Władza platform : za fasadą Google, Facebooka i Spotify
"Za fasadą Google, Facebooka i Spotify "
Autor: Kreft, Jan.
Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify - opis wydawcyTo książka o władzy platform Facebooka i Google, o kontrolowaniu człowieka, grup społecznych, a nawet państw. O "magii" uzależniania ludzi, celebracji osobliwych mitów, kulcie porażki, mirażach bogactwa, kreatywności i kariery. To książka o algorytmizacji codziennego życia, feudalnych stosunkach na platformach, ich niewolnikach i menedżerach
pokutnikach. O zarządzaniu antykonkurencyjnymi platformami, o "strefach zabójstw" rynkowych rywali. To wreszcie książka o utowarowieniu wszystkiego - od miłości po nienawiść - o tyranii iluzji, o redefiniowaniu znaczeń w cyberprzestrzeni ludzkiej aktywności, o obsesji pomiarów każdego aspektu życia z nadrzędną misją i wiarą, że można naprawiać świat, tworząc jeszcze lepszy algorytm."Ponieważ profesor Kreft lubi przywoływać słowa Olgi Tokarczuk, skojarzyłem jego postawę z wędrowcem opisanym przez Olgę Tokarczuk w eseju Człowiek na krańcach świata, przypominającym rycinę niewiadomego autorstwa opublikowaną w 1888 r. przez francuskiego astronoma Camille’a Flammariona. Przedstawia ona wędrowca, który dotarł do granic świata i wystawiwszy głowę poza ziemską sferę, zachwyca się widokiem uporządkowanego i wielce harmonijnego kosmosu.Chłodne oko »astronoma« Krefta dostrzega za fasadą społeczności biznesowy układ powiązań, wielkich i małych kół i kółeczek organizacji finansowych w cyfrowym wszechświecie. Niemniej fascynuje go »debunking«, czyli rozgryzanie, ale i obalanie mitów założycielskich firm GAFA z Doliny Krzemowej.Profesor Kreft jest jednym z najważniejszych polskich eksplorerów tej kwestii, wnikającym - używając jego określenia - za fasadę nie tylko wskazanych w tytułach gigantów firm informatyczno-technicznych (BigTech), ale obejmując oglądem i analizą cały gwiazdozbiór cyfrowych firm sieci Web 2.0". - Z recenzji prof. dr. hab. Tomasza Gobana-KlasaProf. dr hab. Jan Kreft (Politechnika Gdańska). Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, autor ponad tysiąca publikacji w mediach polskich i zagranicznych, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technologii. Autor kilkunastu książek, w tym: Władza algorytmów - u źródeł potęgi Google i Facebooka, Za fasadą społeczności - zarządzanie nowymi mediami i Koniec dziennikarstwa, jakie znamy. Agregacja w mediach.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Jan Kreft ; [recenzja prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas]. | ||||||||||||||||||
Hasła: | 2001- Algorytmy Facebook (portal społecznościowy) Google (wyszukiwarka internetowa) Konkurencja Platforma internetowa Przedsiębiorstwo międzynarodowe Społeczeństwo informacyjne Spotify Władza Opracowanie | ||||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2022. | ||||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 373, [2] strony ; 25 cm. Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 343-362. Indeks. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Gospodarka, ekonomia, finanse | Media i komunikacja społeczna Socjologia i społeczeństwo Zakres czasowy: | 2001-2021 r. | Powstanie dzieła: | 2021 r. | Twórcy: | Goban-Klas, Tomasz. (1942- ). Recenzja | Powiązane zestawienia: | Algorytmy | Konkurencja Społeczeństwo informacyjne Platforma internetowa Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 60.627
Numer inw.: 60627
Dostępność: tylko na miejscu
Notka biograficzna:
Kreft, Jan
Jan Kreft - dr hab. profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podstawowy obszar jego zainteresowań badawczych: zarządzanie tzw. nowymi mediami. Studia: Ekonomika i Organizacja Transportu Morskiego oraz Prawo na Uniwersytecie Gdańskim Sopot. Doktorat 2004 r. na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego „Ocena strategii marketingowych na rynku codziennej prasy ogólnopolskiej". Tytuł doktora habilitowanego nauk humanistycznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013 r.. Dyrektor Grupy Yellow, przewodniczący Rady Nadzorczej Radia Gdańsk SA, [>>]