Czego nas uczy Radio Maryja? : socjologia treści i recepcji rozgłośni
Studium "Czego nas uczy Radio Maryja? Socjologia treści i recepcji rozgłośni" jest próbą socjologicznej analizy treści przekazywanych przez Radio Maryja. Stereotypowe obrazy Radia Maryja, rozpięte na przeciwstawnych punktach skali ocen, ciekawiły mnie poznawczo. Albo uwielbienie, albo potępienie dla rozgłośni - a jak właściwie jest naprawdę? Zarówno Radio Maryja jaki i jego przeciwnicy, na czele z "Gazetą Wyborczą",
produkowali obraz czarno-biały. Pragnąłem zdobyć możliwość bezstronnego spojrzenia i samodzielnej, bezstronnej analizy audycji Radia Maryja. Kilka lat temu w ramach skromnych funduszy badawczych przyznawanych na "badania własne" placówkom naukowym, uzyskałem w moim macierzystym Instytucie Socjologii UW niewielki grant na analizę treści audycji rozgłośni z Torunia. Badanie miało dać wgląd w treści głoszone w Radiu. Ze względu na szczupłość środków finansowych zdecydowałem wraz z moimi współpracownikami, że nagramy audycje z jednego miesiąca - sierpnia 2007 roku. Wybór był celowy: miesiąc sierpień wydawał się miesiącem wymarzonym - w sierpniu obchodzimy ważne święta katolickie i państwowe, rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, słynnej bitwy warszawskiej 1920 roku, podpisania umów społecznych z rządem w 1980 roku. Zarazem to miesiąc Maryjny, miesiąc pielgrzymek na Jasną Górę i świąt poświęconych NMP. Zdawało się to umożliwiać dobry wgląd w najważniejsze treści i poglądy, a też przekonania, propagowane przez Radio Maryja i wyrażane zarówno przez autorów audycji, jak i słuchaczy. Sądzę, że uzyskany materiał nagraniowy może być potraktowany jako reprezentatywna próbka szczególnie ważnych treści Radia Maryja. Postanowiliśmy też poddać równie rzeczowemu, możliwie obiektywnemu oglądowi sposób, w jaki Radio Maryja pojawia się i jest opisywane w "Gazecie Wyborczej" oraz zaprezentować treść dyskusji w "Życiu" sprzed ponad 10 laty na temat Radia. Pozwoliło to stworzyć skrótowy, ale za to możliwie pełny obraz sytuacji toruńskiej rozgłośni. profesor Ireneusz Krzemiński, Instytut Socjologii UW
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Ireneusz Krzemiński. | ||||||||
Seria: | Pejzaże Społeczne | ||||||||
Hasła: | Religijność - katolicyzm - Polska - od 1989 r. Rozgłośnia radiowa - Polska - od 1989 r. Audycje radiowe - tematyka - od 1989 r. - Polska | ||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, cop. 2009. | ||||||||
Opis fizyczny: | 200, [2] s. ; 21 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 135-136. | Powiązane zestawienia: | Rozgłośnia radiowa | Religijność - chrześcijaństwo Audycje radiowe Religijność - katolicyzm Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Pejzaże Społeczne należy czytać w określonej kolejności:
Współpraca czy konflikt? : państwo, Unia i kobietyKsiążka [...] Dotyczy politycznej podmiotowości kobiet, czynników ograniczajacych bądź sprzyjających obecności kobiet w sferze publicznej, zwłaszcza w polityce. Stanowi próbę pokazania procesu kształtowania prze kobiety ponad państwowej przestrzeni politycznej i wpływu jaki rozszerzenie UE miało i ma na polityczna podmiotowość [...] |
Czego nas uczy Radio Maryja? : socjologia treści i recepcji rozgłośniStudium "Czego nas uczy Radio Maryja? Socjologia treści i recepcji rozgłośni" jest próbą socjologicznej analizy treści przekazywanych przez Radio Maryja. Stereotypowe obrazy Radia Maryja, rozpięte na przeciwstawnych punktach skali ocen, ciekawiły mnie poznawczo. Albo uwielbienie, albo potępienie dla rozgłośni - a jak właściwie jest [...] |