Władza liter : polskie procesy modernizacyjne a awangarda
"Polskie procesy modernizacyjne a awangarda "
Autor: Rakoczy, Marta
Nauka pisania i czytania miała stanowić w II RP narzędzie z jednej strony modernizacji i emancypacji klas niewykształconych, z drugiej - tworzenia zestandaryzowanej językowo kultury narodowej. W wielu ówczesnych dyskursach analfabetyzm utożsamiany był z ciemnotą i zagrożeniem dla życia społecznego, słowo pisane zaś - z cywilizacją i partycypacją w życiu publicznym. W książce "Władza liter" zastanawiam
się, jak przekonania te były przetwarzane i parodiowane przez polską awangardę, zwłaszcza warszawskich futurystów. Czym na tle ówczesnych dyskursów psychologicznych i grafologicznych były awangardowe eksperymenty z pisaniem automatycznym? Dlaczego ortograficzne wybryki futurystów budziły w II RP ogromną panikę moralną i w ramach jakich dyskusji dotyczących polityki językowej były oceniane? Dlaczego projekty eugeniczne II RP poruszały problem analfabetyzmu i co oznaczało to dla sztuki? I dlaczego młodość, postęp oraz demokratyzacja kultury mogły się awangardzie kojarzyć z niszczeniem słowa drukowanego? Polska awangarda była formacją intelektualną, która zrozumiała konsekwencje kulturowe starych i nowych mediów i zaczęła systematycznie pytać o to, w jaki sposób przemiana praktyk komunikacyjnych może powodować przemianę społeczeństwa. Podjęta przez awangardę krytyka kultury wiodła przez krytykę języka, ta natomiast przez krytykę mediów. W swej książce chciałam pokazać, w jak złożonym polu kulturowym działy się jej eksperymenty i w jak trudnym kontekście dyskursywnym przyszło jej funkcjonować. Nie jest to zatem publikacja ściśle o awangardzie. To publikacja usiłująca przedstawić, jak złożoną, wymagającą i kuszącą nowymi nadziejami epoką było polskie międzywojnie.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Marta Rakoczy. | ||||||||||||||
Seria: | Awangarda/Rewizje | ||||||||||||||
Hasła: | 1901-2000 1918-1939 Kultura czytania i pisania Analfabetyzm Grafologia Awangarda (kierunek artystyczno-literacki) Polska Opracowanie | ||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022. | ||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||
Opis fizyczny: | 354 strony ; 23 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 329-345. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Historia | Kultura i sztuka Zakres czasowy: | 1918-1939 r. | Powstanie dzieła: | 2022 r. | Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22
Sygnatura: 76
Numer inw.: 86096
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni
Notka biograficzna:
Rakoczy, Marta
Marta Rakoczy
– doktor kulturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się antropologią edukacji oraz antropologią słowa, ze szczególnym naciskiem na kwestie piśmienności oraz przemiany kulturowe związane z wynalazkiem druku.
Obecnie pracuje nad książką na temat współczesnej edukacji, w tym edukacji alternatywnej, w zakresie nabywania kompetencji piśmiennych. Współredaktorka m.in.: „Antropologii praktyk językowych”, „Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej”.
Źródło: https://usosapps.uw.edu.pl/res/up/200x250/blank-female-4.jpg