Filozofia jako polityka kulturalna
Tyt. oryg.: "Philosophy as cultural politics ".
Autor: Rorty, Richard
Richard Rorty (1931-2007), jeden z najwybitniejszych współczesnych filozofów amerykańskich, profesor na uniwersytetach: Princeton, Wirginii i Stanforda, należał do pośredników między filozofią "analityczną" a "kontynentalną". Wraz z upływem czasu jego zainteresowania stawałysię coraz bardziej "kontynentalne" i łączyły amerykański pragmatyzm z filozofią europejską. Prezentowana książka, ostatnia
praca Rorty’ego opublikowana za jego życia, stanowi niejako rozliczenie z tą tendencją. Autor mówi o filozofii za pomocą specyficznego pojęcia "polityki kulturalnej". Jego zdaniem język nie "odzwierciedla" rzeczywistości, lecz jest "praktyką społeczną", kwestie filozoficzne należy rozpatrywać od strony odpowiedniej polityki. Szeroka perspektywa sprawia, że Rorty podejmuje kwestie moralne, frapująco ilustrując je zdarzeniami politycznymi z ostatniego półwiecza. Interesujący jest też opis zmian roli filozofii odpowiednio do jej, zdaniem Rorty’ego, charakteru "gatunku przejściowego".
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Richard Rorty ; przeł. i przedm. poprzedził Bogdan Baran. | ||||||||||
Seria: | Nowy Sympozjon | ||||||||||
Hasła: | Filozofia kultury Filozofia - historia | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Spółdzielnia Wydawnicza "Czytelnik", 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 310, [2] s. ; 22 cm. Uwagi: | Indeks. | Powiązane zestawienia: | Filozofia – historia | Filozofia kultury Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 48.152
Numer inw.: 48152
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Rorty, Richard
Richard McKay Rorty – amerykański filozof, przedstawiciel neopragmatyzmu w tradycji Johna Deweya, którego uważał za swojego mistrza, profesor filozofii i literaturoznawstwa porównawczego Uniwersytetu Stanforda, członek American Philosophical Association, American Academy of Arts Sciences oraz American Philosophical Society. Z rezerwą odnosił się do tradycyjnych kategorii prawdy, wiedzy i obiektywności. Istotnym terminem w jego pracach jest „przygodność”. Odnosi się ona do takich kwestii, jak język, jaźń czy społeczeństwo liberalne. Pojęcie „przygodności” ma wskazywać [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Nowy Sympozjon należy czytać w określonej kolejności:
Filozofia jako polityka kulturalnaRichard Rorty (1931-2007), jeden z najwybitniejszych współczesnych filozofów amerykańskich, profesor na uniwersytetach: Princeton, Wirginii i Stanforda, należał do pośredników między filozofią "analityczną" a "kontynentalną". Wraz z upływem czasu jego zainteresowania stawałysię coraz bardziej "kontynentalne" i łączyły amerykański [...] |
Człowiek matematyczny i inne eseje"Człowik matematyczny..." - wybór esejów, przemówień, fragmentów dziennika, notatek - ukazuje oryginalność myślenia Musila jako krytyka literatury i kultury. Musil nie jest ani konserwatystą, ani człowiekiem lewicy, ani demokratą, ani socjalistą. Gardzi jałowym marzycielstwem. Tęskni za Niemożliwością, która godzi w bezmyslną [...] |
Historia seksualnościTytuł oryginału: Histoire de la sexualitĂ© |
WolaTytuł oryginału: Life of the mind |
Masa i władzaTytuł oryginału : Masse und Macht, 1978 |
Życie JezusaTytuł oryginału : Leben Jesu |
Semiologia życia codziennego |
Mistycyzm żydowski i jego główne kierunkiW rozumieniu autora żydowski mistycyzm objął znacznie szerszy zakres zjawisk, niż uprzednio przyjmowano: nie tylko średniowieczną kabałę, lecz także opisane w tym tomie: XVI-wieczną kabałę Izaaka Lurii, kontrowersyjny ruch Sabbatacja Cwi, a także chasydyzm na ziemiach polskich z Baal-Szem Towem. W interpretacji Scholema mistycyzm [...] |
Historia Europy w XIX wieku[...] Studium "Historia Europy w XIX wieku" jest próbą analizy procesu kształtowania się "religii wolności" po rewolucji francuskiej i wojnach napoleońskich. Wolność to jedyna racja życia na ziemi, jedyny ideał zdolny stawić czoło przyszłości. Ale wolność nie oznacza wcale beztroskiego i radosnego życia, tylko nieustanną walkę z [...] |