Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowej
Autor: Wiatrowski, Zygmunt
W relacjonowanych w tym opracowaniu rozważaniach teoretycznych i badaniach empirycznych z pozycji nauk pedagogicznych problem całożyciowego rozwoju człowieka potraktowano w kontekście działalności zawodowej i kariery zawodowej człowieka dorosłego. Prowadzącego badania, a zarazem autora tegoż opracowania, jako pedagoga, szczególnie pedagoga pracy i andragoga, interesować musiał nie tylko okres aktywności zawodowej.
Wykładnię teoretyczną z konieczności stanowi teoria całożyciowego rozwoju człowieka, a w jej ramach także współcześnie rozumiana teoria kariery zawodowej. Oczywiście nieprzypadkowo - całożyciowy rozwój zawodowy człowieka, jego kwalifikacje oraz kariera zawodowa stanowiły od lat siedemdziesiątych minionego wieku i stanowią nadal rdzeń treściowy całej pedagogiki pracy, a także w określonym stopniu andragogiki.W takim toku myślenia i dowodzenia zasadne wydają się następujące problemy i formuły wyznaczające kolejne rozdziały dzieła:1. Współczesny stan wiedzy o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka.2. Działalność zawodowa człowieka jako dominujący przejaw jego aktywności i tożsamości.3. Problem kariery w całożyciowym rozwoju zawodowym człowieka.4. Dorastanie do powinności i ról zawodowych współczesnego człowieka.5. Dorosłość w okresie aktywności zawodowej.6. Starość człowieka z perspektywy czasu minionego i aktualnego ludzi trzeciego wieku.7. Dorastanie, dorosłość i starość człowieka jako problem interdyscyplinarny - refleksja końcowa.Trzy pierwsze rozdziały mają wymiar głównie teoretyczny, z kolei dalsze uzyskały nade wszystko wymiar empiryczny, ilustracyjny i uogólniający.Autor dzieła żywi nadzieję, że tak skonstruowane opracowanie problemowe stanie się przedmiotem zainteresowania różnych odbiorców, głównie teoretyków różnych dziedzin wiedzy naukowej, ale także praktyków - rzeczywistych współrealizatorów całożyciowego rozwoju jednostek ludzkich, a tym bardziej studentów różnych kierunków studiów, przede wszystkim społecznych.Ze wstępu prof. zw. dr. hab. Zygmunta Wiatrowskiego
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Zygmunt Wiatrowski. | ||||||||||
Seria: | Biblioteka Pedagogiki Pracy : t. 201 | ||||||||||
Hasła: | Kariera - socjologia - Polska - 21 w. Osobowość - rozwój Praca - socjologia - Polska - 21 w. | ||||||||||
Adres wydawniczy: | Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2009. | ||||||||||
Opis fizyczny: | 232 s. : il. ; 25 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. 179-185. Streszcz. ang. | Powiązane zestawienia: | Osobowość – rozwój | Kariera Praca - socjologia Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Notka biograficzna:
Wiatrowski, Zygmunt
Zygmunt Wiatrowski - polski pedagog. W 1951 ukończył studia matematyczne w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku. Pracował jako nauczyciel i wizytator, w 1961 ukończył w trybie zaocznym studia pedagogiczne. Stopień doktora uzyskał w 1969, a doktora habilitowanego w 1975. Tytuł profesora nauk humanistycznych uzyskał w 1988. W 1974 roku podjął pracę w Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy obecnie UKW, na tej uczelni pracował do przejścia na emeryturę w 1998. Jego główne problemy i obszary badawcze to: teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki pracy, powodzenia i niepowodzenia [>>]
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Biblioteka Pedagogiki Pracy należy czytać w określonej kolejności:
Tom 199 Andragogika : podręcznik akademicki[...] Uczący się znajdzie w niej informacje dotyczące kilku grup zagadnień. Pierwsze to wybrane elementy z bogatej już disiaj teorii kształcenia oraz wychowania dorosłych. Sprawom tym poświęcony został rozdział I podręcznika. Otwieraja go informacje na temat ewolucji nazewnictwa oświaty dorosłych opraz opis etapów rozwoju teorii tej [...] |
Tom 201 Dorastanie, dorosłość i starość człowieka w kontekście działalności i kariery zawodowejW relacjonowanych w tym opracowaniu rozważaniach teoretycznych i badaniach empirycznych z pozycji nauk pedagogicznych problem całożyciowego rozwoju człowieka potraktowano w kontekście działalności zawodowej i kariery zawodowej człowieka dorosłego. Prowadzącego badania, a zarazem autora tegoż opracowania, jako pedagoga, szczególnie [...] |
Tom 203 Kultura pracy, etyka i kariera zawodowaKsiążka zapoznaje czytelnika z podstawową wiedzą i praktyką z zakresu różnych dyscyplin związanych z pracą zawodową i jej środowiskiem. Adresatami książki są przede wszystkim osoby, które stoją u progu kariery zawodowej lub przed jej wyborem, a także nauczyciele, rodzice, głównie zaś doradcy zawodowi, pracownicy służb [...] |
Tom 218 Edukacja dla interkulturowości |
Tom 230 Filozofia mistrzostwa pedagogicznegoPublikacja wyd. z okazji jubileuszu 70. urodzin prof. Iwana Andrejewicza Zjaziuna. Zbiór artykułów głównie autorów ukraińskich na temat m.in. spójności procesu kształcenia i wychowania, kształcenia nauczycieli, twórczości nauczycieli, edukacji otwartej, nauczania wirtualnego, działalności innowacyjnej, standardów kwalifikacji [...] |
Tom 231 Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego : (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego - Kraków, 23-24 czerwca 2009) : praca zbiorowa. T. 1 |