Edukacja XXI wieku : strategie zarządzania i kierunki rozwoju
Edukacja XXI wieku. Strategia zarządzania i kierunki rozwoju - opis wydawcyOtaczający nas świat zmienia się w zawrotnym tempie. Globalizacja, cyfryzacja i nieograniczony dostęp do wiedzy wcześniejszych pokoleń są zupełnie nowymi doświadczeniami ludzkości, które nigdy wcześniej nie istniały.Postęp technologiczny i biotechnologiczny z jednej strony umożliwia terapię nieuleczalnych wcześniej chorób, zamianę
terenów pustynnych w kwitnące, sprawne funkcjonowanie wielomilionowych miast, nieprawdopodobną szybkość przemieszania się, a nawet masową eksplorację kosmosu, z drugiej jednak strony gatunek homo sapiens sam spycha się na krawędź życia i śmierci, zamieniając część błękitnej planety w śmietnik, zatruwając morza i oceany, wycinając w niekontrolowany sposób jej zielone płuca, skazując na zagładę kolejne gatunki roślin i zwierząt.Taka rzeczywistość stawia przed edukacją zupełnie nowe wyzwania. Kształcenie i wychowanie powinny przygotować dzieci nie tylko do "radzenia sobie" w rzeczywistości XXI w., ale przede wszystkim do świadomego wzięcia odpowiedzialności za otaczający nas świat; nie tylko do posiadania wiedzy, ale do jej interioryzacji i wyciągania wniosków na przyszłość; nie tylko podporządkowywania sobie świata, ale przede wszystkim do zrównoważonego współuczestniczenia w życiu planety jako całości.Wydarzenia globalnej pandemii COVID-19 i międzynarodowa przymusowa kwarantanna pokazały ludzkości, jak kruchy jest stworzony przez nią porządek. Obnażyły też bezwzględnie wszystkie braki, błędne założenia i nieadekwatne cele edukacji.Ta książka jest propozycją naprawy systemu kształcenia w różnych jego aspektach. Wytycza nowe kierunki rozwoju szkolnictwa w XXI w. i wskazuje adekwatne strategie nowoczesnego zarządzania. Zaprasza do tworzenia otwartej, włączającej edukacji od nowa, na podstawie świadomego wyciągania konstruktywnych wniosków z przeszłości.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | redakcja Tatiana Krawczyńska-Zaucha ; [recenzenci dr hab. Grzegorz Francuz, prof. UO, ks. dr hab. Zbigniew Wolak, prof. UPJP2]. | ||||||||||||||||
Hasła: | Etyka Kształcenie Nauczyciele Szkolnictwo Uczniowie Wychowanie Zmiana społeczna Praca zbiorowa | ||||||||||||||||
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, copyright 2020. | ||||||||||||||||
Opis fizyczny: | 363 strony : faksymilia, ilustracje ; 21 cm. Uwagi: | Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Bibliografie, netografie przy pracach. Streszczenie w języku angielskim. | Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. | Dziedzina: | Edukacja i pedagogika | Zakres czasowy: | 2001-2020 r. | Powstanie dzieła: | 2020 r. | Twórcy: | Francuz, Grzegorz. Recenzja | Krawczyńska-Zaucha, Tatiana. Redakcja Wolak, Zbigniew. Recenzja Powiązane zestawienia: | Etyka | Kształcenie - socjologia Nauczyciele Szkolnictwo Uczniowie – socjologia Wychowanie Zmiana społeczna Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz | |
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
CzN nr IV
ul Wiktorska 10
tel. 22 845 00 88
Sygnatura: 58.566
Numer inw.: 58566
Dostępność: tylko na miejscu