Spór z Eberhardem
Autor: Kant, Immanuel
Krytyka czystego rozumu od momentu publikacji w 1781 roku zbierała głównie nieprzychylne opinie, toteż fakt ukazania się pisma, w którym publikowano teksty poświęcone próbom odparcia filozofii transcendentalnej, nie powinien być dla Immanuela Kanta zaskoczeniem. Jednak to właśnie artykuły Johanna Augusta Eberharda skłoniły Kanta do złamania zasady niewikłania się w dyskusje dotyczące jego filozofii. W ten sposób
powstała rozprawa O pewnym odkryciu, po którym wszelka nowa krytyka czystego rozumu winna stać się zbędna za sprawą starej, w której myśliciel nie tylko odpiera zarzuty przeciwko krytycyzmowi, lecz także precyzuje swoje wcześniejsze twierdzenia oraz podnosi zagadnienia uprzednio nieomawiane w granicach filozofii transcendentalnej.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Immanuel Kant ; przeł. Artur Banaszkiewicz i Sławomir Stasikowski ; oprac. Artur Banaszkiewicz ; posł. opatrzył Krzysztof Stachowiak. | ||||||||
Seria: | Minerwa : biblioteka filozofii i historii filozofii | ||||||||
Hasła: | Eberhard, Johann August - (1739-1809) Kant, Immanuel - (1724-1804) Filozofia - historia - Niemcy - 18 w. Teoria poznania - 18 w. Transcendentalizm | ||||||||
Adres wydawniczy: | Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria, 2010. | ||||||||
Opis fizyczny: | 372, [1] s. ; 20 cm. Uwagi: | Indeks. Tekst tł. z niem. | Powiązane zestawienia: | Kant Immanuel | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 50.704
Numer inw.: 50704
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Kant, Immanuel
Immanuel Kant ur. 22 kwietnia 1724 w Królewcu, zm. 12 lutego 1804 tamże – niemiecki filozof oświeceniowy, profesor logiki i metafizyki na Uniwersytecie Albrechta w Królewcu. Jeden z najwybitniejszych reprezentantów oświecenia. Immanuel Kant jest twórcą filozofii krytycznej transcendentalnej, zakładającej, że podmiot jest poznawczym warunkiem przedmiotu. Podstawowymi cechami jego koncepcji filozoficznej są: agnostycyzm poznawczy względem tak zwanych noumenów rzeczy samych w sobie, np. Boga, materii oraz aprioryzm w stosunku do zjawisk. Jego głównym wkładem w filozofię zachodnią [>>]