych przez wiele lat badań
i dyskusji w środowiskach akademickich w naszym kraju. Kolejne jej fragmenty są wynikiem spotkań i wygłaszanych w czasie konferencji referatów, które miały miejsce na wielu uczelniach wyższych w Polsce. Niektóre były częściowo publikowane w rozproszonych materiałach konferencyjnych czy tomach jubileuszowych. Książka nawiązuje także do zapoczątkowanego w 1989 r. cyklu seminariów i studiów kulturowych, jakie prowadzili profesorowie UMK w Toruniu - Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski pod nazwą "Nieobecne dyskursy". Dzięki nim odtwarzane były nieistniejące i zniszczone w okresie PRL dyskursy pedagogiczne, w tym szeroko rozumiana pedagogika humanistyczna. Publikacja składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym skoncentrowano się na terminologii wykorzystywanych w badaniach współczesnej myśli pedagogicznej. Drugi rozdział rozwija temat myśli pedagogicznej w ponowoczesnym świecie (metafora pedagogiki jako hipermarketu i labiryntu myśli). W trzecim rozdziale przedstawiono klasyfikacje, typologie i mapy myśli pedagogicznej. Kolejny rozdział zawiera studia porównawcze myśli pedagogicznej. W ostatnim rozdziale rozwinięto problematykę egzemplifikacji badań nad recepcją i krytyką prądów pedagogicznych. Jest to podręcznik, który powinien być wykorzystywany w kształceniu studentów pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a także w doskonaleniu kadr nauczycielskich oraz akademickich. Książka powinna stać się dobrą zachętą dla innych badaczy do dalszych analiz porównawczych współczesnej myśli pedagogicznej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Bogusław Śliwerski. | ||||||||
Hasła: | Pedagogika - teoria | ||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009. | ||||||||
Opis fizyczny: | 344 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 325-344. | Powiązane zestawienia: | Pedagogika - teoria | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 48734
Numer inw.: 48734
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Śliwerski, Bogusław
Bogusław Śliwerski – polski pedagog. Ukończył pedagogikę na Uniwersytecie ?ódzkim 1977, następnie podjął pracę na tej uczelni. W 1985 otrzymał stopień naukowy doktora, a w 1993 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego. W listopadzie 1999 został mianowany profesorem nauk humanistycznych. Do 2015 był profesorem zwyczajnym na Wydziale Pedagogicznym Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. W 2015 ponownie podjął pracę w Uniwersytecie ?ódzkim. Współpracuje ze słowackimi uniwersytetami w Trnawie, Rużomberku i Preszowie. Od 2005 wiceprzewodniczącym Polskiego [>>]