Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 63
ul. Pułku Baszta 5
tel. 22 844 86 81
Wyp. nr 84
ul. Modzelewskiego 71
tel. 22 844 62 71
Wyp nr 95
ul. Gruszczyńskiego 12
tel. 22 843 98 31
Wyp nr 108
ul. Puławska 119
tel. 22 843 16 85
WKK Dla Instytucji
ul. Odyńca 71A
tel. 22 121 12 06
Sygnatura: 821-3 Lit. francuska
Numer inw.: 32220
Dostępność: wypożyczana dla instytucji na 360 dni
schowek0
Notka biograficzna:
Diderot, Denis
Denis Diderot ur. 5 października 1713 w Langres, zm. 31 lipca 1784 w Paryżu – francuski pisarz, krytyk literatury i sztuki, filozof i encyklopedysta okresu Oświecenia.
Najbardziej znanym dziełem Diderota jest Kubuś Fatalista i jego pan Jacques le Fataliste et son maître, wyd. 1796, a najbardziej znaną powieścią Zakonnica La Religieuse, wyd. 1796.
Jest on twórcą nowatorskiej teorii dramatu mieszczańskiego, umieszczającej utwory dramatyczne między komedią i tragedią, co miało być bliższe rzeczywistości. Teorię opisał w dziełach: Rozmowy o synu naturalnym Entretiens sur [>>] « Le fils naturel », 1757 i O poezji dramatycznej De la poésie dramatique, 1759.
Jego Jacques le fataliste et son maitre dekretem z 1804 roku oraz Encyclopedie ou dictionnaire raisonne des sciences umieszczone zostały w index librorum prohibitorum.
Denis Diderot stał się inicjatorem, naczelnym redaktorem i jednym z głównych twórców Encyklopedii 1751–1772, która zebrała dorobek myśli społecznej, filozoficznej i moralnej europejskiego oświecenia. Sam napisał szereg artykułów z dziedziny filozofii, sztuki i rzemiosła. To monumentalne dzieło współtworzył z nim matematyk Jean le Rond d’Alembert.
Prace nad Encyklopedią rozpoczął w roku 1745 i prowadził je przez 27 lat. Nie było to łatwe, gdyż kilkakrotnie był aresztowany i osadzony w więzieniu z powodów religijnych.
Poglądy Diderota ewoluowały od teizmu, poprzez deizm do otwartego, materialistycznego ateizmu, połączonego z sensualizmem i determinizmem witalistycznym. Swoje poglądy religijne wyłożył w Liście o ślepcach Lettre sur les aveugles à lusage de ceux qui voient, 1749.
Postulował pierwszeństwo nauk eksperymentalnych przed spekulatywnymi, akcentował też względność ludzkiego poznania i sprzeczność różnych dziedzin wiedzy.
Diderot uważał, że natura człowieka została zdemoralizowana przez niewłaściwy ustrój i brak kultury, dlatego postulował oświecenie ludu i odbudowę zasad moralnych poprzez silne więzi społeczne i reformę władzy we Francji. Politycznie był początkowo zwolennikiem absolutyzmu oświeconego. Potępił jednak absolutne rządy, kiedy caryca Katarzyna II – pozornie zainteresowana liberalną myślą – odrzuciła jego projekt reformy szkolnictwa wyższego w Rosji. Jego poglądy ewoluowały w kierunku demokratyzmu. Był przeciwnikiem kolonializmu i despotyzmu. Domagał się utworzenia parlamentu – reprezentanta suwerennego ludu i instytucję sprawującą kontrolę nad władzą wykonawczą. W kwestii gospodarki opowiadał się po stronie leseferyzmu, bogacenie się jednostek uznawał za przejaw dobrobytu ogółu. Popierał wolny handel i powszechną oświatę; sprzeciwiał się ograniczaniu prawa własności. Zauważał jednak, że sukcesy w tej sferze funkcjonowania państwa nie rozwiążą problemów społecznych, jakie spowodują rozwój techniki i kapitalistyczny wyzysk.
Diderot zajmował się też krytyką malarstwa, a swoje poglądy przedstawił w esejach Salons 1759–1781.
Źródło: https://pl.wikipedia.org
Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki: