Szkoła jako przestrzeń uznania
Autor: Nowak-Dziemianowicz, Mirosława
"Szkoła jako przestrzeń uznania" - opis wydawcy. Szkołę można badać, opisywać i analizować z bardzo różnych perspektyw. Perspektywa przyjęta w tej książce wywodzi się z koncepcji uznania Axela Honnetha. Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania są to stany uruchamiające odmienne praktyki społeczne. Ludzie konstruują swoją tożsamość w różny sposób, w zależności od
towarzyszących im relacji społecznych. Oparty na walce o uznanie konflikt moralny musi być przez pedagogikę: rozpoznany, opisany i zrozumiany na poziomie teoretycznym. Na poziomie praktycznym powinien zmierzać do budowania pedagogicznej kultury uznania. Uznanie będące warunkiem każdej tożsamości trzeba - w moim przekonaniu - włączyć dzisiaj w normatywny system celów wychowania/edukacji. Jeśli tak, to spojrzenie na szkołę przez pryzmat teorii uznania może otworzyć przed nami nowe, nieodkryte jeszcze obszary jej funkcjonowania. I właśnie takie spojrzenie na współczesną edukację i polską szkołę jest przedmiotem prezentowanej książki. Próbuję w niej pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realną szansę na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Czy uznanie, jako warunek konstruktywnej, samodzielnej pracy nad własną tożsamością jest obecne w warunkach polskiej szkoły? Czy oparta o uznanie tożsamość może być budowana w instytucji, której podstawowe cele wpisują się dzisiaj w opozycję: rynek pracy czy emancypacja? Odpowiedzi na te pytania szukam w badaniach narracyjnych, które prowadziłam w oparciu o autorską, oryginalną metodologię skoncentrowaną na następujących etapach badawczych: krytyce-narracji-rozumieniu-zmianie.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Mirosława Nowak-Dziemianowicz ; [recenzenci prof. dr hab. Kazimierz Zbigniew Kwieciński, dr Iwona Konopnicka, prof. dr hab. Zbyszko Melosik]. | ||||||||||||||||
Hasła: | Kształcenie Szkolnictwo Tożsamość społeczna Uznanie (filozofia) Zmiana społeczna Opracowanie Raport z badań | ||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2020. | ||||||||||||||||
Wydanie: | Wydanie I. | ||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 249, [1] strona ; 21 cm. Uwagi: | Bibliografia na stronach 243-250. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Socjologia i społeczeństwo Powstanie dzieła: | 2020 r. | Twórcy: | Konopnicka, Iwona. Recenzja | Kwieciński, Zbigniew. (1941- ). Recenzja Melosik, Zbyszko. (1956- ). Recenzja Powiązane zestawienia: | Kształcenie - socjologia | Szkolnictwo Tożsamość społeczna Zmiana społeczna Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)