Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. nr 1
ul. Puławska 43
tel. 22 849 25 28
Sygnatura: 16
Numer inw.: 36139
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
schowekzamów
Wyp. Nr 8
Aleje Niepodległości 19
tel. 22 848 95 87
Sygnatura: Rewersy: 16
Numer inw.: 41629
Dostępność: wypożyczana na 14 dni
schowekzamów
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Sygnatura: Czytelnia: 16
Numer inw.: 41777
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
schowekzamów
Wyp. Nr 35
ul. Narbutta 47
tel. 22 849 63 56
Sygnatura: Archiwum: 16
Numer inw.: 32324
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
schowekzamów
Wyp. nr 84
ul. Modzelewskiego 71
tel. 22 844 62 71
Sygnatura: 1
Numer inw.: 23547
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
schowekzamów
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 28.205
Numer inw.: 28205
Dostępność: tylko na miejscu
schowek
Notka biograficzna:
Kant, Immanuel
Immanuel Kant ur. 22 kwietnia 1724 w Królewcu, zm. 12 lutego 1804 tamże – niemiecki filozof oświeceniowy, profesor logiki i metafizyki na Uniwersytecie Albrechta w Królewcu. Jeden z najwybitniejszych reprezentantów oświecenia.
Immanuel Kant jest twórcą filozofii krytycznej transcendentalnej, zakładającej, że podmiot jest poznawczym warunkiem przedmiotu. Podstawowymi cechami jego koncepcji filozoficznej są: agnostycyzm poznawczy względem tak zwanych noumenów rzeczy samych w sobie, np. Boga, materii oraz aprioryzm w stosunku do zjawisk.
Jego głównym wkładem w filozofię zachodnią [>>] było zniesienie opozycji pomiędzy racjonalizmem por. Kartezjusz a empiryzmem por. Hume. Do osiągnięć kantyzmu odwołuje się między innymi neokantyzm kontynuacja, fenomenologia rewizja oraz pozytywizm logiczny opozycja.
Jego dzieło Kritik der reinen Vernunft umieszczone zostało w index librorum prohibitorum dekretem z 1827 roku.
Koncepcje Kanta miały wielki wpływ na filozofię zachodnią. Już za jego życia znalazły odbicie – nie zawsze zgodne z jego intencjami – w pracach Reinholda, Becka i Fichtego, później zaś – Schellinga, Hegla oraz Novalisa. Po filozofii krytycznej nie sposób już było ujmować pojęć takich jak absolut, Bóg czy istota na sposób, w jaki czyniono to przed Kantem: kantyzm dał początek ruchowi filozoficznemu, który zyskał miano idealizmu niemieckiego.
Pierwszym poważniejszym krytykiem kantyzmu był Hegel. Uznał on tę filozofię za nazbyt formalną, abstrakcyjną i – przede wszystkim – ahistoryczną. Przeciwstawił jej koncepcję bazującą na wykrytym przez siebie prawie dialektyki. Dla odmiany Schopenhauer tworzył pod znacznym wpływem kantowskiego idealizmu transcendentalnego.
Pośród filozofów dwudziestowiecznych do Kanta nawiązywali w koncepcjach politycznych oraz etycznych między innymi Habermas oraz Rawls, a autentyczne odrodzenie jego myśli miało miejsce w pracach neokantystów: Cohena, Natorpa, Hartmanna i Cassirera.
Kant wpłynął też na intuicjonistów matematycznych. Przeciwstawiali się koncepcjom głoszonym przez logicystów np. Fregego czy Russella oraz formalistów np. Hilberta.
Dzięki Kantowi prowincjonalny Uniwersytet w Królewcu stał się uznaną uczelnią.
Źródło: https://pl.wikipedia.org
Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki: