Demokracja performatywna
Tyt. oryg.: "Performative democracy ".
Autor: Matynia, Elżbieta.
Tytuł książki Elżbiety Matyni odpowiada wprawdzie jej zawartości, ale kogoś, kto nie wziął jej jeszcze do ręki, może odrobinę dezorientować, zdaje się bowiem zapowiadać lekturę wymagającą zaglądania do słownika wyrazów obcych i rozporządzania jakąś przedwstępną choćby wiedzą z zakresu współczesnych teorii demokracji lub nawet filozofii analitycznej, bo to z
niej przecież pochodzi tytułowe pojęcie "performatywności".Otóż nic podobnego. Jakikolwiek jest stopień intelektualnego wyrafinowania tej książki, nie jest to w żadnym razie wysoce specjalistyczny traktat naukowy, wymagający od czytelnika jakichś szczególnych wtajemniczeń czy to w politologię, czy to w filozofię języka. Wystarczy gotowość podążania za autorką i, oczywiście, jaka taka wiedza o współczesnym świecie i kilku ostatnich rozdziałach najnowszej historii.O niejednym z wielu problemów poruszonych w tej książce można by zapewne napisać traktat teoretyczny, a nawet byłoby warto, ale bynajmniej nie na tym polegał zamysł autorki. Nie miała ona zamiaru ani wtrącać się do nieustającej od czasu słynnego wystąpienia Austina filozoficznej dyskusji o performatywach, ani roztrząsać niezliczonych sensów słowa "demokracja" i wdawać się w polemikę z jej czołowymi teoretykami, ani, wreszcie, pisać politologicznego czy socjologicznego traktatu, którego przedmiotem byłoby funkcjonowanie demokracji jako systemu instytucji i sformalizowanych procedur.Rutyna działania demokracji jako ustroju politycznego niemal w ogóle Matynię nie interesuje. Nie zajmuje się na przykład partiami politycznymi, wyborami parlamentarnymi czy samorządem terytorialnym. Interesuje ją raczej to, co kształtowanie się instytucjonalnej rutyny demokracji poprzedza (i co zresztą stanowi być może w ostatecznym rachunku o sile i atrakcyjności tej postaci życia zbiorowego), a mianowicie spontaniczna działalność jednostek i grup, które porozumiewają się ze sobą, artykułują swe ideały i interesy, uczestniczą w debacie publicznej i, "działając słowami" (słynna praca Austina, do której Matynia nawiązuje, pisząc o demokracji performatywnej, ma tytuł jak działać słowami), uczą się bycia sobą i ze sobą, tworzenia na tej drodze "wspólnoty pochodzącej z własnego wyboru".
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Elżbieta Matynia ; przeł. Maja Lavergne. | ||||||||
Seria: | Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej : 15 | ||||||||
Hasła: | Demokracja - teoria Polska - polityka - od 1944 r. | ||||||||
Adres wydawniczy: | Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, cop. 2008. | ||||||||
Opis fizyczny: | XIII, [1], 213 s. ; 24 cm. Uwagi: | Indeks. | Powiązane zestawienia: | Demokracja | Polska – polityka Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | Inne pozycje z serii | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 46.486
Numer inw.: 46486
Dostępność: tylko na miejscu
Komentarze i rezencje
Serie (cykl) Biblioteka Współczesnej Myśli Społecznej należy czytać w określonej kolejności:
Tom 14 Krytyka cynicznego rozumuPrezentowana książka, tytułem nawiązująca do wielkiej tradycji, jest medtytacją nad twierdzeniem, Ze "wiedza jest władzą" (Wissen ist Macht), które stało się w XIX wieku grabarzem filozofi. Wyraża jej istotę i jest zarazem pierwszym wyznaniem, od którego rozpoczyna się jej stuletnia agonia. Wraz z jej wypowiedzeniem umiera tradycja [...] |
Tom 15 Demokracja performatywnaTytuł książki Elżbiety Matyni odpowiada wprawdzie jej zawartości, ale kogoś, kto nie wziął jej jeszcze do ręki, może odrobinę dezorientować, zdaje się bowiem zapowiadać lekturę wymagającą zaglądania do słownika wyrazów obcych i rozporządzania jakąś przedwstępną choćby wiedzą z zakresu współczesnych teorii demokracji lub [...] |
Tom 16 Rozum populistycznyW pogardliwym odrzucaniu populizmu zawiera się, jak sądzę, negacja polityki tout court i założenie, że zarządzanie społeczeństwem to domena władzy administracyjnej, której legitymizacja opiera się na odpowiedniej wiedzy o tym, czym jest "dobre" społeczeństwo. Jest to odwieczny dyskurs "filozofii polityki" zainicjowany przez Platona. [...] |
Tom 17 Polityka czasu : dynamika tożsamości w postkomunistycznej Polsce"Polityka czasu" prezentuje szerokie spektrum tematów i zagadnień - od niemożności zupełnego zrozumienia przeszłości po najnowsze autobiografie działączy komunistycznych, od sprzecznych ujęć "społeczeństwa obywatelskiego" po antynomie marksizmu, od polityki pamięci po pragmatyczne i fenomenologiczne koncepcje czasu - jednocześnie w [...] |