Literatura grozi myśleniem
Autor: Kołodziej, Piotr.
Literatura grozi myśleniem - opis wydawcyKsiążka - swoiste edukacyjne credo autora - to efekt namysłu nad myśleniem jako aktywnością decydującą o conditio humana, a także nad sposobami odpowiedzialnego organizowania warunków uprawiania tej aktywności przez innych.Ponieważ każdy człowiek, żyjąc, "wymyśla" unikatową o-powieść autobiograficzną i w ten sposób siebie stwarza, bezcenna w tym
niezwykłym procesie, wyznaczanym datami narodzin i śmierci, może się okazać - zdaniem autora - literatura, czyli zbiór opowieści o doświadczeniach cudzych. Opowieści, w których jako ludzie mamy szansę się przeglądać - nawet jeśli ta literatura, ze względu na swą specyfikę, grozi myśleniem. A raczej właśnie dlatego.Sprawdzony w wieloletniej praktyce i ze znawstwem opisany model edukacji humanistycznej - na miarę XXI wieku - zdecydowanie przeciwstawia się urzędowym schematom. Propozycje zawarte w książce są i konkretne, i nowatorskie, a ich lektura sprawia niewątpliwą intelektualną przyjemność. Autor świetnie zna literaturę i literaturoznawstwo, a prezentowane działania to droga do wolności, rozumienia świata, współpracy, zdolności wyrażania własnych poglądów, akceptacji różnicy i niezgody na myślenie upraszczające rzeczywistość. Efekty są znakomite, a przywoływane wypowiedzi licealistek i licealistów dowodzą, że taka podmiotowa edukacja to nie fantasmagoria, ale realna możliwość.Całość publikacji ujmuje stylistyczną swadą. Włączenie w narrację chwytów retorycznych, przechodzenie od żartu i ironii do tonu zdecydowanie poważniejszego, a przede wszystkim ciekawe propozycje problemowych analiz rozmaitych współczesnych tekstów kultury (literatura, malarstwo, fotografia, rzeźba, mural itd.) oraz utworów budujących naszą wspólnotową pamięć - wszystko to sprawia, że opisanymi w książce kwestiami zainteresują się z pewnością nie tylko nauczyciele i akademicy.[Z recenzji prof. dr hab. Marii Kwiatkowskiej-Ratajczak]Piotr Kołodziej - profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie i dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, doktor habilitowany, literaturoznawca, dydaktyk, a także nauczyciel języka polskiego w liceum (VIII PALO w Krakowie), dokąd zaprasza swoich studentów. Interesuje się głównie interferencjami literatury i sztuk wizualnych (zwłaszcza malarstwa), jak również teorią i praktyką kształcenia (ujęcie antropologiczne) - jest współautorem koncepcji edukacji humanistycznej (m.in. program i seria podręczników dla uczniów i nauczycieli "To lubię!"; książki: Pakt dla szkoły, 2011; Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, 2016) oraz współtwórcą Teatru Interakcji (Szkolny Teatr Interakcji, 2016). Opublikował kilkadziesiąt prac naukowych w kraju i za granicą, w tym m.in. monografie Czas na obraz (2013) oraz Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą (2018).
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Piotr Kołodziej ; [recenzja prof. dr hab. Maria Kwiatkowska-Ratajczak]. | ||||||||||||||
Hasła: | Edukacja kulturalna Język polski (przedmiot szkolny) Korespondencja sztuk Literatura Myślenie Sztuki wizualne | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2021. | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 406, [1] strona : faksymile, fotografie ; 24 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 377-395. Indeks. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Kultura i sztuka Literaturoznawstwo Powstanie dzieła: | 2021 r. | Twórcy: | Kwiatkowska-Ratajczak, Maria. Recenzja | Powiązane zestawienia: | Edukacja kulturalna | Język polski Literatura Myślenie Sztuki wizualne Język polski (przedmiot szkolny) Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)