Przejdź do menu Przejdź do Zawartości strony Przejdź do Stopki
_

Biblioteka Publiczna

w Dzielnicy MOKOTÓW m.st. Warszawy



/ Opac / Strona główna / Detail?PozycjaOpisy=20201013113744053342 / Katalog / Szczegóły pozycji

- Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy
Okładka książki Szkoła jako przestrzeń uznania / Mirosława Nowak-Dziemianowicz ; [recenzenci prof. dr hab. Kazimierz Zbigniew Kwieciński, dr Iwona Konopnicka, prof. dr hab. Zbyszko Melosik].
Okładka pozycji Szkoła jako przestrzeń uznania

Szkoła jako przestrzeń uznania

Autor: Nowak-Dziemianowicz, Mirosława




"Szkoła jako przestrzeń uznania" - opis wydawcy. Szkołę można badać, opisywać i analizować z bardzo różnych perspektyw. Perspektywa przyjęta w tej książce wywodzi się z koncepcji uznania Axela Honnetha. Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania są to stany uruchamiające odmienne praktyki społeczne. Ludzie konstruują swoją tożsamość w różny sposób, w zależności od

towarzyszących im relacji społecznych. Oparty na walce o uznanie konflikt moralny musi być przez pedagogikę: rozpoznany, opisany i zrozumiany na poziomie teoretycznym. Na poziomie praktycznym powinien zmierzać do budowania pedagogicznej kultury uznania. Uznanie będące warunkiem każdej tożsamości trzeba - w moim przekonaniu - włączyć dzisiaj w normatywny system celów wychowania/edukacji. Jeśli tak, to spojrzenie na szkołę przez pryzmat teorii uznania może otworzyć przed nami nowe, nieodkryte jeszcze obszary jej funkcjonowania. I właśnie takie spojrzenie na współczesną edukację i polską szkołę jest przedmiotem prezentowanej książki. Próbuję w niej pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realną szansę na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Czy uznanie, jako warunek konstruktywnej, samodzielnej pracy nad własną tożsamością jest obecne w warunkach polskiej szkoły? Czy oparta o uznanie tożsamość może być budowana w instytucji, której podstawowe cele wpisują się dzisiaj w opozycję: rynek pracy czy emancypacja? Odpowiedzi na te pytania szukam w badaniach narracyjnych, które prowadziłam w oparciu o autorską, oryginalną metodologię skoncentrowaną na następujących etapach badawczych: krytyce-narracji-rozumieniu-zmianie.

Zobacz pełny opis
Informacje o pozycji
Odpowiedzialność:Mirosława Nowak-Dziemianowicz ; [recenzenci prof. dr hab. Kazimierz Zbigniew Kwieciński, dr Iwona Konopnicka, prof. dr hab. Zbyszko Melosik].
Hasła:Kształcenie
Szkolnictwo
Tożsamość społeczna
Uznanie (filozofia)
Zmiana społeczna
Opracowanie
Raport z badań
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2020.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:249, [1] strona ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 243-250.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Socjologia i społeczeństwo
Powstanie dzieła:2020 r.
Twórcy:Konopnicka, Iwona. Recenzja

Kwieciński, Zbigniew. (1941- ). Recenzja

Melosik, Zbyszko. (1956- ). Recenzja

Powiązane zestawienia:Kształcenie - socjologia
Szkolnictwo
Tożsamość społeczna
Zmiana społeczna
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz




Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):


(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. Nr 20
ul. Żuławskiego 4/6
tel. 22 627 42 22

Sygnatura: Czytelnia: 37
Numer inw.: 82563
Dostępność: można wypożyczyć na 30 dni

schowekzamów

CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88

Sygnatura: 58.615
Numer inw.: 58615
Dostępność: tylko na miejscu

schowek




Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:


Okładka książki  Doświadczenia rodzinne w narracjach : interpretacja sensów i znaczeń  1Okładka książki  Doświadczenia rodzinne w narracjach :interpretacje sensów i znaczeń  2Okładka książki  Oblicza edukacji : między pozorami a refleksyjną zmianą  3




Komentarze i rezencje

Recenzje pozycji

Opinię możesz wyrazić po zalogowaniu się na swoje Konto Czytelnika.




Katalog BP Mokotów m.st. Warszawy