Zastosowanie biblioterapii w kształtowaniu zachowań przystosowawczych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
Autor: Łaba, Agnieszka.
Opracowanie podejmuje próbę konsolidacji problemów edukacyjnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w płaszczyźnie ich dobra równouprawnienia do udziału w życiu społecznym prawa do autonomicznego funkcjonowania oraz samorealizacji w dorosłości postulowanych w imię humanizmu i zwykłego człowieczeństwa. Całość oceniam jako nowatorską i
znaczącą dla pedagogiki specjalnej w Polsce wskazuje bowiem możliwości wspomagania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim przy zastosowaniu atrakcyjnych, wywołujących zainteresowanie, koncentrujących uwagę i stymulujących rozwój psychospołeczny metod terapeutycznych - konkretnie chodzi o biblioterapię. Praca pozytywnie ukierunkowuje myślenie o możliwościach ludzi z niepełnosprawnością, daje nadzieje środowiskom związanym z tymi ludźmi, że mogą normalnie żyć i funkcjonować w dorosłości, realizując swoje ambicje i wyznaczone role społeczne. Jest to niewątpliwie nowe myślenie i dialektyczno-holistyczny pogląd na potrzebę oraz konieczność wszechstronnego poznania specyficznej sytuacji rozwojowej osoby niepełnosprawnej. [Z recenzji dr hab. Marzenny Zaorskiej]
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Agnieszka Łaba. | ||||||||
Hasła: | Biblioterapia Dziecko niepełnosprawne umysłowo - psychoterapia - metody | ||||||||
Adres wydawniczy: | Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011. | ||||||||
Opis fizyczny: | 224 s. : il. ; 24 cm. Uwagi: | Bibliogr. s. [165]-181. | Powiązane zestawienia: | Biblioterapia | Dziecko niepełnosprawne Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
- Wstęp
- CZĘŚĆ TEORETYCZNA
- I. Zachowania przystosowawcze dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- 1.1. Istota upośledzenia umysłowego
- 1.2. Rozwój społeczny osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- 1.3. Psychopedagogiczne aspekty, kryteria i czynniki przystosowania społecznego dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ujęciu różnych koncepcji
- 1.4. Zachowania przystosowawcze osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- 1.5. Środowiska wychowawcze i ich rola w kształtowaniu zachowań przystosowawczych
- II. Biblioterapia i jej oddziaływanie
- 2.1. Czytelnictwo i biblioterapia - próba ujęcia problemu
- 2.2. Założenia ukierunkowanego czytelnictwa w biblioterapii jako środka dydaktycznego i wychowawczego
- 2.3. Formy biblioterapii w odniesieniu do grup jej odbiorców
- 2.4 .Konstrukcja modelu biblioterapeutycznego - podejście empiryczne
- 2.5. Bajki w procesie biblioterapeutycznym
- 2.6. Biblioterapia jako forma rewalidacyjnego oddziaływania na osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
- CZĘŚĆ ANALITYCZNA
- I. Metodologiczne podstawy badań własnych
- 1.1. Problematyka badawcza
- 1.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze
- 1.3. Zbiorowość, teren i organizacja badań
- 1.4. Charakterystyka badanych uczniów i ich środowiska wychowawczego
- II. Poziomy wiedzy o książce i nastawienia czytelniczego badanych uczniów - analiza porównawcza wyników badań
- 2.1. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu wiedzy o książce
- 2.2. Stopień zbieżności poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach z zakresu nastawienia czytelniczego
- 2.2.1. Zachowania czytelnicze
- 2.2.2. Stosunek emocjonalny
- III. Poziom zachowania się uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim - analiza porównawcza wyników badań
- 3.1. Porównanie poziomów wyjściowych i poziomów końcowych badanych grup
- 3.2. Porównywanie poziomów wyjściowych z poziomami końcowymi w badanych grupach
- 3.3. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi i zachowaniami przystosowawczymi badanych uczniów w grupie eksperymentalnej i kontrolnej
- 3.3.1. Zależności między poziomem wiedzy o książce a nastawieniami czytelniczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego
- 3.3.2. Zależności między poziomem wiedzy o książce a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego
- 3.3.3. Zależności między nastawieniami czytelniczymi a zachowaniami przystosowawczymi uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim przed i po realizacji programu biblioterapeutycznego
- Zakończenie
- Aneksy
- Arkusz zachowania się ucznia
- Arkusz Obserwacji Uczniów na Zajęciach Biblioterapeutycznych
- Wybrane metody do oceny zachowania przystosowawczego
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 52.298
Numer inw.: 52298
Dostępność: tylko na miejscu